Wednesday, March 27, 2024

Påskenøtter til gamlefar

Utsyn mot tuppen av Grjótholmr-platået, hvor vaktposten på Grjótholmr stod og holdt vakt over fiender på Mjøsa og ellers i Mjøslandet, samt passerende handelskaravaner på veg til Skreiskaret, som skulle skattelegges, under folkevandringstiden, merovingertiden og inn i tidlig vikingtid.

Ved tegn til fiendtligheter, løp vaktposten opp til Grythenholmsvarden og tente vardeilden.

Når de ikke hadde vakt, satt krigerne på krigergården Grjótholmr her og koste seg med Grýta-øl, brygget på bygg fra Holmstadjordet og kildevann fra den magiske brønnen nedenfor kjørbrua i Grythengen.

Kjørbrua var riktignok ikke kommet til enda under folkevandringstiden, da man bodde i langhus, som stod akkurat der våningshuset står i dag.

I tillegg til det fantastiske ølet, var det de gode kværnmulighetene i stenelven Grýta, som førte til etableringen av Grythengen. Dette sammen med Holmrstadir oppe på holmiren (sletta) øverst i Holmstadjordet, hvor de hadde som oppgave å dyrke opp Holmstadjordet og å dyrke bygg. Oppe på Grjótholmr har de den skrinneste jorda i hele Øverskreien, mens her etter stenelven er jorda kalkrik og godt drenert nedover Holmstadjordet, hvilket gav et fantastisk godt bygg med høyt tørrstoffinnhold, som sammen med kildevannet til den magiske brønnen i Grythengen, gav et fantastisk godt øl, som var berømt i hele Mjøslandet.

Faktisk hadde Grýta-øl den samme statusen i Mjøslandet dengang, som hva champagne har i Frankrike i dag!

Grýta-øl ble også foretrukket ved kultsamlinger oppe ved bygdeborgen Borgen.

Bestill fadografiet her.

Vi begynner å få god oversikt over den tidlige historien for Grythengen til 150-års jubileet vårt, mens det enda skorter litt på den seinere historien, da særlig tiden 1957-2018. Derfor får gamlefar ordne denne biten, mens vi er på påskeferie. Han snakket med jentene i går, hvor han hørtes i rimelig god form ut, slik at jeg har håp om at han overlever denne påsken også.

Når vi får på plass denne siste tidsbolken, er vel i grunnen verket fullført, slik at han kan hvile i fred. Da gjenstår det bare å få systematisert alt. Jødene skrev ned historien sin mens de var i eksil i Babylon under Nebukadnesar, så da får vel vi forsøke å få til det samme, under eksil i det franske Toten.

Jødene klarte heldigvis å forhindre sin historie fra å forsvinne ned i det Orwellske Minnehullet, gjennom at de skrev Bibelen, som har blitt en godt kjent og mye lest bok. Men de var mange, da hele den jødiske eliten i Jerusalem ble ført i fangenskap til Babylon, mens PermaLiv er helt alene med oppgaven.

Gamlefar får begynne med å skrive ned i kronologisk rekkefølge alle som har bodt i Grythengen i tidsrommet 1962-2018, samt hvor lenge de holdt til her.

Videre er det et par historier jeg ikke husker helt fra tiden de var på Lauti og Kløfta, som han også får skrive ned.

Det eine var en gang de var her i et ærend, hvor de sov oppe på det østre soverommet, og hvor det var så kaldt, at det nesten var umulig å få sove. Hvorfor de var her og hvem som var her, husker jeg ikke, så dette må nedtegnes.

Det andre var da de satte opp høgspenten over dalen og Stuejordet, dette var mens de bodde på Kløfta. Bestefar Bjarne kom hit tilfeldigvis en tur under dette arbeidet, hvor han ble overrasket over at de satte opp en ny høgspent over Grythengen, uten at han hadde hørt noe om det. Men de fortalte ham at han fikk søke om erstatning, hvor jeg tror han fikk et par hundrelapper?

Hele denne hendelsen får skrives ned, samt hvor mye Bjarne fikk i erstatning, hvis gamlefar fremdeles husker dette.

Andre hendelser i tidsrommet 1957-2018 med relevans til Grythengen, må også hentes fram fra hukommelsen, og skrives ned!

En ting til, når ble telthuset bygget, på grunnmuren til herr Fossemøllens mølle?

God påske!

Er det mulig å få til en 3D-scanning av Husmannstroens katedral, slik at vi kan ta med stabburet vårt virtuelt til det franske Toten?

I all verden, det går elve-cruise på Sarthe-elven, forbi Fossemøllen III, den herlige mølla vi her skal se:

River Sarthe | Detailed Navigation Guide and Maps | French Waterways (french-waterways.com)

Dette cruiset må vi da selvsagt da også få med oss under den store Frankrike-turen vår i 2025!

Tenk å få satt opp igjen stabburet her ved mølla etter Sarthe-elven, hvor turistene fra elve-cruiset går i land her, for å beundre PermaLivs kunst fra det gamle og det franske Toten, samtidig som de får en gjennomgang av vår historie, hvor vi forklarer dem hvorfor vi måtte gå i eksil i Frankrike!

Det er lov å drømme, men en ting er sikkert, elvecruise etter Sarthe-elven, dette skal bli realitet i 2025😍

Oppdatering! Etter Sarthe-elven ser det ut til at man leier en elvebåt, slik at man selv både er guide og kaptein! Ja, ja, jeg får lese meg opp på historien etter Sarthe-elven i løpet av kommende vinter, slik at jentene får best mulig utbytte av elvecruiset, med PermaLiv ved roret😌

"Hiring your own cruising boat is an ideal way to explore and experience the pleasures and treasures that the French waterways have to offer. Hire boats come in different sizes, to suit a couple, a family or you and your friends, and your ‘hands on the wheel’ holiday can be arranged from start to finish by any of the reputable companies to be found on french-waterways.com."

Ps! Sarthe-elven ser ut til å være ei flott padle-elv, slik at jeg har jammen bestemt meg for å ta med kajakken min nedover, sammen med det virtuelle stabburet. Men kajakken tar jeg med fysisk, da virtuelle padleturer ikke høres særlig forlokkende ut😊

Bestill fadografiet her.


Denne 3D-scanningen vi ser av Notre Dame i denne videoen, fikk meg til å tenke på om det kan være mulig å få til en tilsvarende scanning av Husmannstroens katedral her på Stabburstunet?

Fordi vi kan jo ikke ta med oss stabburet etter Even Helmer til det franske Toten, men fikk vi til en 3D-scanning, da kan vi jo ta det med oss virtuelt.

Når man da også vet hvor glade franskmennene er i kultur og historie, skal det neimen ikke forundre meg om de med tiden vil gjenoppbygge stabburet vårt i Alpes Mancelles, kanskje som en del av mølla ved Sarthe-elven, som jeg har visjoner om at kan få nytt liv som Fossemøllen III.

