Thursday, February 18, 2021

Over Adobe Stock og Stein I

Egentlig skulle jeg bare ta et bilde av denne flotte gardskoronaen nedenfor låven på Holmstad, som del av mitt pågående foto-prosjekt om gardskoronaens rolle for gårdens helbred, da siste rest av den livgivende og beskyttende gardskoronaen i Grythengen forsvant sist høst, hvoretter enga vår falt ned i det reineste armod.

Men plutselig slo det meg, her lå husmannsplassen Tonga, på den lille bakketoppen vi skuer nederst i fotografiet, bak gjerdet.

Ah, selvsagt, husmannsplassen Tonga skal ha ligget rett nedenfor låven på Holmstad, og da finnes ingen annen mulighet enn den lille bakketoppen vi skuer i fotografiet ovenfor. Når snøen smelter skal jeg leite etter ytterligere spor etter Tonga.

Ovenfor Tonga lå husmannsplassen Holmstadbekken, omtrent på linje med Holmstad, deretter fant man husmannsplassen Steinberg der Holmstad Hjemmebakeri nå ligger, så over der igjen husmannsplassen Skomakerstuggun, som jeg tror het Holmstadstuen, før man tok til med skomakeri der.

Alle disse husmannsplassene og flere til lå under herregården Holmstad, så dette var litt av en herregård! Forunderlig at en slik herregård adopterer husmannstroen, slik at herren blir likestilt med husmannen. Hvilket var helt utenkelig under det lutherske standssamfunnet!

Tidligere har jeg tenkt at det kunne være en forbindelse mellom Tonga og Sundby, men det var det nok da ikke.

Underlig forresten at ikke Sundby heter Bekkeby, da denne gården lå mellom to bekker, Holmstadbekken og Olterudelva, som det meste av året er å ligne med en bekk. Sund er noe som man finner ved store sjøer eller ved havet, som for Stora Sundby gods ved Hjälmaren i Sverige.

Men kanskje er det her vi finner løsningen? Kanskje hadde herren ved Stora Sundby gods også adoptert husmannstroen gjennom rosenianismen, hvori vår apostel i Holmstadengen fant sin inspirasjon? Slik at Sundby her egentlig er Lilla Sundby, som et motstykke til Stora Sundby i Sverige, hvor roseniansk forkynnelse blomstret.

Kanskje var det tom. vår apostel som foreslo dette navnet for sin disippel Klaus Listuen, husmannssønn og hjulmaker, fordi han hadde slike gode minner fra sine rosenianske venner ved Stora Sundby gods?

Som deplorabel, kvit, kristen, middelaldrende mann, uten status og posisjon i samfunnet, er man helt alene og samfunnsforlatt av alt og alle, i likhet med denne bjørka over Balkehøgda.

"The following day, Facebook and Twitter suspended Trump’s accounts, supposedly to prevent him from “inciting further violence.” In reality Trump never encouraged his supporters to storm the Capitol, let alone to stage a coup. The assertion that he made an incendiary call to arms assumes that there was a hidden wink and nudge visible only to MAGA hat wearers. If you don’t buy the narrative, you are a deplorable racist swine who should and will suffer consequences.

The reality is that a totalitarian regime is being set up in Washington with the active connivance of all segments of the Permanent State.

The storming of Congress will usher in a wave of anti-Deplorable terror, finalizing the rolling coup d’etat that began even before Trump’s inauguration four years ago. Under Biden’s regime of dubious legitimacy, federal agencies spying on Americans and keeping them in check will get massive funding and whatever legislative measures they need to keep so-called domestic terrorists cowed or jailed. Half the nation will be delegitimized and disenfranchised.

All of the above may well be in the American interest only if the coming ordeal, to which real Americans will be subjected, makes them resistant to the leftist-neoconservative Gleichschaltung (or “Coordination,” a Nazi term meaning totalitarian control) and unafraid to resist as they deem fit. The ugly face of woke totalitarianism is visible to all. Each and every one of us will have to make his choice and take his stand. The 21st century may well be an exciting time to be alive after all." - Srdja Trifkovic


Ser ut til at stormingen av den amerikanske kongressen er begynnelsen på en intensivert forfølgelse av oss deplorable, på samme vis som for jødene etter stormingen av den tyske riksdagen, da vi er de nye jødene, og wokerne de nye nazistene. PST-sjefen er jo allerede godt i gang, og tipper han har fått rikelig med midler til oppgaven, så selvtilfreds han virker for tiden.

"The ugly face of woke totalitarianism is visible to all."

Dette blir stygt! Og i Norge blir det selvsagt langt verre enn i USA, så politisk korrekte man er her på berget. Tenker det står mange politisk korrekte kjerringer klare til å slå til!

"More than any other phrase, politically correct explains the fear and silence on our campuses and in our workplaces. Give voice to an unpopular opinion, slip up and utter a banned thought or word, or have someone quote you out of context, and a social media mob may well hunt you down and destroy your reputation and your life. In Orwell’s book, Big Brother’s Thought Police pounce on such offenders. In our age, the assailants are all eager volunteers." - Jeff Minick


PermaLiv lar bryggerhuset til apostelen i Holmstadengen stå som et minne over den skjønne tiden, hvor kulturen, hverdagslivet og det transendentale var sterkt sammenknyttet i en enhet, kanskje sterkere enn noensinne i vårt land!

"The author starts the story, somewhat surprisingly, with Matthew Arnold, who divorced culture from common human life and from any transcendent reference.  He thought that his refined but bloodless version of culture, based on supposedly disinterested knowledge and supported by the authority of the state, would show us the way to a better way of life.  However, the project failed to engage the world Shakespeare, Johnson, and Chesterton describe and actual human beings live in.  The consequence was the emergence of a culture that does not value life." - James Kalb


Dette var et svært interessant sitat av James Kalb, hvor vi finner at separasjonen av kultur fra hverdagslivet og transendental referanse, ble innstiftet av en spesifikk person, hvilket er Matthew Arnold.

