Monday, December 10, 2018

Liten Tjuvåstur II

På Yr var spådd knallsol, så jeg plasserte meg ved Midtre Tjuvåstjern kl. 09:00 for å forevige dette vakre vintertjernet i motlys, men det ble bare skyer og grått hele dagen. Kl. 10:00 gav jeg opp og gikk meg heller en tur. Først gikk jeg litt på kryss og tvers for å gjøre meg litt mer kjent i området, og oppdaget to nye bekkekløfter😄 Etterpå gikk jeg opp på Østhøgda, selvsagt på god avstand av nye Rausteinshytta, og gikk stien ned til Anfinnsætra, så opp igjen Oksbakklia til SAABen på parkeringsplassen ved Tjuvåsen. En fin tur, og et par fine bilder ble det også, til tross for gråværet.

Forresten er harejegerne noen hyklere, de er jo så ivrige etter å dempe farten på bilister, men gikk forbi et følge som satt og koste seg etter morgenens harejakt, for deretter å passere meg i stor fart med en rekke biler som støvla halve allmenningsloddet.

Dette var det bildet jeg ble mest fornøyd med, da det på en fortreffelig måte formidler stemningen som var denne dagen, og stemningen på Tjuvåsen. Det er tatt håndholdt på 2000 iso, men det ser man jo ikke.

-Wikimedia.

Store Tjuvåstjern.

-Wikimedia.

Midtre Tjuvåstjern, hvor Yr hadde lovd meg strålende motlys på dette tidspunktet😕 Når jeg ser hvor lite jeg får med på 28 mm, lurer jeg på om 24 mm er nok? Ellers var det her jeg traff lavskrika sist tur.

-Wikimedia.

Faktisk så jeg lavskrika denne turen også, den fløy over dalen her og satte seg i en tretopp, så litt på meg og fløy så tilbake igjen. Sikkert fordi den ville fortelle at jeg var her i lavskrikeskogen deres igjen, og de ble glade fordi da forstod de at jeg vil fortelle om den flotte skogen deres.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

Seterhuset på Anfinnseter fikk en skikkelig fin glød da jeg åpnet råfila i Capture One. I Lightroom derimot ble det matt og trærne gusjegrønne. Så må nok lære Capture One bedre.

-Wikimedia.

Fjøsdøra.

-Wikimedia.

Fjøset.

-Wikimedia.

Heldigvis gikk ikke turen helt i dass😏

-Wikimedia.

***


Etter å ha sett denne videoen av Thomas Heaton, har jeg blitt overbevist om at jeg bør vente på Tamrons 17-35 mm f2.8 for Sony. Ja, den kommer nok, selv om det ennå kun er rykter😄

***

Jammen ventet tre nye videoer fra tre av mine favoritt-fotografer da jeg kom hjem.




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...