Fordi historien vår er jo bare dønn sjarmerende da, hvilket jeg har håp om at franskmennene er i stand til å forstå💖

Norge derimot, ser kun ut til å være "dønn done", trist, men sant😰

Fadografiet IV

God påske fra Hoff kirkegård!

Vi tar farvel med Gålå og Livoll i påsken, videre tar vi farvel med Norge til sommeren, før vi omfavner Frankrike i 2025.

Møtet mellom den franske kulturen og den rokokko, nyromantiske seinpietismen fra Øverskreien, blir nok en voldsom kulturkollisjon, så får vi se hvordan franskmennene takler dette, og hva som kan komme ut av denne kulturkollisjonen?

Kanskje vil dette bli kulturens "Big Bang", hvor det i kjølvannet av denne kollisjonen, oppstår en rekke nye, kulturelle univers?

Bestill fadografiet her.


Det skal bli spennende hvordan vi vil bli mottatt i Frankrike, da vi nok vil være de første rokokko, nyroamntiske seinpietister fra Øverskreien, som emigrerer dit. At vi er rokokko, dette var det Waldemar Januszczak, som fikk meg til å forstå, i hans briljante serie om rokokkoen. Fordi rokokkoens kjerne, dette er jo søken etter lykken, og det var dette som særpreget seinpietistene, i motsetning til de alvorstunge, barokke haugianerne. Men så var det da også de som brøytet vegen ut av det lutherske standssamfunnet, hvor vi bare skummet fløten, med full forsamlingsfrihet, bevegelsesfrihet og ytringsfrihet.

Mens haugianerne først og fremst søkte frihet, søkte vi, som nyromantikere, identitet, da vi benyttet naturalismen for en fornyet nasjonalromantikk, hvor man dyrket storheten i det enkle. Slik vi ser dette så godt uttrykt i Jacob Gløersens malerier.

Egentlig skulle vi jo dyrket vår kultur her i kværnenga vår da, men dette går ikke lenger, slik at da er det vår plikt, som rokokkoistiske, å søke lykken der den er å finne. Dette blir stadig færre steder i vår herjede og nedslitte verden, men kanskje er lykken fremdeles å finne i det franske Toten?

As Paul Joseph Watson said, "All cultures are not the same. Some cultures are better than others." - opinion8ed

Hvor vår kultur var den beste i hele universet. Og derfor var også kværnenga til herr Fossemøllen og pietistenga til oldefar, det viktigste historiemaleriet i hele universet.

Så får vi se om vi blir franske, eller om franskmennene skulle la seg inspirere, hvor de blir rokokko, nyromantiske seinpietister?

Eller kanskje vil denne kulturkollisjonen føde en helt ny kultur, som overgår både den franske kultur, og den rokokko, nyromantiske seinpietismen i Øverskreien?

Så både vi og franskmennene går spennende tider i møte!

Théodore Rousseau elsket de franske skogene, mens PermaLiv elsker skogene på Totenåsen over alt på jord💘

Vi skuer her mot Tjuvåskampen, hvorfra man vel snart vil skue mot et eller annet vindkraftverk i horisonten mot vest, hittil i år har det kommet forslag om tre stykker.

Uansett, selv om det gikk med over tusen førsteklasses eiketrær til det nye taket i Notre Dame, tror jeg det fremdeles er mye å glede seg over i de franske skogene.

Videre ser det ut til at de har fantastiske skoger i Pirin-fjellene i Bulgaria også, som vi sikkert kan kombinere med et mineral-spa, så dette blir nok bra😌

Dessuten tar vi jo med oss minnene om Tjuvåsen, hvor stenelven Grýta har sine kilder, til vårt kafe-galleri i det franske Toten, ved elven Sarthe😂

Bestill fadografiet her.

Flere fotografier fra det gamle Toten her:

Øyvind Holmstad - Home IV (myportfolio.com)


Théodore Rousseau har jeg hørt om, men trodde han var en amerikaner, og ante ikke at han var kanskje den fremste av de naturalistiske franske malerne. Naturalismen var vel en respons på romantikken, med sine dramatiske og storslagne landskap, hvor da naturalistene gikk motsatt veg, hvor de vektla det enkle, udramatiske og nøytrale i naturen.

Naturalismen utviklet seg til nyromantikken i Norge, gjennom Lysaker-kretsen, hvor da PermaLiv har den naturalistiske nyromantikeren Jacob Gløersen til forbilde. Gløersen var Østlandets store vintermaler, hvor han vektla enkle rurale scener fra landsbygda og bondekulturen.

Nyromantikken hadde sin storhetstid opp mot og omkring frigjøringen av Norge i 1905, hvor man da søkte å styrke vår nasjonale identitet gjennom nøkterne motiver av den norske landsbygda og vår naturarv.

Disse momentene trengte ikke Théodore Rousseau å tenke på, da Frankrike allerede hadde en sterk identitet, som et fritt land.

Men nå er da altså PermaLiv en invertert Jacob Gløersen, hvor vi fotograferer fragmentene av et tapt nasjonsprosjekt.

Hele vår identitet som nasjon fant sitt brennpunkt her i Grythengen, gjennom at nyromantikken, bureisningstida og pietismen smeltet sammen her.

I tillegg binder kværnenga vår Totenåsen sammen med bygda, og Norge sammen med USA, på helt unikt vis.

Eller rettere sagt skulle gjort dette, da alle biokulturelle koblinger her er brutt.

Så Norge er "dønn done", dette blir stadig klarere for meg, hvor da Jacob Gløersen og de andre nyromantikerne mislyktes på lang sikt, selv om de gav oss gode minner over det tapte Norge.


Dordogne er den regionen i Frankrike vi har som andre-valg, hvis Alpes Mancelles med Sarthe-elven ikke skulle innfri forventningene.

Men se på dette her da, se hvordan landsbyene, kulturlandskapet og naturlandskapet smelter sammen til en helhet i et stort og intakt historiemaleri, og dette for en region på størrelse med Israel.

Mens her i Norge, her har vi ikke klart å ta vare på bitte lille Grythengen engang, selv om dette var det viktigste historiemaleriet i hele universet!

Så dette forteller alt, om hvor dypt Norge har falt!


Egentlig skulle vi vært med på tur til Bulgaria til sommeren, men så måtte jeg bare melde pass, både fordi jeg ikke ville klare å forberede meg skikkelig til turen, fordi vi må ta farvel med Norge denne sommeren, slik at vi står klare til å omfavne Frankrike fra 2025, dessuten ser jeg det som meningsløst å benytte så store ressurser på å bare skumme over et slikt landskap og en slik kultur, på bare litt over en uke.

Så for Bulgaria trenger jeg som et absolutt minimum tolv uker, men helst et halvår, hvor jeg først og fremst vil konsentrere meg om aksen Melnik - Belogradchick. Bare for Iskar-kløften nord for Sofia må vi sette av minst to uker, for å fotografere Iskar-elven i dette fenomenale landskapet, med "long exposure photography".

Dessuten vil jeg ta med et kuropphold ved et bulgarsk mineral-spa, i håp om at dette kan kurere faryngitten.