Denne treenigheten mellom kultur, hverdagsliv og transendental referanse, har naturligvis eksistert i alle kulturer fram til moderniteten, men jeg tror nok vi kan si at denne sammensmeltingen var særlig sterk under høybedehuslandet, og kanskje aller mest her i grenda mi.

Nå er atskillelsen av kultur, hverdagsliv og transendental referanse total, med den fatale konsekvens at alt sosialt liv har opphørt å eksistere, og da kanskje aller mest i grenda mi, som var ei bedehus-grend, og i slekta mi, som var ei bedehus-slekt.

Uansett, den logiske slutningen av den misæren utslettelsen av sameksistensen mellom kultur, hverdagsliv og det transendentale førte med seg, er at vi begynner å bygge høybedehuslandsgrendeklynger etter Dahlsleden rundt Totenåsen, etter modell av det skjønne, lille våningshuset til Johan Grythengen, i høybedehuslands-dragestil.

Men først MÅ vi få nedkjempet vindkreftverks-helvetet, ellers mister ALT sin mening!

De som ikke melder seg inn i MotVind nå, har ingen ting å klage på, når propellene oppe på Tjuvåskampen er oppe og går!

Ingen må være i den ringeste tvil om at klarer vi ikke å stoppe vindkraftverks-galskapen, er Tjuvåskampen, som vi ser i fotografiet ovenfor, bare en av mange kamper på Totenåsen, som får vindkraftverk. Vi MÅ derfor ta opp kampen for VÅRE KAMPER NÅ!!!!

Selv meldte jeg meg raskt inn i Motvind, deretter meldte jeg inn kona, og til slutt gamlefar, hvor han har gratis medlemskap ved at vi byttet strømleverandør til Yetz, som betaler kontingenten til MotVind for sine kunder.

Og du er IKKE terrorist, selv om du er medlem av MotVind!

Dessuten, staten er ikke lenger legitim, da den mangler gjensidighet, som er fundamentet for en legitim stat. Derfor tar sjefen for PST fundamentalt feil, og vindkraftverks-infernoet har til fulle vist oss hvor illegitim den norske stat har blitt, da den har kastet alle former for gjensidighet på skraphaugen.

Heldigvis forklarer advokat, matematiker og filosof James Kalb disse sammenhengene i sitt nyeste essay hos The Catholic World Report:


PST-sjefen forteller at han følger med, så jeg regner med at det første han gjør hver morgen, er å studere PermaLiv grundig. Derfor, du sjefen av PST, les essayet av Kalb ovenfor, ta deretter en telefon til mannen som kan alt, ser alt og forstår alt, slik at han kan forklare deg hvordan ting henger sammen.

Se også:


Vår mest populære søndagstur på Gjøvik var 3-kilometeren i Øverbymarka, som først gikk gjennom gammel granskog, deretter mektige furulunder, nå jevnet til jorden av Mjøsens miljøvennlige skogbruk, sammen med skogsbadet Hovdetoppen midt i byen.


Under vår tid i Gjøvik ble vi jaget omkring av gale lik-negativ-frihets-terrorister, de første to gangene av vulgære røykere, siste gangen av ei diabolsk covert-høne, som er meget stolt over å ha fordrevet den beste venninna av sin beste venninnes eneste datter fra byen, slik at hun gråt sammenhengende i seks uker da vi skulle flytte, og vel gråter enda, da hun mistet sin storesøster.

Var det ulik-positiv-frihets-elskere som hadde holdt til i D, ville vi fremdeles hatt tilhold i lommetunet vårt, i en lommekrok, og ikke i et lommehull, hvor vi skulle råtne vekk. Men slik gikk det ikke, derfor ble den fantastiske kornett-konserten lille M og storesøster holdt på hver sin terrasse på hvert sitt hjørne av kvasi-tunet vårt en varm sommernatt, den siste kornett-duoen i tunet vårt. Så reiste vi, aldri setter vi våre bein der igjen, og dødsengelen i D får le like til Dødsriket, fordi hun klarte å maltraktere et fantastisk vennskap mellom to herlige, små jenter, samt at hun kan fryde seg sammen med Djevelen for at lommekroken vår ikke fikk blomstre, slik at vi kunne leve som stolte tunbeboere til evig tid, med vidunderlige kornett-konserter over tunet hver eneste skjønne sommerkveld.

Og nå kommer vi ikke tilbake til Gjøvik heller, for med det samme vi hadde flyttet, gikk Gjøvik kommune først på Hovdetoppen og glattbarberte byens eneste, unike, vidunderlige skogsbad, bytoppen Hovdetoppen, en oase av urørt villmark i en stresset hverdag.

Deretter fortsatte de med å snau-hogge 3-kilometeren vår i Øverbymarka, med sin blå mann, hvor vi gikk søndagstur gjennom gammel granskog og mektige furulunder.

Til slutt tok de Bondelia husmorskole med sine frodige frukthager, Sørbyens eneste karakterbygg, hvor frukthagene nå skal fylles opp av karakterløse funkis-bokser.

Gards-korona i Kolbu, en del av mitt pågående foto-prosjekt om gardskoronaens betydning for gårdens helbred, et prosjekt som ble startet som en respons på at siste rest av den livgivende gardskoronaen her i Grythengen forsvant i fjor høst.

"Det sørsamiske reinbeitedistriktet skal raderes bort, de skal miste kalvingslandet sitt og flytteleia si, de skal ofres slik tusener av urfolk er ofret før dem. Uten rettigheter, uten stemme, uten håp.

Eller, ta bort det siste. Håpet er Motvind. Håpet er folkebevegelsen som reiser seg opp mot uretten som tårner seg opp i vårt land, og nå viser seg i all sin gru. Vi er nødt til å vise at dette ikke er akseptabelt. Vi må forsvare våre medmennesker. Vi må kjempe for en bedre verden. Vi kan ikke leve i et samfunn der verdien på et menneske er målt etter pengene det disponerer, og makten det har. Vi trenger et samfunn der de viktigste verdiene ikke måles i tall, men i kjærlighet.

