Tuesday, August 22, 2017

Langsomt friluftsliv ved Eiktunet

Det langsomme friluftsliv eller "Slow Adventure" er en ny internasjonal trend i sterk vekst, hvor vår egen friluftslegende Nils Faarlund har blitt en maskot og et forbilde, for tiden en av Norges mest trendy menn. Ikke verst for en som snart fyller 80 år!

Fordelen ved å ha med barn på tur er at de er langsomme og har tid til å undres. Slik blir de garantister for det langsomme friluftsliv. Veslejenta har nå gått 3-kilometeren i Øverbymarka helt alene for andre helg på rad, hun har slått seg til ro med at det ikke lenger er vits i å spørre pappa om å bære, da han har fått en stygg skiveutglidning.

Friluftslivsboka av Nils Faarlund, "Friluftsliv - En dannelsesreise", kan lastes ned som fri ebok fra lille Ljå forlag, men jeg anbefaler å lese den langsomt mellom to permer. Denne boka er et MUST for alle trendy mennesker, som meg selv!

Eiktunet friluftsmuseum var det fuglekassesnekring med selveste ordføreren!

Karussfiske

Karuss er en liten karpefisk som tåler å bli bunnfryst om vinteren

Stangfiske med dupp er en selvfølgelig ingrediens i det langsomme friluftsliv

Denne dagen ved Eiktunet fikk man så mye survelling man ville. Jeg kunne ha spist hele gryta, men beskjeden som jeg er nøyde jeg meg med to porsjoner. Dette er skikkelig bondekost laget av surost og spises med melk og sukker.

Avslutter med en liten grønn Deutz.

Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...