Kanskje i 2027?


I Norge trenger vi så absolutt en ny kultur, men det er ingen her som forstår hverken kulturlandskapet eller kulturarven vår, de er helt blåst alle sammen, både embetsverket, politikerklassen og folk flest, så det er ikke mye håp.

Så det er faktisk sant, her i Grythengen har vi en intellektuell kraft, som overgår hele den norske stat og det samlede norske bispekollegium.

Skal bli herlig å komme blant likesinnede i Frankrike!


Fytterakkern hvor jeg hater Gjøvik, i tillegg til at de har utradert alle naturkvaliteter og urbane kvaliteter, er det bare harpy-covert-høner der borte nå.

Men her var det ei herlig dame, som jeg gjerne kunne tenkt meg til nabo, i en sjarmerende, fransk landsby.

Husk at med lommedemokratiet til PermaLivs gode venn, humanøkolog Terje Bongard fra NINA, kunne vi bygget herlige urbane omgivelser til ALLE, like vidunderlig herlige og sjarmerende, som de franske landsbyene.

Noe jeg har lagt merke til i videoene fra Frankrike, er at det ikke står biler alle steder i gatene i landsbyene deres, slik vi finner det i Italia, Spania og Portugal. Så franskmennene ser ut til å være noe mer sofistikerte, enn sine naboer.

God påske til alle PermaLivs følgere😎

Vi gikk søndagsturen i går i kulturlandskapet ved Balke, hvor jeg aldri kan tenke meg at det franske Toten kan danke ut dette her. Men nå er vi da i ferd med å danke ut oss selv, slik arkitekturopprører Ulf Andenæs viser oss så sørgelig godt, i videoen nedenfor. Den beste presentasjonen jeg har sett hittil, om raseringen av den norske landskapsarven. Norge må ha blitt en sinnsvak nasjon!

Heldigvis lot ikke sanglerkene seg affisere av disse dystre utsiktene, hvor de jublet høyt i sky alle steder omkring oss:-) Og dette tenker de vel å fortsette med, fram til fuglekvernene Statkraft ønsker å sette opp på andre sida av Mjøsa, tar dem.

Så når det skjer, da får vel vi trekke sørover vi også, men vi kommer ikke tilbake til våren!

***

Nei, har dere sett, jammen har de en råtøff arkitekturopprører på den andre sida også😀😀😂

Arkitekturopprøret Norge | Arkitekturopprøret Hedmarken har fått stor oppslag i lokalavisa i dag | Facebook

Nå har PermaLiv det fryktelig travelt med å ta ned historien vår, landskapet vårt, å ta farvel med Norge, samt en reetablering i det franske Toten, men kunne vært like fryktelig morsomt å treffe Fred Cato Johansen, en skikkelig arkitekturopprører fra den andre sida, så får se hva vi får til?

Har jo også lyst til å fotografere ned mer av landskapet på Hedemarken, før Statkraft kommer, ikke minst kulturlandskapet omkring Stange kirke.

Prestekallet i Stange skal ha vært av de feiteste i Norge, hvor det gikk rykter om at presten der hadde ei tønne med sølvmynter i kjelleren.

***

Ser at New Zealand sine markedsbyer har oppdatert forsida si, med en vidunderlig, punktvis oppsummering av hva markedsbyer er:

Home | MarketTowns NZ

Tenk det, dette kunne vi gjort utav Skreia! Men istedenfor har Totens fantasiløse, kunnskapsløse, visjonsløse og ureflekterte politiske og administrative eliter, valgt å lage til verdenshistoriens mest nitriste exurb, av våre forfedres herlige urbane landsby ved Kværnumsstrykene😦😧😨

Bestill fadografiet her.

Dette var en aldeles fenomenal presentasjon av tilstanden til kongeriket Norge, av arkitekturopprører Ulf Andenæs! Hvor lenge han har vært arkitekturopprører vet jeg ikke, men det er nok lenger enn undertegnede, som ble både arkitekturopprører og alexandriner, etter å ha lest "A Pattern Language" i februar 2010.

Men tilstanden er jo nå aldeles forferdelig, det er som å leve i en skrekkfilm, ikke kun her i Grythengen, men samme hvor man vender seg. All stedsidentitet viskes bare ut overalt, hvor nå også turistforeningen, som tidligere var nøye med å stedstilpasse turisthyttene sine, bare gir bånn gass for den internasjonale modernismen i den norske fjellheimen.

I går gikk vi en rundtur fra REMA-kassa på Skreia om Balke kirke, hvor sanglerkene jublet høyt i sky alle steder omkring oss, det er jo bare så flott da, utenom REMA-kassa da selvsagt, samt alle kassene som spretter opp øverst i Fossenfeltet nå.

Men tenk det, nå ønsker Statkraft å sette ei lang rekke med 252 meter høye vindturbiner på Stange-åsene, på andre sida av Mjøsa for dette vidunderlige kulturlandskapet. Hvordan er det mulig!

Heldigvis nevner Ulf Andenæs at ute i Europa har man områder av særlig naturskjønnhet, hvor det er svært nøye hva man har lov til å bygge, hvor Alpes Mancelles, som har et kulturlandskap som ligner forbløffende på hva vi har på Toten, selvsagt er et slikt område. Når man da samtidig har vedtatt å kutte ut all videre satsing på vindkraft i Frankrike, da har man jo ikke særlig annet valg enn å satse på en reetablering der. Fordi det som skjer med det norske landskapet nå, det er helt vanvittig!

Nå liker jeg absolutt ikke alt som skjer i Frankrike, og da særlig ikke sabelraslingen overfor Russland, hvor de skal ruste opp voldsomt. Mye av dette skal visst skyldes at Macron føler seg personlig fornærmet av Putin. Men i det minste skal de bygge alt selv, alle nye krigsskip, jagerfly, tanks etc., så det står det respekt av. Eneste problemet er at Kina nekter å selge dem vitale råvarer til våpenindustrien, og disse skal det være nesten umulig å få tak i fra andre land.

Personlig tror jeg at vi kan klare oss bra med en reetablering med kafe-galleri i en liten landsby i Alpes Mancelles. Eldstejenta har alltid full score på gloseprøvene i fransk, samt at under forrige foreldresamtale ble det nevnt at hun hadde svært god fransk uttale. Dessuten elsker jentene å lage mat, samt at de begynner å bli dyktige på piano, slik at vi kan også holde oss med musikk selv. Videre har jo PermaLiv blitt Totens fremste kulturlandskaps-fotograf, hvor vi nok vil bli en av de fremste i det franske Toten også, slik at jeg tror det blir mye enklere å selge bilder der enn her, både fra det gamle Toten og det franske Toten.

Mesteren formante oss at vi kan ikke leve kun av brød alene, men totningene ser ut til å ha vendt det døve øret til disse formaningene, hvor de vel tenker at de klarer seg godt kun på poteter.

