Tuesday, October 20, 2015

Nils Faarlund lanserer ny bok: "Friluftsliv - en dannelsesreise"

Les mer om Faarlunds friluftsliv her og her

Fikk denne morgenen en hyggelig epost:
Kjære venn av Nils Faarlund,
Vi kan med glede melde at hans bok Friluftsliv – En dannelsesreise straks kommer fra trykk, og Nils har ønsket at nettopp du inviteres til lanseringsfest. Vi i Ljå håper du har tid, lyst og anledning til å feire boken sammen med oss torsdag den 29. oktober.

Mer info om bok og arrangement følger her:

Ljås andre utgivelse, Friluftsliv - en dannelsesreise, har ankommet. Det er en bok helt utenom det vanlige.

Nordmenn er flinke til å bruke naturen i fritiden, og liker å ferdes i skog og mark. Samtidig foregår det en økende kommersialisering av naturen der ulike aktører tilbyr sine tjenester i håp om å profittere på vår interesse for friluftsliv. Nils Faarlund er kritisk til denne utviklingen. I denne boken viser han oss hvordan vi kan holde vår naturvennlige tradisjon i hevd.

Friluftsliv – en dannelsesreise er skrevet i Askeladdens ånd, som en vegledning for deg som ønsker deg inn i skogen og fjellheimen. Boken inviterer ikke til stivbeint planlegging og travelhet i preparerte løyper, men heller til vandring på tvers med ettertanke som avrunding. Faarlund fester erfaringer fra et langt liv under åpen himmel til papiret på en måte som viser et alternativ
til vår tids prestasjonsjag. Med denne boken inviterer han oss med på en dannelsesreise for et liv i lage.


Nils Faarlund (f. 1937) er tindevegleder, sivilingeniør, St. Olav-ridder, naturvenn og en sann legende.

 Gjennom et langt liv i friluftslivets tjeneste har Faarlund tilegnet seg omfattende naturkjennskap og fortrolighet med å ferdes i fri natur. 30 år gammel grunnla han Norges Høgfjellsskole
 i Hemsedal og i 1972 etablerte han friluftsliv som høgskolestudium ved Norges idrettshøgskole.

Faarlunds bidrag til norsk friluftsliv er tuftet på hans helhetlige filosofi om menneske- og naturverd, som han har tilegnet seg i løpet av et langt liv i den norske fjellheimen. Hans livsoppgave har vært å vinne venner til den frie natur. Denne boken er en øko-filosofisk dannelsesreise i Faarlunds tankegods.

Hvem: Ljå Forlag / Nils Faarlund
Hva: Lanseringsfest for boken Friluftsliv - en dannelsesreise
Hvor: Studio B20, Brettevillesgate 20, Sandaker
Hvordan: Ta trikken til Grefsenveien, eller t-bane til Storo
Når: 29 Oktober, kl 18:00
Hvorfor: Boklansering, kulturelle innslag, enkel (men veldig god) servering.
Mitt svar:
Kjære Ljå forlag!

Det er en meget stor ære for meg å bli invitert til Faarlunds lanseringsfest, og jeg skal gjøre mitt beste for å komme. Imidlertid har jeg sluttet å love ting, da jeg er en idealist som "lider" av høysensitivitet, slik at verdens inntrykk tidvis blir så sterke at jeg settes ut av spill. Da har jeg intet annet valg enn å trekke meg selv tilbake og stenge alle stimuli ute for en stund, til jeg gjenfinner balansen. Men jeg skal være ganske mye ute av balanse for å gå glipp av dette, så jeg er takknemlig hvis dere tar utgangspunkt i at jeg kommer.

Mvh,
Øyvind Holmstad,
Gjøvik

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...