Støtt Motvind Norge. Det trengs. Enormt." - Eivind Salen


"Uten rettigheter, uten stemme, uten håp."

Ja, dette er den siste fossemølling i Grythengens situasjon, her sitter jeg, som en representant for mitt urfolk, min kultur, mitt landskap, min historie og min tro, hvor alt dette skal utslettes fra jordens overflate og fra minnet om vår historie, hvor jeg skal være uten rettigheter, uten stemme, uten håp.

Det skremmende er at alle mine med-fossemøllinger synes å mene at slik skal det være, hvor de har forkastet Jesu lære om at mennesket lever ikke av brød alene. Med "brødet" mente Jesus karriere, konsum, nøytral byråkratisk ekspertise og politisk korrekthet, som er alt disse tidligere så stolte fossemøllinger, nå samles omkring.

For samles, det gjør de nok, det er bare det at skammingen i engen er samfunnsforlatt, hvilket også betyr slektsforlatt, for slekta mi var ei svært stor slekt, og det var ei bedehus-slekt.

Men nå, nå danser de som ville rundt Hovdetoppen, tempelhøyden for vår nye tro, hovdetroen, hvor man er kvitt alt som tynget ned, som felles standarder og lojaliteter. Det å ha et fedrealter, å komme fra et sted, å tilhøre et landskap, en historie, en tro. Å ha en apostel, å synge de gamle sangene, å vandre etter de utraderte stiene.



Dette er total krig! Alle andre kamper til side, fram til vindkreftverks-vandalene er stoppet, og hver eneste propell demontert, samt naturen tilbakeført. Naturen skal være til for våre barn og barnebarns barn, og ikke smelteverk, data-sentra, elektrifisering av sokkelen, bitcoin-mining, elektrifisering av samferdselen, eller hva det måtte være. Naturen kommer foran alt!

Nei til Norge som Tysklands "grønne" batteri!!!!




Dette var da vanvittig interessant og tenk at jeg de siste to årene kun har lyttet til foto-videoer! Tenk det, var det ikke for treenigheten, da ville vi alle vært muslimer i dag, da arierne assimilerte seg med muslimene med en gang. Har de tenkt på dette alle de som gjør narr av kirkemøtet i Nikea?

Videre var Maghreb minst like viktig som brødkurv for romerne, som Egypt, med en sterk klassedeling, hvor bøndene her benyttet slavemoralen til Nietzsche til å gjøre opprør mot sine herrer, på samme vis som her i Øverskreien, hvor det var et like sterkt klasseskille til storbøndene nede i bygda. Derfor var de første pietistene svært pietistiske, mens vår apostel virket mer i husmannsuvesenets oppløsningstid, slik at slavemoralen ikke var like nødvendig, hvor man fikk en form for glad-kristendom for hverdagsmennesker. Roseniaismen ser ut til å ha vært et godt grunnlag for denne post-husmannsuvesenets glad-kristendom, som frelste hele Øverskreien. Men så ble Øverskreien like raskt avkristnet som i de områdene av Nord-Afrika hvor arianismen rådde. Er det noen sammenheng her?

Ellers, for de som har lyttet til den aldeles glimrende dokumentaren om Konstantinopel lenger ned her, ble jeg forundret over å vite at Bysants ikke på langt nær var like klassedelt som i vest og det hellige Romerske riket, hvor selv simple bønder kunne ende opp som keisere. Forunderlig, da det var Konstantin som grunnla føydalsamfunnet.

Og tenk at det var Nord-Afrika som var det første bibel-beltet. Vi hadde et bibel-belte rundt Totenåsen også, men det er forunderlig hvor fremmede mennesker her har blitt for egen historie. Særlig når man hører hvor mye vi kan om vårt første bibel-belte. Skal vår nære kristne historie bare forsvinne ut av historien, slik at vi om noen år kan mer om de første kristne i Nord-Afrika, enn om de siste kristne rundt Totenåsen?

Frykt totninger, frykt, det går en terrorist fritt omkring blant dere, med Motvind-t-skjorte, og han skyter vilt omkring seg med sin a73, hvor han noen ganger får inn fulltreffere, som av Hoff kirke ovenfor.

Arme kirke, arme sognebarn, for en a73 er ikke å spøke med!

Pussig forresten at T'en havnet midt på kirka, og trer fram som et kors.

Så er det klart, skammingen i engen er terrorist, hvor selveste sjefen for PST slår dette fast i Dagsrevyen i beste sendetid. Er det noe rart folk ser forskrekket ut når jeg kommer, covid19 blir bare en hyggelig spøkelseshistorie i forhold. Men jeg lar dem frykte jeg, og går til innkjøp av to nye t-skjorter fra Motvind, som jeg skal ta på meg når vi skal nedpå Skreia for å handle. Den jeg hadde gav jeg bort til gamlefar, så jeg håper han bruker denne når han er på COOP'en i Hurdal, for å skremme hurdølingene litt.

"Loven er laget for utbygger, og utbyggers lommebok, og ikke innbyggernes helse. Dette gjelder loven energimyndighetene med NVE og OED forholder seg til, den sterkt utvidede og sektorovergripende Energiloven, den man må til religionens verden for å finne maken til (meg er gitt all makt i himmel og på jord). Det er to normtall, ett for støy og ett for skyggekast, der særlig det for støy etterlater landets innbyggere rettsløse og utsatt for en enorm helserisiko, iscenesatt og støttet og dyrket av den norske stat.

Samme uke, den forrige, kom prosessindustrien med sin rapport prosess21, som de presenterte sammen med det meste av prominente regjeringsmedlemmer, og hvor konklusjonen er at vi trenger 3 ganger så mye vindkraft på land som vi hittil har bygd.