PermaLiv mener at dette blir en blodfattig tilværelse, hvor vi derfor tar med oss vår kulturarv til Alpes Mancelles og Fossemøllen III, ved elven Sarthe.

Bestill fadografiet her.


En god gjennomgang av hvordan Frankrike har mistet grepet om Afrika de siste årene, til fordel for Russland. Uansett tøft av franskmennene å stoppe all vindkraft, samtidig som urantilførselen fra Niger trues. Dette står det respekt av!


"Inequality. Injustice. Corruption. Endless stupid wars. Thank God we're past all that. Things would get really bad, otherwise." - peterweicker77

Det merkelige er at folk vil ha det slik, de ønsker ulikhet, urettferdighet, korrupsjon og endeløse idiotiske kriger, hvis ikke ville de selvsagt støttet kaptein Bongard med MEDOSS i 2014, med en slutt på alt dette i 2018.

2018 var også året vi ble jaget tilbake hit av universets ondeste harpy-covert-høne fra harpy-covert-hønenes by ved Mjøsa, ja, og så viser det seg naturligvis at de har vennene sine her, hvor disse dominerer hele Øverskreien, og da ikke minst kværnenga til herr Fossemøllen og pietistenga til oldefar, slik at det har blitt slått en kile mellom lille m og store T til evig tid.

Hvor meningen der var at vi skulle råtne vekk i et lommehull, mens meningen her er at vi skal råtne vekk i et grythøl.

Så det er klart det at dette er del av en satanisk realitet.

Så slik er realitetene, hvor vi får realitetsorientere oss, og bare innse at Øverskreien er en like stor rural tragedie, som Houston er en urban tragedie.

Forskjellen er bare den at mens Houston ikke hadde særlig å miste, har vi her mistet universets fremste sivilisasjon, med den rokokko, nyromantiske seinpietismen i Øverskreien.

Vi får nå bare tro at Macron ikke gjentar alle feilgrepene til Louis den 16'de, selv om han kan virke troende til dette. Hvor de den gang møtte veggen mot det britiske imperiet, og denne gangen det russiske, slik som Napoleon.

Personlig mener jeg at Frankrike har en så rik kulturarv, at de burde konsentrere seg om å bygge videre på denne.

Hvor vi nå tar med oss vår kulturarv til det franske Toten.

Da kom jeg over nok en impresjonist, Alfred Sisley, som faktisk var britisk, men flyttet til Frankrike og tilbrakte resten av livet der. Så da han klarte det, bør vel PermaLiv kunne klare det også. I tillegg vil jeg tro franskmennene har et mer positivt syn på nordmenn enn briter, i alle fall i Normandie. Så nå som det blir slutt på vindkraften der nede, kanskje bør vi bare slå oss til i Honfleur, hvor mange mener at impresjonismen startet, grunnet det gunstige klimaet for faryngitten min?

Men jeg må si at Alpes Mancelles med sitt totenske landskap frister, selv om det ikke er lange turen til det franske Toten fra Honfleur. Kanskje kan mølla ved elven Sarthe bli Fossemøllen III? Vi får se!

"Det blåser mye i Norge, og vi har fantastiske vindressurser både på land og til havs. Vindkraft på land er teknologien som raskest og billigst kan gi oss ny kraft. Vi bør derfor utvikle de beste vindprosjektene slik at vi kan bidra til både industriutvikling og utslippskutt i Norge." - Statkraft


Lover ikke godt for Stange-åsene etter Mjøsa dette, hvor Statkraft er engasjert. Nå er vel ikke Stange-åsene særlig høyere enn åsene i Alpes Mancelles, men med 252 meter høye vindturbiner på toppen, vil disse bli på høyde med Hervenknappen.

Uansett tror jeg aldri franskmennene ville vært gale nok til å sette vindturbiner etter åsene i Alpes Mancelles!

Saturday, March 23, 2024

Fadografiet III

Østlandets store vinter-maler, Jacob Gløersen, ville nok nikket anerkjennende over PermaLivs innsats denne vinteren! Gløersen glødet for det østnorske landskap og den østnorske kulturen, han så det som sin oppgave å gi oss en identitet, han var en nasjonsbygger.

Gløersen lyktes med sitt oppdrag, mens vi mislyktes med å ivareta vår arv, ikke minst her i Grythengen, hvor nyromantikken, pietismen og bureisningstida, smeltet sammen på forunderlig vis.

På Gløersens tid hadde vi intern mening, vi var del av noe større, som nå er borte. I dag har vi kun ekstern mening, som hver og en må skape for seg selv. For min del valgte jeg fotografiet.

Men aller helst skulle jeg lagt kameraet på hylla, for å fordype meg i intern mening, her i Grythengen.

Fotografiet er tatt i Lysgård her etter Kronborgsætergrenda, en plass jeg ikke vet noe som helst om, annet enn at rødhette-huset der er bygget av gjenbruksmaterialer fra Oksbakken.

Jeg visste ikke stort mer om Grythengen heller, da vi kom tilbake hit i 2018. Heldigvis er dette i ferd med å endre seg!

Uansett, jeg må si disse flotte granene etter Rødningsbybekken, som er sognebekken mellom Hoff og Balke, gjør seg langt flottere enn vindturbiner over Mjøslandet.

Trist å måtte ta farvel, til fordel for det franske Toten. Allikevel godt å se at Frankrike er inne på rett spor, mens vi har sporet av fra det sporet Gløersen vandret på.

Øyvind Holmstad - Home IV (myportfolio.com)

Bestill fadografiet her.

Frankrike stanser all vindkraft!

"Full stopp av vindkraft-galskapen i Frankrike.

Årsaker til kansellering: Manglende folkehelse og miljøvurdering, noe som er brudd på loven.

Den Franske Regjeringen tar nå historisk grep. Denne beslutningen har ikke bare invirkning på pågående prosjekter men også fremtiden til eksisterende vindindustri.

Vi vet at vindkraft til havs og på land ikke har noe fornybart, og grønt ved seg. Det er ren svindel fra myndighetenes side, påtrykk fra noen få mennesker i EU / Brussel.

I Tyskland går det årlige Co2 utslippet oppover, selv om mer og mer kraftkrevende industri flytter til lavkostland. Grunnen er at de har stengt ned sine atomkraftverk, og trenger dermed mer kullkraftverk som også må være i drift den lille tiden vindturbinene, og solcellepanelene produserer strøm." - Vilhelm Sunnanå


"Dette var fantastisk!!!!! Vi tar avskjed med Norge denne sommeren, og tar en STOR frankrike-tur i 2025. Deretter tar vi flyttelasset i 2026, hvis det ikke er full stans i vindkrafts-galskapen i Norge også innen den tid. Eldstejenta kom forrige dagen igjen hjem med full score på gloseprøva i fransk, som vanlig, og vi priser oss nå alle lykkelige for at hun ikke fikk plass på tysk. Vi har sett oss ut området Alpes Mancelles, som er del av et landskapsvernsområde på størrelse med Østre Toten, hvor kulturlandskapet har store likheter med hva vi finner på Toten. Så jeg tar med min a7III dit, og fortsetter med fotograferingern i det franske Toten. Ordføreren på Østre Toten ønsker jo også vindkraft, så vi kan ikke leve med dette her, og krever full stopp i løpet av 2025, ellers er løpet kjørt for oss. Da mister Toten sin fremste kulturlandskaps-fotograf!" - PermaLiv

PermaLiv må si seg dypt imponert over Frankrike for tiden, hvor de både vender tilbake til den klassiske arkitekturen og forkaster vindkrafts-galskapen. Dessverre kan vi ikke gi Norge mer tid enn ut 2025, før vi forlater det gamle Toten, til fordel for det franske Toten, sammen med min a7III.

