![]() |
| I Grythengen nytter det ikke lenger å skape skjønnhet, da alle biokulturelle koblinger er brutt, derfor forsøker jeg istedenfor å fange litt skjønnhet på kamerasensoren. Her er ormegras fra forrige dagen, ved stenelven Grýta nedenfor Grythengen. Ferns of the Olterudelva Valley, Norway, in May. Stock-bilde | Adobe Stock |
Last ned professor Bin Jiangs "Beautimeter", basert på Christopher Alexanders forskning:
"The Aesthetic City just made a video on Christopher Alexander mentioning the 15 properties! If I can handle the air pollution from my industrial asthma, I think I'll try to settle on Montmartre with my family, to be surrounded with so many of Alexander's design patterns and this organic design, should be such a blessing. We don't need much space. We just get one day at Montmartre this summer, but go back as soon as we can, hopefully during winter holidays." - PermaLiv
Selv leste jeg "A Pattern Language" i februar 2010, og har siden vært helfrelst alexandriner, hvor jeg benytter de 15 egenskapene for helhet, som fundament for mitt fotografi.
Skjønnheten skal frelse verden, heter det, og dette er så sant så sant, hvor Christopher Alexander har gitt oss det teoretiske fundamentet. Men vi trenger et bedre rammeverk, da innenfor kapitalismen er tid penger, hvor skjønnhet ikke engang får andreprioritet.
"As a civil engineer I can tell you that most places are built with greed and disgust. Sadly, nobody actually cares about beauty." - cowboybeboop9420
Dette rammeverket er lommedemokratiet til humanøkolog Terje Bongard!
Hvor da på Toten alle forsøker å flykte fra all denne hesligheten, til det rene, suburbane paradiset, i kulturarven til Grythengen😖
Med den konsekvens at verden har mistet sin sjel!
Paris har heldigvis bevart de fleste av sine togstasjoner, men Gare Montparnasse, som betjener Nouvelle-Aquitaine, er ødelagt, hvor man tom. finner det med rette forhatte Tour Montparnasse rett oppå den tidligere stasjonsbygningen😕
Så i tillegg til at hurtigtoget mellom Paris og Bordeaux er sinnsvakt dyrt, ankommer man Paris på denne forferdelige togstasjonen, hvor det ikke finnes andre alternativ.
Derfor må vi nok bare avskrive Nouvelle-Aquitaine, samme hvor vakkert det er der nede, hvor togstasjonen i Sarlat også er en tragedie, beliggende i et suburbant ødeland.
Jeg vurderer derfor nå å skaffe oss ei lita leilighet på Montmartre, 35 m2 holder for oss, hvis vi innreder smart. Her har vi fullt opp av skjønnhet, både for formspråket og mønsterspråket, hvor, når man er omgitt av en slik enorm urban kulturarv, ikke trenger store plassen for seg selv.
Hvor jeg bare kan gå ned på en av disse vakre togstasjonene sammen med min a7III, for å foreta reiser ut i Europa, slik som impresjonistene.
Problemet er luftforurensningen, men ser ikke bort fra at dette kan være bedre på Montmartre enn i Grythengen, med all fyringen og vedhogsten.
Med ei så lita leilighet blir det heller ikke store flyttelasset, Subberu'n med en liten henger burde holde.
Dette var rart, nå skal vi i konfirmasjonsfest for Elina om to timer, hvor maleriene hennes skal utstilles, hvor hun har Claude Monet som favorittmaler, hvor jeg akkurat nå fant at Musée Marmottan Monet, hovedmuseet for Monet i Paris, ligger like ved camping-plassen vår!
Her har de i tillegg en utstilling med Eugène Boudin denne sommeren!
Museet huser også en liten utstilling med Berthe Morisot, den første kvinnelige impresjonisten, henne hadde jeg ikke hørt om før, så dette blir morsomt for jentene:
Høydepunktene er her, men jeg kommer til å prioritere impresjonismen:
Så med denne oppdagelsen dropper vi Musée d'Orsay denne gangen!
Gjett om Elina skal bli misunnelig😉
Her er en fin gjennomgang av sommerens utstiilling med Eugène Boudin, det var han som var så flink til å male skyer, husker Waldemar Januszczak omtalte ham i sin store serie om impresjonismen.
Her er litt om Musée Marmottan på norsk:
Det var nå sannelig bra jeg oppdaget dette museet med denne utstillingen før vi dro nedover!
Men nå må det prioriteres hardt, Musée Marmottan tar jeg på torsdag, dagen før vi reiser til Sarlat, da på torsdager er det åpent til 21:00.
Så hva som må prioriteres er Musée Marmottan med Boudin, Palais Garnier med 150-års jubileum, Montmartre, Notre Dame og Jardin du Luxembourg. Mer er det ikke sikkert jeg rekker!
Uansett, med denne utstillingen spørs det om vi ikke bør satse på Normandie med Honfleur, Alpes Mancelles, Eugène Boudin, Claude Monet med mer sommeren 2026.
Ser at Boudin også likte å male i havna til Bordeaux, som jeg et annet sted fikk vite at var verdens nest største havn i sin tid.
I Bordeaux får vi ikke mye tid, men tror vi skal klare å få med oss de fire viktigste severdighetene, som ligger på rekke og rad etter Garonne ovenfor jernbanestasjonen.
En tid fabulerte jeg om å danne en korsfarerstat i Nouvelle-Aquitaine, men det blir vel heller bare til at vi trekker oss tilbake som skjønnhetskultister på Montmartre. Fordi her i Grythengen nytter det jo ikke å skape noen skjønnhet lenger, da alle biokulturelle koblinger er revet fra hverandre.
Hva som har gjort størst skade for Europa, islam eller modernismen, veit jeg sannelig ikke? Uansett er det sikkert at den fysiske skaden, på tross av enkelte terroraksjoner, er det modernismen som står bak.
Modernistenes overgrep, som Tour Montparnasse, er da også å regne for terror frosset i tid😡

No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.