Hvor, tør man spørre? På bekostning av hvem?

For å angripe motstanden, hentet de frem sjefen for PST i går, som på Kveldsnytt kunne sette «vindkraftmotstandere» i samme setning som terrorister - som alltid illustrert med et gammelt og omtvistet eksempel fra Frøya.

Sorry, ærede regjering, som ikke helt kvalifiserer til betegnelsen «ærede» lenger, dette går ikke. I et land hvor lovene er blitt umoralske går det kanskje an å kalle Crozier en lovbryter, slik Gandhi var en lovbryter og Rosa Parks var en lovbryter og Vaclav Havel var en lovbryter og en hel rekke helter opp gjennom historien etter landets dårlige lover var lovbrytere, men terrorister var de ikke.

I dag er det markering over hele landet. Vi tenner bål av hjerter. De angriper oss med litt av hvert. Vi forsvarer oss med kjærlighet og samhold. Sterkere enn alt. Steven Crozier har massiv støtte over hele landet, som også Frøya og Frøyas innbyggere har det, mens de som står ansvarlig for vindkraftutbyggingen og tjener deres interesser, nok sagt om dem.

Den som gir seg, har tapt. Vi gir oss aldri. Frøya i våre hjerter. Og naturen leve!" - Eivind Salen

---

"Den som gir seg, har tapt. Vi gir oss aldri (terroristen, kaninene og jentene). Grythengen (lille Frøya) i våre hjerter. Og Tjuvåselva leve!" - Terroristen i engen

Toten sett fra Helgøya.


Svært viktige poeng av Nigel Danson her for en innlands-fotograf!


"Som alltid en begivenhetsrik uke. Bildet er fra Haramsøya. Det viser tragedien vi står overfor. Det kalles «det grønne skiftet», dette her. Løgnen står en i øynene. Det som er grønt og liv, blir erstattet av grus, stein, sand og anleggsmaskiner. Her holder sanglerka til, tenk det dere.

Dette handler om tilstanden til Naturen. Den er syk, fordi samfunnet som forvalter den er blitt sykt. Det er penger, forretninger, business. Storkapitalen har skjønt at de får tilgang til mer, om de bare selger prosjektene inn som «grønne» og «fornybare» og «utvikling» og «omstilling», og alt det andre.

Bare se bildet, bare se hva det er.

...

«Subsidier er den nye oljen», skriver tegneren Roar Hagen treffende, i VG. Forretningsmennene og -kvinnene står klare til å dyppe hendene i grønn maling. Så kan de sende anleggsmaskinene opp på Haramsøyas eneste fjell, som vist på bildet. Ikke en og to, og litt, men mange, og hele tiden. Protesterer folk, kommer politiet. Prøver folk seg i rettssystemet, stiller den norske stat støttet av den norske regjering seg fullt og helt på utbyggers side, og regelrett knuser vanlige innbyggere som prøver seg. Saksomkostningene de blir pålagt å betale er i millionklassen. De går til styrtrike advokater, som tjener penger enten det går slik eller slik med vindkraftutbyggingen.

Det er en omfordeling fra de mange til de få, fra de med lite til de med altfor mye. Og det er satt i system, og det får bare fortsette." - Eivind Salen

"Den er syk, fordi samfunnet som forvalter den er blitt sykt."

Ja, du verden hvor sykt samfunnet vårt har blitt etter at vi forkastet husmannstroen, som levde i engene i Øverskreien, i Holmstadengen, Grythengen og Overnengen. Skal samfunnet igjen blomstre, MÅ engene i Øverskreien hentes tilbake til liv. Så enkelt, og så vanskelig.

Det er kun husmannstroens verdigrunnlag som kan frelse vårt land!


Naturen er ikke i hjertet vårt, den ER hjertet vårt.
Vi er fjellene, vinden, is, vi er lyden av dyrene,
Vi er de ydmyke tjenerne av hulemaleriene overalt i verden, 
Språkene, det er vi som ser. 
En annen type mennesker har kommet. 
De som vil ha mer enn synet av stjernene, rikdommen av snøkrystaller. 
Vi som lytter og ser må vinne, det ER vi som skal vinne.

- Erlend Leirdal, kulturnorge mot vindkraft

Ville vært hyggelig hvis noen kunne tenkt litt på slektsgården vår i Hurdal også, da Grue gård, i likhet med Grythengen, er en del av Dahlsleden rundt Totenåsen.

Gården skal visst liksom være del av et "utvalgt kulturlandskap", men dette er bare fraser, bare noen byråkrater som skal finne på noe flott, men så driter de en lang marsj i kulturbæreren. Så hva er da vitsen? Man kan da ikke ha et kulturlandskap uten en kulturbærer!

Tunet er gårdens hjerte, fordi uten et livgivende og nærende tun, dør kulturbæreren, og med det gården, sammen med kulturlandskapet.

"Tunet er gårdens hjerte"

Så samme greia der som her, men ingen bryr seg. Det eneste som skal binde oss sammen som folk, skal være karriere, konsum, nøytral byråkratisk ekspertise, samt politisk korrekthet.

Og dette gikk jo veldig bra, både for Grytheng-ættene og Grue-ættene!

Follow PermaLiv at Adobe Stock Photo

Det var overraskende, Adobe har allerede tatt inn ti av fotografiene mine fra Tjuvåsen forrige dagen, ett er avvist, og åtte venter på vurdering. Men det som ble avvist var nok overredigert, så får jeg dempet det litt tipper jeg det går inn dette også. Det er slikt som gjør det så bra å få Adobe til å analysere bildene dine, da de sorterer ut artefakter man ikke fanger opp selv.

PermaLiv at Adobe Stock Photo.

På tide jeg kom meg utpå åsen, har blitt så mye kulturlandskap at jeg nesten hadde glemt den, men det går ikke an. Tror jeg satser på truger til neste vinter, slik at jeg slipper å gå i disse skitrase-motorvegene, det er deprimerende. Så har noen et par gamle truger str. 46 liggende, ville det vært flott.

