Hedningekorreksjon
Jeg er så drittlei av disse hedningene, som svartmaler kristendommen, som har gitt oss alt! Nå, som vi har forlatt vår kristne arv, har alt gått i svart, og ingenting er noe gøy lenger! Mitt svar i en kommentartråd til en hedning: *** Nei, Norge var virkelig kristent under velferdspietismen på 1800-tallet, og det var haugianerne, som kjempet fram forsamlings-, ytrings- og bevegelsesfrihet. Alt dette hadde sitt utgangspunkt i husandakten, en forordning av Kristian VI, hvor denne til slutt gav oss bedehuset, det eneste sanne opprørerhuset, og inkarnasjonen av nevnte friheter. I tillegg var Hauge den eneste sanne opprører, da han fullførte bøndenes Luther fra før Weinsbergs-massakren. Opprørerne i kjølvannet av opplysningstiden og den franske revolusjonen, er kvasi-opprørere. Voltaire, som utformet ideen om meritokratiet som arvtakere av aristokratiet, hentet denne ideen fra jesuittene, da han fikk sin utdannelse hos disse i Paris. Jesuittene hentet på sin side ideen om meritokratiet fra ...