Skulle gjerne fortsatt å vandre i fotsporene til Østlandets store vintermaler, Jacob Gløersen, men da vi ikke blir forstått, får vi fortsette med å vandre i fotsporene til de franske impresjonistene istedenfor. Og dem er det mange av!

***

"Takk for den fenomenale innsatsen på den gale sida av Mjøsa! Ønsker god påske med dette bildet fra sist onsdag, tatt etter Rødningsbybekken i Lysgård i Øverskreien, som er sognebekken mellom Balke og Hoff, Totens to middelalderkirker. Vi sokner så vidt til Hoff. I bakgrunnen skimtes Stange-landet. Måtte disse flotte granene i forgrunnen få dominere Mjøslandet i fred! Vi reiser til Livoll leirsted på Gålå i påsken, bygget opp av 24 Moelven-brakker de fikk gratis etter Vinstra-utbyggingen. Var de gitt av vindkrafts-mafiaen, ville vi aldri dratt på påskeferie dit! God påske!" - PermaLiv

Så litt påskelektyre, som går påskekrimmen en høy gang, og kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på noen og enhver:


Dessverre fikk jeg ingen fransk landsbyfølelse i Lund i Kolbu heller, men i det minste er ikke stedet ødelagt av modernismens klamme hånd, slik at det finnes potensial for urban utvikling her.

For Skreia finnes kun en mulighet nå, rive alt og bygge opp igjen etter modell av Le Plessis-Robinson.

Uansett kan ikke våre forfedres herlige urbane landsby ved Kværnumsstrykene eksistere uten Fossemøllen I og Fossemøllen II hånd i hånd, da denne kjærlighetshistorien, anført av Even og Marthe, med herr Fossemøllen, født i Fossemøllen I i 1838, som bindeleddet mellom Fossemøllen I og Fossemøllen II, blir for sterk!

Det samme gjelder USA, da USA ikke kan eksistere uten den biokulturelle koblingen mellom Fossemøllen II og Stoughton, Wisconsin, intakt!

Samt at heller ikke den vestlige sivilisasjon kan eksistere uten Fossemøllen II som et levende elvebruk ved stenelven Grýta, da vår sivilisasjon både nådde sin fullbyrdelse og sitt endelikt her.

At folk ikke forstår dette, skyldes kun at de ikke er like dyktige til å se komposisjoner i historiens vev, som PermaLiv er til å se komposisjoner i landskapets vev.

Øyvind Holmstad - Home IV (myportfolio.com)

Betill fadografiet her.


Takk fordi du minnet meg på denne videoen, jeg så den for et år siden, men glemte den. I mellomtiden har vi vært i Lisboa og Amsterdam, hvor jeg forelsket meg i van Gogh og de franske impresjonistene. Sist høst var det ikke plass til eldstejenta på tysk, slik at hun ble overført til fransk, et språk hun allerede elsker. I går igjen kom hun hjem med full score på fransk gloseprøve, som vanlig. Da det kom forslag om fire vindkraftverk på nyåret 2024 i vårt område, tenkte jeg at nok fikk være nok, og begynte å se meg om etter et sted å emigrere til i Frankrike.


Hittil har jeg Alpes Mancelles på førstevalg, del av et stort landskapsvernområde omtrent på størrelse med Østre Toten, da kulturlandskapet her ser ut til å ligne på det på Toten, og jeg allerede har døpt området til det franske Toten. Som andrevalg er regionen Gordone, som skal være svært naturskjønt med mange vidunderlige landsbyer, men nå tror jeg at vi sjekker ut Le Plessis-Robinson også.

På Toten blir det jo stadig verre, i Skreia bygger de et belte med grusomme, modernistiske eneboliger over det gamle Fossenfeltet nå, hvor det tidligere var et behagelig belte av skog sett nede fra Skreia sentrum. De eldste, vakre villaene nederst mot hovedvegen, ser man jo ikke nede fra sentrum, hvor disse modernistiske eneboligene, bilsentrert uten gateliv omkring seg, er nesten like angstskapende, som hva et vindkraftverk ville vært etter Skreiafjella. På Kapp vet vi jo hvordan det går i Smørvika nå, eller Costa del Smørvika. Besøkte Lund i Kolbu denne uka, men fikk ingen landsbyfølelse der heller, slik jeg hadde håpet. Allikevel er det håp for Lund, da de hittil har gått fri fra modernismens klamme hånd.

Men nå tar jeg avskjed med Norge denne sommeren, så blir det stor Frankrike-tur neste sommer, hvor jeg håper vi kan ta spranget og begynne på nytt som franskmenn i 2026. Blir det vedtatt vindkraft her innen den tid, blir i alle fall valget meget enkelt!


Se eksemplet fra Tampere, Finland, ved 34 minutter, hvor lite som skal til for å bygge klassisk kontra modernistisk. Allikevel, kun med minimal innsats, foretrekker 95,5% av de spurte bygget med klassiske overtoner. Så det er ikke mye som skal til for å skape litt trivsel, det er kun viljen det står på :-)


Måtte ta med denne geniale kommentaren av Saher Sourouri, om hva norske arkitekter mener med en "landsby". Så ikke mye håp for Norge, får man si!

Vegene i Kolbu er meget fotogene, men vanskelig å fotografere med telelinse, så tar meg gjerne en rusletur til her med min Tamron 28-75 mm😍

Vil med det samme oppfordre Vegvesenet til å la disse nydelige, rustikke vegene i fred, til glede for kunsten😊

Bestill fadografiet her.

Nå gir jeg meg ende over, nå redigerer jeg noen fotografier fra gårsdagens Kolbu-vandring, så tar jeg meg en kaffekopp, og så er de inne! Hittil har Adobe tatt inn 27 flunkende nye Kolbu-fotografier, men det kommer fler, samt at det ble nok noen denne morgenen også, her fra grenda. Syntes lyset var så fint etter skolelevering, at jeg tenkte jeg måtte ta meg en liten tur for skams skyld, men gadd ikke dra helt ned i bygda, så tok bare en svipptur til Kronborgsætra. Trodde ikke det var mulig, men jammen tror jeg at jeg fant noen nye motiv her i grenda denne morgenen også.

