Friday, August 31, 2018

Svingplogen hans oldefar

Du stend so byrgt
på kjørbrua
åt låven din,
på denne plassen
kor du gjorde
jobben din,
du svingplogen
åt oldefaren min.

Svært var det
då du kom til gards,
her hadde berre vore treplog,
no vart det jarnplog,
som gampen fekk dra,
du vart sete storleg
pris på då.

Eg er den einaste
som verdset deg no,
riktig glad vart eg
då eg deg fekk sjå.
Eg drog deg ut
til stort spetakkel
frå skrothaugen som er att
etter låven din.
Gløymt var du,
rustna er du,
men eg er byrg over
å halde deg,
for det gjorde òg
oldefaren min.

No er alt borte,
du gamle plogen min,
dei som bur her no
har ingen vørdnad for
den gamle husmannsplassen din.
Dei tykkjer nok at du
er berre skrot,
at det av deg
spiker skulle vorte gjort.
Men for meg
er du eit monument
over stortida
åt oldefaren min.

-Flickr.

3 comments:

  1. Nydelig bilde, du er flink.

    Og lite er som gamle redskaper. Jeg var for et par uker siden på røvertokt til et forlengst fraflyttet og delvis herpa, gammelt torp langt til skogs - med medbragt vippetralle, ens ærend for å hente en gammel, håndsveivet slipestein i perfekt stand jeg tidligere hadde funnet halvveis svelget av mose, lyng og den svarte jorda. Blir jo glad bare av å stryke over den jevne, grå omkretsen av den. Enda gladere skal jeg bli i den når den har fått ei sveiv og blitt montert i trau, og kan få sparka litt liv i karrieren sin igjen. Slipestein uten øks er like trist som øks uten slipestein.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk! Grunnen til at bildet ble tatt slik var at det ellers var umulig å ikke få med pumpehuset, kraftgata, bunkerne eller annet nymotens herk, men så i etterkant at plogen gjorde seg godt i silhuett mot himmelen, og tror jeg vil jobbe litt videre med denne effekten. Filteret er fra gratisversjonen fra Nick Collections, som skal ha de beste svart/kvitt-filtrene, som nå nok er enda bedre med 2018-utgaven, men disse må man betale for.

      Tror jammen jeg pusser opp igjen denne svingplogen og gir den et beskyttelseslag, den er i litt for god stand til bare å ruste bort. Den har da også fått hedersplassen på kjørbrua for det lille friluftsmuseet jeg bygger opp der låven stod, min stille protest mot denne husmannsplassens skjebne.

      Ja, hva er vel en slipstein uten øks og en plog uten gamp og en gamp uten låve? Men slik er ståa her.

      Plassen min ble konsumert til etterkrigsgenerasjonens forlystelse, nei, det var førkrigsgenerasjonen som var kultur. Odd Børretzen er min helgen, da han meg bekjent er den eneste som har tatt et oppgjør med sin generasjons herjinger.

      - Vi som elsket Amerika og helst ville asfaltere hele Hardangervidda:

      https://www.harvestmagazine.no/artikkel/vi-som-elsket-amerika-og-helst-ville-asfaltere-hele-hardangervidda

      Delete
    2. Fin dokumentar som skildrer hvordan husmannslivet var:

      - Slik var det i gamle dagar: https://tv.nrk.no/serie/slik-var-det-i-gamle-dagar

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...