Trist var det også med nye Rausteinshytta, den er svært splittende, og den gamle hytta er et stort savn.

"Klassisk arkitektur forener en ellers splittet nasjon | Intervju med Justin Shubow"


PermaLiv er nok et underlig fenomen, for ikke bare har vi alltid forenet teologi og filosofi, men også humanøkologi. Skal man ha en helhetlig tenkning, må alle tre med.

Ellers må jeg si artiklene til John Horvat om boka til Ryszard Legutko virkelig har fått meg til å forstå hva som gikk galt med samfunnet vårt!


Så dette er ei bok jeg må ha, og jeg setter den opp som første og eneste ønske til bursdagen:-)

En konsekvens av avkristningen av Norge, er at folk ikke lenger kjenner til annet enn negativ frihet. De ytterst få som søker positiv frihet, blir derfor møtt med en vegg av hat og raseri, hvis de håper på at andre er like snille som dem selv. Slik dras alt ned i søla i en evig nedadgående spiral, det er dette som har skjedd med enga mi, det samme med landet vårt, og vi er her ved kjernen av vindkraftverks-katastrofen.

Så nå håper jeg virkelig vi snart kan finne et avsondret sted, hvortil vi kan ta med stabburet. De aller, aller fleste mennesker i landet vårt er nå så ødelagte, at man må bare forsøke å unngå folk som best man kan.

Allikevel er det nok noen som er litt glade i denne enga enda, min onkel er utvilsomt glad i den, storbonden her i grenda er svært hyggelig, og kanskje de på plassen til Klaus er litt glade i den også? De er i alle fall de eneste omkring her som ser ut til å forstå hva positiv frihet er, og var alle som dem, da ville denne enga vært innhyllet av en meget positiv atmosfære.

Men nå blir den vel heller innhyllet av kvist, levegger av rupanel og gamle halmballer, tenker jeg. Samt ei surrende, lita diskokule på taket, for å forsøke å signalisere at dette her, nei det går bare ikke lenger!

Et fotikonografi?

Hvor fotikonografiet bare representerer skyggene av ilden bakenfor.





I dag tidlig kom jeg i tanker om det ikke er fotikonografi jeg bedriver, som en sammentrekning av fotografiet og ikonografiet? For med ikonografiet tilber og ærer man ikke bildet, men hva som er bakenfor bildet, hvor fotikonografiet bare representerer skyggene av ilden bakenfor.

"That’s exactly what I was about to add. Being is never the end; there’s always something beyond being, something that is not among the various beings in the world, and that is therefore ineffable. But in some way, one can reach for it, one can get some notion of what it is. I’m thinking of the Idea of the Good in the Republic; I’m thinking of God who is mind, and Aristotle’s nous. And it’s certainly true of the theologians—they always end with a being who is reachable not by saying anything positive…" - Eva Brann

Videre begynner jeg å undres om ikke kristendommen er den eneste religionen som kan gi gode samfunn, fordi den er den eneste religionen som springer ut av slavemoralen, og derfor er den eneste religionen som proklamerer ulik positiv frihet som livsprinsipp. Slik Jesus gjorde det da han vasket sine disiplers føtter.

"However, we cannot have a society where total or absolute negative freedom rules. To live together in peace, we must give up some negative freedom by accepting restrictions. There must be rules to keep things peaceful.

However, modernity, especially individualism and liberalism, holds absolute negative freedom as an ideal. And that is where things start to go wrong. Many people come to think that freedom only means a regime of no limitations or restrictions, regardless of the consequences.

Negative freedom works well when we live lives of virtue. In a society of vice where people want bad things without restraint, it can be disastrous." - John Horvat


Vår apostel i Holmstadengen representerer den absolutte ulike positive frihet gjennom slavemoralen, som en kontrast til sin samtidige Hitler, men så var han da også en mann med et sinnelag som kunne fornekte seg selv utrolig meget, hvilket han var stolt av.

Slik var han fullbyrdelsen av den kristne slavemoralens endelige seier, og dette er en større bragd enn Konstantins seier i slaget på Milvian-brua. Ironien ligger også i det faktum at det var Konstantin selv som innførte føydalsamfunnet i Europa, med den stedegne bonden, som var bundet til jorda. Selv kjenner jeg meg også svært stedegen og bundet til jorda her i Grythengen, men jeg er tvunget til å reise herfra, og dette er meget beklagelig, da jeg skulle vært her for å hylle den vestlige, kristne sivilisasjons aller største seier, sammen med jentene og kaninene, en seier som fant sted nettopp i engene her i Øverskreien!

Derfor vil jeg på det sterkeste oppfordre til at man innfører husmannstroen som nasjonal-religion i Norge, samt at man tilbakefører Grythengen til Grythes eneste naturlige satellitt, slik at denne eldgamle husmannsenga vår kan gjenoppta sin gjerning, sammen med Holmstadengen og Overnengen!!!!

Frostrøyk over Mjøsa.

I går kveld ble det omsider en liten skitur over Tjuvåsen, dette resulterte i hele 19 redigerte fotografier, satser på at Adobe godkjenner minst 15 stk., så glade som de har blitt i Toten. Men de kommer neppe opp før helga, så alle Åsens venner, følg med over helga:-)

PermaLiv at Adobe Stock Photo.

"Dagens grønne skifte er et gedigent narrespill – det er et grønnmalt eventyr. Det er fremført av hertugen av økonomisk besettelse, redigert av prinsen av hverandres misunnelse og iscenesatt av keiserens nye klær.

Modelleringen er fremskrevet etter behovet for økonomisk vekst, den er ydmykende for alle som kjemper for en felles fremtid, og har et innhold som i seg selv er definisjonen på korttidsminne og grov uforstand.