Det er som sagt underlig å vandre omkring på Toten, som Mjøslandets vinterfadograf, lik en invertert Jacob Gløersen, Østlandets store vintermaler, som tvert imot ble invitert. Det er stor forskjell på å være invertert og det å bli invitert inn i de mange bondestuer, slik Gløersen ble!

De franske bøndene derimot ser ikke ut til å ha hatt like stor forståelse til impresjonismen, som de norske bøndene til naturalismen og nyromantikken. Vi ser i videoen lenger ned her, at da Claude Monet skulle male høystakker, hvilket han elsket, da var bøndene raskt ute og demonterte høystakken, selv om høyet ikke var tørt!

De moderne traktoreggene, de tror jeg ikke Monet ville hatt særlig sansen for, da disse ikke er noe videre impresjonistiske.

Men nå kollapser Oslofjorden dere:


James Kalb skriver i sitt siste, absolutt brilliante essay, som jeg anbefaler alle å studere nærmere under påsken:

"What to do? Someone said it’s easier to turn an aquarium into a stew of boiled fish and seaweed—to kill a living way of life—than the reverse. Progressives are terrified by the idea someone might try to “turn back the clock” through force. And that would indeed be futile."


Så slik er det vel med Oslofjorden også, den er å ligne med et akvarium, som vi mennesker nå har kokt i filler, hvor vi sitter igjen med en stuing av kokt fisk, tang og tare.

Slik er det også med Grythengen, kværnenga til herr Fossemøllen og pietistenga til oldefar hadde den aller rikeste og mest verdifulle kulturen i hele Mjøslandet, nå kokt i filler!

Vi står nå overfor en total kulturøkologisk katastrofe, hvor både natur- og kulturgrunnlaget forvitrer. Menneskene har sporet helt av, og er egentlig ikke til å leve sammen med lenger, jeg vet jo dette, da vi både deltar på påskeleir på Livoll og er med i Motvind Innlandet, slik at vi vet hva normale og oppegående mennesker er. Men dem er det ikke mange igjen av, det kan jeg love!


Personlig har jeg kommet til at vi kan bli tilbake i Norge, som Norges fremste kulturlandskaps-fotograf, hvis det garanteres at det blir helt slutt med all vindkraft i Innlandet og rundt Totenåsen, inklusive hele Hurdal, for all framtid. Samt at vi får leve en plass hvor det garanteres at vi får leve i full harmoni med fotografiet resten av livet, samtidig som jentene kan trives og klare seg selv der, selv uten bil!

Dette er minimumskrav! Klarer ikke samfunnet å innfri disse kravene, da forsvinner Totens fremste fadograf til det franske Toten så raskt råd er!

Nb! Eldstejenta kom nettopp hjem med full score på fransk gloseprøve! Selv har jeg fotografiet som medium, og dette er et universelt språk, så vi skal nok klare overgangen til fransk kultur bra🙋

Da ble det tomt i feeden hos Adobe, med dette bildet av pipa på Hunton, tatt sist søndag morgen, med min gode, gamle Tamron 28-75 mm, som jeg startet med for min a7III.

Men vi fyller på igjen med nye fotografier fra Lund og Kolbu om Humla sag!

Bestill fadografiet her.

Da var det tomt i feeden min hos Adobe, det har det ikke vært siden vi dro på Europa-turen vår i fjor sommer. Men dette blir nok ikke lenge, da jeg tok en rusletur om Lund og Humla sag i Kolbu i dag. Været var ganske grått, men jeg konsentrerte meg om å fotografere detaljer, og da kan det være en fordel at kontrastene ikke er for sterke. Men det ble nok noen landskap også, og mot slutten av turen var det ganske mørke skyer, som muligens kan gjøre seg for svart&kvitt - fotografi.

Lund var ikke helt som jeg husket, selv om dette nok fremdeles er det stedet på Toten med størst urbant potensial, vil jeg tro at stedet allikevel ligger langt tilbake for de franske landsbyene. Så da har vi rett og slett intet sted i Vestoppland, med skikkelig urban kultur!

På turen reflekterte jeg over at dette flotte landskapet ikke lenger har noen mening, hvor jeg kom til at det eneste stedet i Norge hvor det er tilbake mening, er Livoll leirsted på Gålå.

Om det finnes tilbake mening i det franske Toten, med Alpes Mancelles, gjenstår å se? Her på Toten finnes kun ekstern mening, gjennom fotografiet, da all intern mening er tapt. Så det blir litt stusselig i lengden å kun vandre omkring som en invertert Jacob Gløersen, sammen med min a7III😶

Skulle ikke det franske Toten svare til forventningene, har jeg funnet at Dordogne har et svært vakkert landskap, hvor det nok kan la seg gjøre å trekke seg tilbake med fotografiet. Hvor nå Rick Steves er ute med en ny video om det eldgamle Frankrike, hvor han faktisk begynner med Dordogne, så denne skal bli spennende å se. Uansett, vi krysser fingrene for det franske Toten og Alpes Mancelles!


Denne satser jeg på å se etter kulturskolen i kveld.

Takket være at kona ikke har førerkort, ligger det nå 30 nye fotografier og venter på godkjennelse i feeden til Adobe, da jeg har vært i altfor dårlig form i helga, til at jeg hadde kommet meg ut på åstur. De som passerer nåløyet, blir å finne i følgende album:

Øyvind Holmstad - Home IV (myportfolio.com)

Dette fotografiet av Fostadvollkampen ble også tatt nede fra bussholdeplassen på Bilitt, for et par uker siden.

Men du verden hvor flott Fostadvollkampen med stenelven Grýta lå i kveldslyset denne søndags aftenen. Så det at denne elva har tapt denne eldgamle kværnenga si, dette er ikke til å leve med, da økosorgen blir altfor tung å bære.

Bestill fadografiet her.


Denne videoen så jeg rett før jeg skulle hente kona på Bilitt, og det var godt, fordi da jeg skuet opp mot kulturelva mi, stenelven Grýta, i nysnø og kveldslys, ble det helt klart for meg at å leve med tapet av denne elva med kværnenga si, det er ikke mulig, da økosorgen blir for stor!

I videoen ble jeg introdusert for Dordogne, en region noe sør for Paris, som skal være svært naturskjønn. Landskapet ligner ikke på Toten, slik som i Alpes Mancelles, men skulle ikke "det franske Toten" svare til forventningene, er jeg helt sikker på at vi kan finne oss en landsby her.

Så da må vi nok utforske Dordogne neste sommer også.

For meg er uansett det viktigste at vi finner en plass som har et landskap, hvor det er mulig å tilbringe resten av livet med langsomt Fujifilm medium fotografi, samtidig som man ikke forgår av økosorg.


Jeg bare elsker Waldemar, denne videoen så jeg for et par år siden, men hadde glemt alt. Er nå ferdig med Georges Seurat, en råkul impresjonist, som døde altfor ung, og skal til med Vincent van Gogh.

Dessverre må vi nok ta farvel med Østlandets store vintermaler, Jacob Gløersen, som er PermaLivs ideal, og hengi oss til de franske impresjonistene.

