Wednesday, May 1, 2019

Tippoldemors skog

I dag gjorde jeg det igjen, da jeg skulle hente kona var det et helt vanvittig skue over Mjøslandet, hvor digre regnskyll belyst av aftensola falt ned langsetter hele horisonten. Kjørte hjem etter kameraet det jeg torte, men kom for seint. Dette var alt som var igjen, så tok kun et bilde over tippoldemors skog og snudde, uendelig frustrert fordi jeg aldri lærer.

-Wikimedia.

Fikk så vidt tatt dette bildet mens noen solstråler lyste opp litt av skogen, hvor omtrent min tippoldemor vokste opp i ei steinhytte med jordgulv, mest sannsynlig i en leilendingsfamilie. Hun ble gift med bonden på Østby, og følte nok dette som å ha vunnet prinsen og halve kongeriket.

Tidligere har jeg skrevet at min bestemor vokste opp på Østby, og jeg så for meg henne og besteforeldrene i den hyggelige kårboligen der. Men dette er feil, hun vokste opp sammen med besteforeldrene sine på Lindstad, mens min oldefar jobbet nede i Kloppen, hvor han også bodde. Han giftet seg aldri igjen etter at hans kone døde av tuberkulose, og fikk derfor kun ett barn.

Akkurat hvor tippoldemors barndomshjem lå vet jeg ikke, men det skal være nede i skogen her et sted. Tro om det fremdeles finnes igjen noen små spor etter denne gamle plassen?

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...