Å nei, bare slapp helt av. Jeg vil ikke tilbake til steinalderen om noen lurer på det. Det er akkurat det jeg prøver å unngå."

- Þekkja, forhenværende kommunalsjef i Finnmark og rådgiver for forsvaret, nå samfunnsforlatt kvit mann på 52 år, omdømmekatastrof og bygdepsykopat, tilhørende de nye jødene

- Kva for eit grønt skifte?

Må ta med denne også:

"Dagen i dag er lik dagen i går. Jeg er sliten, konstant trøtt, langt fra uthvilt om morran, var for skarpt lys, høye lyder. Musklene skjelver, smerter i nakken, ryggen, kjeve og bein. Takler ikke høye lyder og har problemer med konsentrasjon." - Þekkja

Ser ut til at Þekkja også har havnet i et høl, slik skammingen i engen lider i Grythølet, og før det i lommehølet i Gjøvik. Sikkert mange lik-negativ-frihets-terrorister omkring hølet hans også, som benytter sin likelig tildelte like frihet til å terrorisere ulik-positiv-frihets-elskere. For det er jo dette friheten er ment til i vårt samfunn, da andre friheter enn den like, negative frihet, har man ikke!
 
Kun storospa utenfor Holmstadengen står trofast tilbake og priser Herren.

"Gnostic woke madness will not be remedied by aping it. On the contrary, more than ever, what the times call for is conservative sobriety. And orthodoxy.  Heresies not only aim to subvert the Church, but they fill the vacuum that opens up when the Church loses its self-confidence, its fidelity to its traditional teaching, and its sense of mission – and as a consequence, loses its attractiveness. The crisis of the West is the crisis of the Church. The West will not be restored to health until the Church is restored to health. And that is a project that requires us to see beyond election cycles, and indeed beyond politics." - Dr. Edward Feser

- The Gnostic heresy’s political successors

"The crisis of the West is the crisis of the Church. The West will not be restored to health until the Church is restored to health."

Dette tror jeg jammen Dr. Edward Feser har rett i! Den gnostiske woke-galskapen har tatt helt overhånd, slekta mi, som var ei bedehusslekt, må ha blitt gnostiske kjettere. Det samme med grenda mi, som var selveste bedehusgrenda på Toten, for det er da intet sted jeg er så forfulgt og foraktet som her, hvilket kommer av at jeg er inkarnasjonen av den nye jøden.

Så vestens krise er kirkens krise. Og inntil kirken er restaurert, vil galskapen bare tilta, dag for dag. Men det underlige er hvor fort alt gikk, bare et knips, så var Norge avkristnet, og nå er vi en nasjon av galninger, hvor ingen lenger vet hva frihet er, eller har noen anelse om hvor de hører til, langt mindre hvor de kommer fra, og slettes ikke hvem man er. Selv et tidligere så enkelt spørsmål som om man er mann eller kvinne, kan ikke folk svare på lenger.

Det beste vi kunne gjøre, var nok å utpeke husmannstroen til nasjonal-religion så raskt råd er. Men da apostelen i Holmstadengen nå ville vært av de nye jødene han også, hvem ville finne på noe slikt?

I sannhet, situasjonen er dyster!

Revespor fra en rev på veg ned i eller opp fra Olteruddalen ved Vestby.


Ja, nå forstår jeg ingen ting, nå tar Adobe inn så godt som alt jeg fotograferer, i begynnelsen var de mye mer selektive, men jeg begynner å lure på om staben hos Adobe ikke begynner å bli litt glade i Toten jeg?

Det er derimot ikke totningene, de bare hater Toten de, og dess flere og flottere bilder jeg tar av landskapet deres, dess sintere blir de. Så dette er veldig rart, men vi ser det samme over hele kongeriket, nordmenn rett og slett hater landet sitt, og gjør alt de kan for å maltraktere vårt kjære fedreland så raskt og så grundig som råd er. Siste skrik er vindkraftverk!

Selv tror jeg det hele bunner ut i woke-bølgen, hvor det å være glad i landskapet sitt anses som reaksjonært, og knyttes opp mot stedegne, middelaldrende, kvite, kristne menn, uten status og posisjon i samfunnet, og da vi er de nye jødene, ser man det slik at det å elske sitt landskap, dette er noe skittent, som bare de nye jødene holder på med.

Man ønsker således å knuse det norske landskapet, inklusive de som er glade i landskapet sitt, og da særlig de som fotograferer dette, på samme vis som man nå knuser statuer og før forfulgte jøder under nazistene.

Stabburet i Grythengen var opprinnelig okergult, slik som dette stabburet, som mottar de siste solstråler av den skjønne solnedgangen over Øverskreien.

De negative nyhetene strømmer inn:


Bare å tenke en slik tanke, vitner om et folk som har mistet all bevissthet om, og respekt for, hva som gjør oss til et folk. Heldigvis kan jeg melde at vår egen Nils Faarlund, som var med og stiftet økofilosofien, samt å skrive Stetind-erklæringen, har kastet seg inn i denne saken med hele sin tyngde.


Ja, det tror jeg jammen man får gjøre! De som lever i etterlevningene av grendeklynga til Klaus, Even Helmer og Johan Albert i dag, de har intet til felles med våre forfedre, som levde sammen med tro, tradisjoner og selvbevissthet, hvor de praktiserte positiv, ulik frihet, i sin sameksistens. De som holder til her nå, derimot, de eksisterer (ikke lever) uten fnugg av felles tro, tradisjoner eller selvbevissthet, hvor man i sin usameksistens praktiserer negativ, lik frihet.

- When No One Knows What Freedom Is, All Is Lost

- How Liberals Turned Freedom Into Tyranny

"Vi bør alle frykte dette monsteret som våre folkevalgte har sluppet løs i landet vårt. Bekjemp frykten, reis deg! Ellers faller naturen i vårt land og folkesjelen dør med den. Med den gode klokskap skal denne kampen vinnes. For det som skjer nå er ikke riktig klokt! Det er sinnsykt!" - Erik Larsen

Amen!

