Saturday, April 16, 2011

Lena, en spøkelsesby?

Det er vanskelig å forstå hvorfor Østre Toten kommune ønsker å kopiere fadesen til Gjøvik ved å etablere et kjøpesenter i utkanten av sentrum, som drenerer sentrum for livskraft og utarmer lokale kjøpmenn. Den siste i en lang rekke som har måttet trekke inn årene i Gjøvik sentrum er A. Hasle Jernvare, en butikk med historie og sjel. Er det noe man ikke finner fnugg av på et kjøpesenter er det sjel og atmosfære!

Store kjøpesentre er avleggs og i strid med den internasjonale trenden kalt ”New Urbanism”. Jeg vil anbefale kommunen å sette seg inn i de kodene ”New Urbanism” benytter, en god start kan være nettstedet ”New Urban Network” på newurbannetwork.com. Disse er også beskrevet i Nikos A. Salingaros siste bok, med tittelen Twelve Lectures on Architecture.

Vi har også noe å lære av de gamle romerne og deres tabernaer. Her vil jeg vise til min kronikk hos The Permaculture Research Institute of Australiapermaculture.org.au, med tittelen The Ancient Taberna in a Future World. Det er “tabernasentre” some er framtida, ikke kjøpesentre!

Til slutt vil jeg ønske Lena Handelsstands forening lykke til i kampen mot disse planene!

Lena stasjon ved nedlagte Skreiabanen

Innlegget har også vært på trykk som leserbrev i Oppland Arbeiderblad

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...