Uansett ble det noen vintermotiv denne helga også, takket være kona, da jeg var i altfor dårlig form til å ta en foto-vandring. Men kona må jo kjøres, og jeg synes jeg må ha med kameraet, og passerer man et godt motiv, da må man jo stanse bilen.

På fredag var det kun ett fotografi i feeden min hos Adobe igjen, men nå søndag kveld, ligger det 30 nye fotografier og venter.

Ellers leste jeg en artikkel om Joan of Arc denne morgenen:


Deretter søkte jeg på henne og Rouen, hvor jeg fant et tøft opplegg om denne tøffe jenta, slik at dit må jeg jo ta med jentene mine sommeren 2025😊



En svært god video om suburbia! Og det er jo akkurat dette Øverskreien har blitt, dere skulle sett oppsamlingen av biler som venter på ungene utenfor Stange skole dere, akkurat slik som i videoen her!

Så det skal bli godt å komme vekk fra dette sølet her, for å leve i ekte fransk landsbykultur, resten av livet.

Allikevel, den rokokko, nyromantiske seinpietismen, som vi fant her i Øverskreien, denne tok innersvingen selv på det ypperste av fransk kultur!

Så det er klart det, at når man har tapt verdenshistoriens flotteste kultur, sammen med verdens flotteste kulturlandskap, da er det ikke noe rart at hjertet brister av økosorg😭

"From 1871-1914 we found the best culture that ever was here I live, not just for Norway, but for the whole Universe! And here we found the poorest of people, with the greatest culture, in fact they both finished and ended Western civilization. There was nothing like this, and it will never be again!" - PermaLiv


Jeg bare spyr jeg, her har Hamas begått historiens verste femicide, så skal de belønnes med en egen stat liksom, som naturligvis kun er ment som en platform for å utslette Israel fra kartet. På samme vis som med lille Grythengen😬

""We are in a difficult situation," Pascal admitted, "but in the end, there is no power like the power of necessity, and we have nowhere to go. We are approaching Purim in a situation where there are truly people who want to destroy, kill, and annihilate all Jews like Hitler and evil Haman did. In every generation, they stand against us to annihilate us. But we will stay here and remain strong."


Eneste forskjellen er at vi ikke gidder å bli tilbake blant Hamas-bygdedyrene i Øverskreien, hvor vi heller tar turen til det franske Toten, så får heller totningene utslette hverandre, mens vi fordyper oss i franks kultur og landskap.

Nå som Totens gamle horisonter trues både i øst og i vest, har det blitt viktig for meg å forevige disse horisontene på kamerasensoren, hvor jeg tirsdag 12. mars 2024 både fikk foreviget soloppgangens horisont fra Panengen, samt solnedgangens horisont sett fra Tjuvåskampen.

Bildet viser oppstigningen til Tjuvåskampen, hvor det var aldeles nydelig å gå i trugeløypa denne dagen.

Det var forresten langt hyggeligere den gang man sang "De kommer fra vest og øst..." på bedehuset, hvor man ikke hadde tanker om at dette kunne være 252 meter høge blinkende, snurrende og støyende vindturbiner, på toppen av åsene våre😕

Bestill fadografiet her.

"Nei. Folk må skjønne alvoret. En eneste politiker. Mediene viser ingen interesse, universitetene viser ingen interesse, politikerne og embetsverket viser ingen interesse. Norges Vassdrag og Energidirektorat (NVE) var invitert, kom ikke de heller.

Samtidig var det kraftkonferanser og «kraftløft» i Elverum og Gjøvik, for å nevne to steder. Der var de hele gjengen, ingen motstemmer, og alt lagt til grunn at gjelder om å bygge mest mulig forbruk og mest mulig vindkraft raskest mulig.

Om ikke folk nå skjønner alvoret, må de som skjønner være med og vekke dem som ennå ikke har fått det med seg." - Eivind Salen

Den likegyldigheten som preger 99,99 prosent av befolkningen, er ufattelig. Det er som om folk flest mener at mjøslandskapet er en personlig interesse. Det samme gjelder Grythengen, jeg har avdekket uendelig med historie og titalls av brutte biokulturelle koblinger, allikevel er det ingen som bryr seg, selv om de har sine røtter her.

Var folk friske, ville vi selvsagt hatt klart stor jubileumsbok, filmer og utstillinger, til jubileumsåret 2025. Men de har syknet hen, og det samme gjelder jo da universitetene, politikerne og embetsverket, som skulle hjulpet til med å ivareta historien vår, samt kartlagt konsekvensene av alle de biokulturelle koblinger, som her er brutt.

Men nå begynner det å gå mot slutten med å ta ned historien vår, er vel først og fremst bolken 1962-2018 som står tilbake, så får prøve å ta dette med far like over påske. Deretter er det å få organisert alt. Samt at det er igjen masse fotografier, som bør avfotograferes.

Allikevel, det er noe demonisk, det som foregår, man kjenner det virkelig på seg. Øverskreien har blitt en fullkommen dystopi, jeg kan ikke forstå annet enn at vi har å gjøre med en eller annen form for satanisk realitet, i alle fall er all sjel og ånd borte herfra.

Men vi får fortsette å ta ned historien og å fotografere landskapet, ta en avskjedstur for Norge til sommeren, og feire 150-års jubileet for kværnenga vår, med en stor Frankrike-tur, så får vi se hva vi havner ned på i 2026?

Har en følelse av at det er meningen at vi skal ta med historien vår til Alpes Mancelles. Fordi der har de jo satt i stand igjen den gamle mølla ved Sarthe-elven, slik vi skulle gjort det med mølla til herr Fossemøllen ved stenelven Grýta.

Personlig er jeg usikker på om jeg overhodet makter å leve i Mjøslandet, uten mølla til Herman i full drift, og Grythengen som et levende historiemaleri ved kulturelva si? For meg er det helt ufattelig at folk ikke fatter hvilke kulturhistoriske verdier, som her har gått tapt!

Uansett, å besøke den gamle mølla ved Sarthe-elven, dette blir topp prioritet for meg under Frankrike-turen, denne står høyere på prioriteringslista enn både Notre Dame og Mount St. Michael!


Man blir meget deprimert over tilstanden både i vårt fedrealter og i vårt fedreland, hvor det ser ut til at det går den vegen høna sparker, hvor denne høna da nok helst og tro har sparket oss til Alpes Mancelles, så får vi tro det ikke er like mange covert-høner der som her?

Det kunne naturligvis vært fristende å trøste seg med ei flaske fransk årgangsvin, men vi har boikottet Vinmonopolet, fordi de har boikottet Israel, dessuten drikker vi kun Grýta-øl i Grythengen, brygget på bygg fra Holmstadjordet og kildevann fra den magiske brønnen nedenfor kjørbrua.

Så da er alternativet å muntre seg opp med de franske impresjonistene, hvor jeg her har kommet 35 min. inn i en flott dokumentar om Auguste Renoir.

