Monday, May 3, 2021

Bli med i Toten Sony Alpha C1 - klubb!

Her ble et fint bilde til fra i dag tidlig, så det var fin morgenskodde etter skolelevering, så stakk en liten tur opp på Toten gjestegård.

En grunn til at jeg ønsker medlemmer som både benytter Alpha-kameraer og Capture One, er at vi da kan samarbeide om å utvikle egne stiler for mjøslyset. Disse vil vi kanskje på sikt kunne selge som stilpakker for Capture One.

"The Lake Mjøsa Light Style Package."

"Hi Oyvind, I would say if you are a Capture One user Affinity makes more sense as a complimentary product." - C1Pro

-Wikimedia.


Endelig forstår jeg hvordan man best bør organisere Capture One, etter 18 måneder med dette programmet. Man arbeider altså med sesjoner så lenge som mulig, deretter lagrer man disse på en ekstern disk, hvor man lager til en Catalog kalt Session Archive.

På tide jeg forstod dette, da jeg nå redigerer alle mine fotografier i sesjoner, dette gjør alt mye enklere og tryggere for håndtering av filene i etterkant. Katalogen blir kun for å få oversikt.

Ellers redigerer jeg mest i Lr CC for tiden, som har blitt superbra, men man trenger C1 for organisering av fotografiene, og kanskje går jeg med tiden mer tilbake til Capture One?

Lr CC er videre for nettavhengig, slik at man også trenger C1 når man ikke har tilgang til nettet. Men jeg tror Lr CC i skyen og C1 på desk, er en god kombinasjon.



Her fant jeg et interessant bidrag fra Thomas Fitzgerald, om utvikling av egne stiler og presets i Capture One. Dette kunne vært noe å diskutere i klubben, men da ingen hittil har meldt sin interesse, tror jeg at jeg i første omgang melder meg inn i Toten Fotoklubb over nyttår.


 Dyktig dame dette! Foreløpig har ingen meldt seg til vår nye klubb, men jeg vet det er mange Alfa-brukere der ute, og etter å ha sett denne videoen bør det være vanskelig å ikke la seg friste til å ta steget inn i Capture One også.

Det å kunne samles på gamle Kjelstad bakeri på Lena til napoleonskake og kaffe, samtidig som man utveksler optikk og kunnskap, hvor man får svar på sine spørsmål, det må da være flott?



Her er litt om hvordan å eksportere for utskrift. Håper å få til en liten utstilling til neste år.



Kom nylig over Michael Woloszynowicz, hvor han trår til med en for meg banebrytende forelesning om kurver og fargeteori. Forstår nå at skal man kunne få til gode stilpakker for Mjøslyset, må man forstå kurver og fargeteori i kombinasjon, så selvsagt ville det vært flott hvis man kunne få inn noen i klubben, som har dette som sin sterke side.
I'll use color balance as well when I want to make minor adjustments to remove color casts or something to that effect. Curves for more drastic adjustments. - Michael Woloszynowicz
Selv om det hittil kun er to medlemmer i Toten Sony Alpha C1 - klubb, meg og min siste kamera(t), mitt a7III, planlegger jeg et første møte, da jeg ser de har pusset opp igjen gamle Kjelstad Cafe, som nå heter Mett&God, og er hyggeligere enn noensinne.



Har hatt lite hell med å fokusere på mennesker i action, og ser nå at jeg ikke har forstått hvordan kameraet fokuserer på øyne og ansikter i forskjellige settinger. Skal se denne videoen noen ganger og praktisere i jula. Deretter må jeg få lært meg grunnleggende blitz-fotografering. Mange ting går tregt når man ikke har en klubb hvor man kan finne ut av slike ting sammen.


Selv havnet jeg over på Sony a7III fordi jeg kjøpte 70D rett før 80D kom ut, hadde Canon fortalt 80D var rett rundt hjørnet, ville jeg ventet og skutt med 80D fortsatt. Samme da a7III kom ut, hvor Canon ikke fortalte om EOS R. Så det er helt og fullt Canons fortjeneste at jeg nå er over på Sony.

Adobe kan også takke seg selv fordi jeg gikk over til Capture One, da de ikke ville hjelpe meg med de små ikonene i Adobe Camera Raw, som var håpløse å arbeide med på min lille Dell 13". Nå er jeg svært glad fordi Adobe fikk meg over til Capture One, med Canon er jeg mer usikker, da de lager til mye fantastisk glass for sin nye R-fatning.

Uansett begynner jeg å få en forståelse av at jeg bør slå meg til ro med Sony og Capture One (C1). Som Craig Roberts sier det: KISS (Keep it Simple Stupid). Derfor tror jeg at jeg gjør klokt i å glemme både Canon, Affinity Photo, Nik Collection med mer, og holde meg til ett kamerasystem og ett redigerings-program, hvor tilfeldighetene har ledet meg til Sony og C1. Bedre å benytte tiden man har igjen på jorden til å være ute å fotografere, heller enn å sitte inne og lære redigerings-programmer og lese utstyrs-anmeldelser.

Tekst fortsetter etter videoen nedenfor:-)


En fin video om arbeidsflyten i Capture One, som jeg lærte mye av:-)

I går forsvant hele dagen med å fordøye videoer av Sony-ambassadør Mark Galer, hvor jeg lærte utrolig mye. Hva jeg ble oppmerksom på er at Galer har startet en Sony Alpha - klubb i Melbourne, med nesten 1000 medlemmer, hvor de møtes til uformelle treff ved en av byens kafeer hver onsdag. Det må være herlig å ha et slikt miljø rundt seg!

Da jeg våknet i dag tidlig, var det med et ønske om å få til noe lignende på Toten, men jeg ønsker at man i tillegg til å eie et Alpha-kamera, også må benytte Capture One (C1) i redigeringen, da denne kombinasjonen liksom utgjør en enhet. C1 samarbeider da også med Sony, og tilbyr rabatter for Alpha-brukere.

Kunne vi få til ei slik gruppe, kunne vi virkelig samarbeide om å utvikle våre evner og kunnskaper, samt utvikle egne stil-pakker for mjøslyset og Mjøslandet. Tenk så herlig å kunne lånebytte linser før man kjøper selv, og utveksle erfaringer om disse:-)

Møtestedet måtte bli gamle Kjelstad kafé på Lena, på den nye kafeen trives jeg ikke, og på Skreia har det blitt for dystert. Alle fra Mjøslandet er velkomne!

Er du interessert, ta kontakt på min Instagram-konto her, eller send meg en melding i kontakt-skjemaet i høyre marg på denne bloggen.

Stakk ut for å ta et bilde med mitt Alpha-kamera, nettopp for å ha noe å illustrere artikkelen med. Vi ser her Fossemøllingsepler på Stabburstunet i Grythengen, med stabburet til oldefar i bakgrunnen.

-Wikimedia.


Poster denne posteren nedenfor, som viser hvor lang vegen er til å bli profesjonell fotograf. Kunne man samarbeidet som Sony Alpha C1 - brukere, er jeg trygg om at vegen kunne blitt langt kortere, samt ikke minst enklere.

Foto: The Phoblographer



En helt utrolig fascinerende leksjon!

Fyren har tom. ei flott hjemmeside dedikert til C1:

www.alexonraw.com

Relatert


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...