Friday, August 3, 2018

En god deal!

Mens Österlånggatan er Gamla stans dyreste, er Stora Nygatan den billigste, og her kan man få seg et måltid til Gjøvik-priser. Gata har ikke helt samme sjarme som Österlånggatan, den ligger kun noen hakk over gågata i Lillehammer, som er Norges fineste gågate*, hundre ganger bedre enn gågata på Gjøvik. Hvilket vil si at man kan nyte sitt måltid i ei gate som er 110 ganger flottere enn gågata i Gjøvik, men til samme pris. Dette må kunne kalles en god deal!

Selv synes jeg denne bygningen var flott, og zoomer man seg inn på bildet i Wikimedia, som er meget klart, kan man se at venninnene i forgrunnen sitter i en dyp venninnesamtale, næret av det biofile miljøet den forløper i. Hadde den funnet sted i gågata på Gjøvik, ville samtalen neppe blitt like dyp.

Det var så vidt jeg fikk presset hele motivet inn på min nye Tamronlinse 28-75 mm, selv om jeg presset meg helt inn i veggen på gata. Stort sett tenkte jeg ikke over at Tamron hadde valgt å droppe standard 24-70 mm, da de ekstra 4 millimetrene gjør svært mye på størrelsen på frontelementet på ei såpass lyssterk linse som f. 2.8. Jeg må allikevel si meg tilfreds med valget, da denne hendige linsa sammen med lille Sony A7III er det beste reisesettet jeg kan tenke meg. I fjor på Filippinene hadde jeg min 70d med Canon 15-85 mm f. 3.5-5.6, men årets kombinasjon var langt bedre totalt sett, og noen ganger er det deilig å kunne sløre ut bakgrunnen. Hva Tamronlinsa mangler i zoom-område, tar den imidlertid igjen med sin unike nærgrense. Så som turfølge kan det ikke bli bedre!

Imidlertid forstår jeg fremdeles ingenting av menysystemene på Sony, og det er frustrerende å ikke klare å nyttiggjøre seg de mange fokuseringsmulighetene, da kameraet ifølge en rekke anmeldelser har verdens beste fokussystem. Jeg kunne gjerne tenke meg å ha med ei ekstra prime vidvinkellinse, Tokinas nye 20 mm eller Samyuangs nye bitte lille 24 mm. Men har bestemt meg for ikke å investere mer i optikk fram til jeg har menysystemene under huden, så får dette bli min lille belønning hvis/når jeg klarer å beherske Sonys komplekse menysystemer. Har imidlertid lest at flere har gitt opp og gått tilbake til Canons store speilreflekskameraer, hvilket jeg håper å unngå.

Restauranten heter Hermitage og serverer vegetariske menyer.

-Wikimedia.

* Kom på at jeg ikke har vært på Røros. Det er godt mulig gågata her er enda flottere enn på Lillehammer?

Stora Nygatan.

-Wikimedia.

Österlånggatan kan meget vel være verdens vakreste gate!

-Wikimedia.

Videoer



Ser ut til at jeg må lære å lage egen menysystemer, da Sony later til å ha overlatt dette til brukerne, da de ikke klarer jobben selv. Men da må man lære kameraet skikkelig, slik at man slipper å nullstille det😖


Og jeg som hadde tenkt å anskaffe meg et Metabone-adapter. Får tro Sigmas har bedre ergonomi?


Mye skryt😏


Får se gjennom denne og tro det kan hjelpe meg igang😕



Denne er nok bedre...



...samt denne!



Wow, man kan jo slå av sannvisning i søkeren!



Øyefokus ja, ikke helt logisk hvordan man installerer denne.



Utrolig!



Til slutt litt reint foto😊

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...