Hittil har jeg fått med meg at det er en nær forbindelse mellom rokokkoen og impresjonismen, så dette var morsomt å få vite, for en rokokko, nyromantisk seinpietist!

***

Nei, se her:


Dette tenker de å ødelegge etter Halden-kanalen i Aremark!


Så opplegget står fast, innen 2026 skal det være satt en stopper for galskapen, ellers er det over og ut😡

Tuesday, March 19, 2024

Rusletur ved Bilitt

Presentert i kronologisk rekkefølge. Fadografiene ligger i følgende album:

Øyvind Holmstad - HOME III (myportfolio.com)

Ca to uker tidligere var jeg på Vincent van Gogh museet, slik at jeg hadde nok fremdeles en viss inspirasjon.

"Are you still impressed by the extraordinarily acclaimed exhibition Van Gogh in Auvers. His Last Months? Then we have something special for you: in-depth stories and explanations about this impressive period."

"The Last Days of Vincent van Gogh"

Det var denne utstillingen jeg måtte tilbake for å se, og heldigvis var det igjen et par enkeltbiletter, hvor jeg fordypet meg i Van Gogh in Auvers. His Last Months, mens resten av familien koste seg med shopping i Amsterdam.

Vincent van Gogh er naturligvis en livslang inspirasjon😊




I går nøt jeg dokumentaren ovenfor, og i dag fant jeg The Bob Dylan Project, ikke dårlig.

"The objective of The Bob Dylan Project is to list every recording of every song sung or written by Bob Dylan and to provide direct links to the actual recordings. In addition the project provides direct links to other notable versions of each song available on YouTube or other streaming services."


"Det er feilaktig oppgitt at Dr Gachet var legen til van Gogh i Saint-Rémy, fordi dette var legen som møtte ham i Auvers, hvor van Gogh oppholdt seg de to siste månedene av sitt liv, og hvor han skjøt seg selv. Heller ikke dette kommer klart fram av teksten, se: https://www.vangoghmuseum.nl/en/art-and-stories/stories/the-last-days-of-vincent-van-gogh" - PermaLiv


Ja, men da må vi vel kunne kalles Vincent van Gogh - eksperter, når vi spotter feil i Wikipedia :-)

Skal bli spennende å se om PermaLiv vil oppleve den samme kunstneriske forløsning i Frankrike, som van Gogh? Og det blir jo ekstra trivelig da, å besøke Auvers utenfor Paris, etter å ha vært på den fantastiske utstillingen om van Goghs siste dager i Auvers. Men til neste år, 2024, blir det ikke, med både OL og hundretusener av rasende muslimer i Paris, grunnet krigen mot Hamas.

Muligens satser vi rett og slett på en tur til Sogndal, hvor bestemor Kvåle kom fra? Mye jeg ikke har sett der, og sist gang var jo uten min a7III!


Paul Cézanne (1839-1906)
Auvers, Panoramic View , 1873-1875
Oil on canvas
65.2 × 81.3 cm (25 5/8 × 32 in.)
Art Institute of Chicago

Se her da, selveste Paul Cézanne har malt Auvers utenfor Paris, hvor Vincent van Gogh skjøt seg i en hveteåker. Hvilket vidunderlig sted å dø!

Men se på de grønnfargene da!

Skal bli spennende å se om Auvers fremdeles er et sted, hvor det er verdt å ende livet i en hveteåker?


"The Four Corners of Wisconsin: Rustic Roads"

Kanskje kommer jeg meg en dag over til Wisconsins rurale veger? Ovren Mikkelsons andre kone Marthe Overnengen gikk nok også etter denne vegen som barn, født på Hveem-Mellom, oppvokst på Tandberg.

La Belle Epoque, den gylne tiden mellom 1871-1914, ble innledet med at Ovren Mikkelson reiste til Cambridge, Wisconsin, 26. mai 1871, 73 år gammel.

I denne tiden nådde den vestlige sivilisasjon sin fullbyrdelse i den nyromantiske seinpietismen, i kværnenga Grythengen, som Mikkelson designet før sin avreise, for å overlate denne til sin sønn Herman Evensen Fossemøllen, for å bygge Norge.

Hans yngste sønn bygget Stoughton, og jeg håper de fleste av byggene hans fremdeles står, til glede for fadografiet.

Og som vi vet fikk vi også universets største kunstner i tid og rom under La Belle Epoque, Vincent van Gogh.

Nå lever vi i depresjonens tidsalder, dette er jeg meget klar over. Heldigvis nådde foto-teknologien en ny æra ved innledningen til denne mørke tiden, med Sony a7III, et helt revolusjonerende kamera, som fremdeles er min faste følgesvenn.

Uten a7III ville vi nok ikke hatt fadografiet.

Forresten; "Totens fire hjørner: rustikke veger", kan være en ide til nok et foto-prosjekt, hvis jeg da blir ferdig med noen av dem noen gang?

Uansett, helst skulle jeg vært historiemaler i Grythengen.



"But this is absolutely true, as all other purpose is gone from this world, only photography is left. I started photography in 2018, and now work on hundreds of projects, although no project materialized still though. But maybe this winter🙂" - PermaLiv







Det er vel ikke sikkert man har noe flottere kulturlandskap i Frankrike enn på Toten, men at de har mer pittoreske middelalderlandsbyer, det tror jeg nesten at man kan garantere.

Dessuten ligger jo Frankrike midt mellom Lisboa og Amsterdam, to byer vi ble svært glade i, under vår ferietur sommeren 2023.

I tillegg har vi jo ikke noen kultur i kulturlandskapet vårt lenger, denne kulturen gikk tapt med tapet av Grythengen.

"Samme opplegg ved innkjøringen til kommunesenteret Lena nordfra, Coop et eller annet der også, triste leiligheter med balkonger over nitriste parkeringsarealer. Så langt fra en fransk, pittoresk landsbygate, som det er mulig å komme. Heldigvis fikk ikke eldstejenta mi tysk som tilvalgsfag, da det var for få som ville ha fransk, slik at hun måtte overføres til fransk. Så nå satser jeg på at jentene mine finner seg hver sin franskmann, så slår jeg meg ned i en fransk middelalderlandsby, sammen med dem. Ikke for det, både i Dresden og Berlin bygges det mye fint for tiden. Men uendelig trist at Toten har maltraktert alle bygdebyene sine, med unntak av bitte lille Lund i Ytter-Kolbu. Der har man fremdeles lokal sjarme, men så ligger det vel litt utenfor utbyggernes interessefære. Tidligere var det ei kjempestor sembra-furu som markerte innkjøringen til Lena nordfra, men denne gikk selvsagt med i den nye blokk-butikken." - PermaLiv



I motsetning til Bob Dylan, og for så vidt også van Gogh, ser Cézanne ut til å ha blomstret opp og blitt sikker på seg selv og sin stil, som 50-åring. Så dette var jo inspirerende. Det blir vel en Paris-tur med tiden, når jentene får lært litt mer fransk, så da får jeg se hvordan jeg føler det for Cézanne sin kunst?



Takk for følget!

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...