Hvor sinnssykt det har blitt, ser vi her:

- Politisk enighet gir klarsignal for Raggovidda III


Er det ikke forunderlig at et så enkelt motiv, skutt ut av kammersvinduet er søndags morgen, kan være så flott?

Ellers har jeg bestemt meg for i dag at fra nå av forholder jeg meg kun til mennesker som praktiserer ulik positiv frihet. De som lever etter prinsippet om lik negativ frihet, vil jeg simpelthen ikke ha noe mer med å gjøre, samt at jeg kommer til å bekjempe alle former for lik negativ frihet.

Negativ frihet kan kun aksepteres så lenge den ikke er lik, samt at den må ha en fortropp av ulik, positiv frihet.

Negativ lik frihet er rett og slett vår aller fremste samfunnsfiende!


Et av de få bildene fra denne dype, bortgjemte ravina fra urtiden på Totenåsen, som jeg rakk å ta før snøen la seg. Men snart smelter snøen, og da skal jeg opp hit igjen, for å søke en siste bris av "evighetens sus" her i vårt fortapte fedreland, sammen med min a7III, min siste kamera(t).

Ravina ligger for øvrig i samme område som Skreia Vindkraftverk skulle stått. 

"Så sant, så sant! Selv makter jeg ikke lenger å ta turen over Mjøsa til Finnskogen og Hans Børlis rike, fordi der er "evighetens sus" tapt. Rett før snøen la seg fant jeg ei dyp, lang ravine på Totenåsen. Så snart snøen smelter skal jeg utforske denne sammen med kameraet, denne ravina er liksom fra urtiden, så skal jeg glemme Norge av i dag i denne lille, bortgjemte oasen, i den sjelelige ørkenen Norge forvandles til." - PermaLiv


I dag gikk jeg en liten tur etter Byvegen, eller Overnvegen, som de kalte den før, den tidligere hovedvegen mellom Øverskreien og bygda, og det er jeg glad for, fordi jeg fant både Overnengen og båtbyggeriet til Arthur Thorud. Så det blir nok en tur til snart for å dokumentere båtbyggeriet skikkelig, og til våren Overnengen, en av de tre engene i Øverskreien sammen med Grythengen og Holmstadengen.

Men alle engene i Øverskreien er døde nå, alt som står tilbake er å dokumentere dem for ettertiden, og med disse forsvant den siste resten av den andre nordlige humanistiske bølge, hvor slavemoralen til slutt beseiret herremoralen ved apostelen i Holmstadengen. Alt vi har tilbake er negativ frihet, men dette er motsatsen til den positive frihet husmannstroen bygger på, fundamentert over slavemoralen. Den negative friheten derimot har alt til felles med herremoralen til Friedrich Nietzsche, og er en ynkelig form for frihet.


Ellers lyttet jeg til Ryan Reeves forelesning om Konstantin den store i går, og fortsatte med en dokumentar om Konstantinopel i dag.


Når man lytter til Reeves, finner man ut at man har så mange kortslutninger i bevisstheten. F.eks. trodde jeg at Konstantin ble påvirket av sin mor Helena forut for sin omvendelse, men verken Konstantin selv eller andre nevner noe som helst om dette.

Videre trodde jeg at Konstantin tok den kristne tro av pragmatiske grunner, da så mange av romerne allerede hadde konvertert til kristendommen, men dette er så langt fra sannheten det er mulig å komme. Kun en marginal fraksjon av romerne var kristne da Konstantin tok sitt valg, og de kristne var fremdeles avskydd og forfulgt. Så det var et meget kontroversielt valg av Konstantin å gå for kristendommen.*

Og videre igjen trodde jeg Konstantin først lot seg døpe ved dødsleiet, fordi det først var da han tok valget og ble skikkelig kristen, og at det tidligere var av pragmatiske grunner. Men slik var det ikke, da de tidlige kristne mente man skulle motta sakramentene så nær døden som mulig, og dette inkluderte det å døpes. Så mens man nå døpes når man blir født, var det for Konstantin helt naturlig å la seg døpe ved dødsleiet.

For Harald Hårfagre trodde jeg han lot håret gro bare som et symbol, men det var vanlig blant merovingernes konger å la håret gro, fordi de mente det gav dem styrke og visdom i krig, dette var en nordlig myte, og altså ikke hentet fra Samson i bibelen.

Merovingerne var dessuten de som gav oss det moderne skriftspråket, fordi de italienske renessanse-menneskene trodde skriftene deres var gamle hellenistiske skrifter, og utviklet derfor det moderne skriftspråket med utgangspunkt i merovingiske bokstaver og grammatikk.

* Ps! Dette betyr at det ikke var slavemoralen til de første kristne som beseiret romernes herremoral, dette skjedde først ved apostelen i Holmstadengen, så slik sett vant vi en større seier enn Konstantin ved denne brua.

Ironisk blir det også å tenke på at det var Konstantin som innførte føydalbonden, som levde videre i husmannsuvesenet, hvor det derfor var da dette var nedkjempet med slavemoralen, at kristendommen seiret helt og fullt, og ikke ved Konstantins sverd.

Så slavemoralen, som Nietzhe foraktet så inderlig, vant sin store seier her i gråsteinsjorda i Øverskreien, samtidig med Nietzhe. Slik kan man si at Nietzhes argument falt i gråstein, og slettes ikke bare småstein. Med det brøy ikke vår apostel seg noe om, råsterk som han var:-)


"Vi har på ein måte mista gardskoronaen vår og fått noko som stel blikket vårt i staden, seier den siste fossemøllingen i Grythengen."


Slik skal vi ikke ha det på stabburstunet vårt, og da særlig ikke her hvor oldefar og M.J. Dahl satt på stabburstrappa i sin tid, hvor de sang inn den skjønne solnedgangen over Øverskreien til toner fra "Pris Herren".

