Sunday, November 5, 2017

Achsel Ford om vegen som målet


Av Achsel Ford.

Jeg støtter visjonen. Graden av håp og optimisme varierer i meg som høyvekta i Moss! :D

Setrengs motto er dyp visdom, og om jeg ikke akkurat har et motto, er denne innsikten blant det jeg anser som helt essensielt, og skal alltid ligge som et fundament i tilværelsen. Jeg har tenkt mye på det, og jeg har avbrutt sammme tankeprosessEN like mange ganger for å realisere den. I øyeblikket.

Veien er målet, det dreier seg om å være tilstede i øyeblikket og i seg selv. Det konkrete målet kan være godt, men vil også alltid representere et antiklimaks. Den som i sitt forsett mister kontakten med sin egen mage tillater en indre kløft å vokse, og bygger opp gjeld til seg selv. Øyeblikket er alltid alt som er tilgjengelig, og er man ikke der, er man knapt noe sted i det hele tatt. Og jo lenger man ikke er det, jo lenger er veien hjem. Og hva man kan komme til å gjøre i en tilstand av disintegrering, av ikke-tilstedeværen vetta fåglarna, da egoet gjerne opererer hemningsløst omkring på egen hånd når man ikke er hjemme og holder et øye med det. For disse øyeblikkene som er livet, er delte øyeblikk, det er i dem alle andre bor, og det er i dem vi må se hverandre og samhandle. Den som ikke kjenner og er i seg selv ser og kjenner heller ikke andre.

På det mer prosaiske nivået kan man dessuten legge til at som vi alle har erfart, er det ikke alltid man når det mål man ser for seg. Kanskje mislykkes man, kanskje endrer man kurs underveis, eller kanskje målet viste seg å være noe annet enn man trodde før man kom frem. I alle tilfelle er veien kun bortkastet for den som var så opphengt på målet at han ikke fikk med seg noe av turen.

Som seg hør og bør for en hverdagspotet, sorry, poet, har jeg også skrevet et lite vers om saken, det var for noen år siden, og jeg har forsåvidt lagt det ut her og der på nettet ved passende anledninger, også hos vår godeste Steigan. Her får du dagens reprise:

MÅLOPPNÅELSE

Livet er et
svært så svært

og for de fleste
svært så kjært

og veldig godt
eksempel på:

Det er veien
man må gå,

ikke det
fordømte målet

seks fot under
eller så,

som er selve
målet her

og selve
målet nå

God helg, Øyvind!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...