Friday, July 1, 2011

En kvalitet "uten navn"

Med glede ble jeg i dag kontaktet av en av mine nye "Alexandrine" venner (selv ble jeg Alexandrin februar 2010 etter tilfeldigvis å ha kommet over A Pattern Language), Federico Mena Quintero, programmerer og skaper av GNOME. Pussig dette at systemdesignere, som Federico og Alan Cooper, så lett begriper Alexanders teorier, mens for arkitekter er det som om han kommer fra Mars.

Alexanders 15 verdier for liv, derivert ut fra biologi, matematikk og fysikk, er like nyskapende som de er urgamle. Her sett i en fossil trilobitt. Foto: Didier Descouens 

Note that in TheNatureOfOrder, written more than twenty years after TheTimelessWayOfBuilding, ChristopherAlexander gives a name to what he used to call "the quality without a name": wholeness.
Federico Mena Quintero kontaktet meg i dag fordi han har fullført et kapittel i ei bok han ble spurt om å bidra til.
Your posts at the PRI blog have been great, as always. In particular I appreciated your summary and quotations from "The Timeless Way of Building", as I don't have that book and haven't been able to find a *cough* online copy.
Recently I was asked to contribute a chapter to a book on tips for newcomers to the free software universe, and I decided to write about "Software with the Quality Without a Name".
Vel, jeg bøyer meg i støvet for å bli kreditert av en som har en så til de grader dyp og ektefølt forståelse av det Alexandrinske univers (som er det ekte univers, i motsetning til det livsfornektende maskin-mekanistiske univers vår verden lider under i dag).

Jeg vil herved introdusere det norske folk for Federico Mena Quintero sitt forunderlig kildevannsklare og glitrende, splitter nye essay: Software that has the Quality Without a Name.

Intervju med Federico Mena Quintero på P2P Urbanism fra arch4peopleVimeo:


Relatert:

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...