Hadde Gud ment at stabburstunet i Grythengen, grendeklynga til Klaus, Even Helmer og Johan Albert, samt grenda til Totenåsens apostel, skulle ende opp lik et diskotek, ville han selvsagt byttet ut månen over grenda vår med ei diskokule. Men det har han ikke gjort, derfor tror jeg Gud ønsket seg denne aller vakreste grenda i hele Mjøslandet, som ei stjernegrend.

Vi er derfor nødt om å minne om Guds vilje for tunet vårt og grenda vår, samt å skjerme ut det arme stabburstunet vårt som best vi kan.

"There is also no reasonable understanding of the common good. Safety, stability, widely-diffused economic prosperity, and abolition of traditional distinctions such as sex in favor of a purely bureaucratic, commercial, and consumerist social order is grossly insufficient as an understanding of the human good. That’s especially true for a political order that increasingly claims the right to remodel the whole of human life. Those who want to run everything should recognize all human goods." - James Kalb


"Those who want to run everything should recognize all human goods."

Hvilket inkluderer respekten for nattemørket, og da særlig for stabburstunet, som er hjertet til denne eldgamle himmelenga vår, som var her lenge før alt annet omkring her. Ja tenk det, i flere hundre år fikk Grythengen ligge helt i fred her på kanten av Grythe-platået, som Grythes eneste naturlige satellitt!


Sculpture of Saint Ludmila with Saint Wenceslaus on Charles Bridge.

Dess mer jeg ser av forelesningene til PhD Ryan Reeves, dess mer forbløffet blir jeg over de lange historisk-teologiske tradisjonene enga og grenda mi er del av, men som nå både grenda og slekta ser ut til å ha mistet all bevissthet om.

La det være helt klart, enhver som ønsker å komme til minnestevne i Grythengen, må ha satt seg skikkelig inn i forelesningene til Reeves, slik at de ikke kommer hit som tomskaller, men med en dyp bevissthet om de lange historisk-teologiske linjer fra de første kristne til keiser Konstantin, samt videre opp gjennom middelalderen, renessansen og reformasjonen, fram til den nordlige humanismens andre bølge traff våre forfedre med full styrke her i grenda, som reelt sett var renessansens siste bølger, hvor Petrarch er Alfa, og vår apostel er Omega.

Videre bør vi forsøke å få Reeves hit til minnestevnet, men denne invitasjonen må selvsagt underbygges med en solid historisk-teologisk avhandling om den historiske konteksten Grythengen er del av, sammen med Holmstadengen og Overnengen. Denne avhandlingen bør være av en slik kvalitet, at den kan danne grunnlaget for et framtidig studium om grenda vår og vår apostel. Virkelig herlig ville det vært hvis Reeves ble så imponert, at han valgte å lage til en egen historisk-teologisk forelesning om vår historie.


Jeg håper nå alle PermaLivs følgere benyttet fredagskvelden til å se Reeves forelesning om middelalder-samfunnet, hvis ikke vet dere hva dere har å gjøre i kveld.

Hele tiden under Reeves videoer, utvides perspektivet.

Noen foreløpige tanker fra forelesningen:

Det var faktisk keiser Konstantin som la grunnlaget for føydalsamfunnet, se 19 min., hvor romernes slavesystem i praksis ble gjeninnført med fremveksten av adelen fra år 1000, som en konsekvens av vikingenes og muslimenes angrep på Europa, hvor det Hellige Romerske Imperiet trengte en sterkere differensiering av forsvaret. Før denne tiden hadde man et meget svakt aristokrati, hvor den hellige romerske keiseren kunne regjere med et minimalt forsvar, uten truende ytre fiender av alvorlig art. Så under tiden fram til adelen vokste fram, var det nok ikke så ille å være middelalder-bonde. Men også senere var det nok store variasjoner for hvor sterkt føydalsamfunnet rådde grunnen, hvor man i deler av Europa nok kan snakke om nokså frie bonde-samfunn.

I 1789 publiserte Abbe Sieyes "The Third Estate", hvor han redegjør for samfunns-inndelingen, med presteskapet på toppen, deretter aristokratiet, og til slutt bøndene. Dette var en samfunns-inndeling som Martin Luther ser ut til å ha forsvart, slik at det lutherske standssamfunnet ble utviklet gjennom middelalderen, og altså ikke av Luther selv, hvor føydalsamfunnet, innført av keiser Konstantin og sementert gjennom framveksten av adelen, ble videreført i Norden gjennom husmannsuvesenet, hvor husmennene mistet de privilegiene og den beskyttelsen de tross alt hadde gjennom den katolske kirke.

Derfor var det i en historisk kontekst svært radikalt at husmennene og husmannssønnene her i gråsteinsjorda i Øverskreien tok forvaltningen av Ordet i egne hender, hvor de, som ifølge "The Third Estate" var på bunnen, og hadde å holde seg der, ble en del av de på toppen, eller "bønneklassen", som Reeves omtaler dem. Slik forsvant en 1500-årig tredeling av standssamfunnet under bedehuslandet, og da ikke minst her i grenda under høybedehuslandet, ved at bondeklassen og "bønneklassen" ble ett!

Even Helmer Holmstad, Johan Grythengen, Klaus Listuen, August Holmstad og M.J. Dahl, stod i fremste rekke i dette post-stands-samfunnet, som hadde ligget lik et klamt teppe over vestlig, kristen sivilisasjon, helt siden keiser Konstantin utstedte sitt dekret om de livegne bøndene, som Luther siden fulgte opp.

Noe å tenke på!


Et av ukas fotografier - på vegen mot 1151 godkjente bidrag hos Adobe Stock Photo.

Lik dette treet, MÅ vi nå ALLE strekke ALLE våre grener mot himmelen, i søken etter kunnskap og visdom, skal vi klare å komme oss ut av den totale totalitarismen vårt fedreland har falt ned i.

Follow PermaLiv at Adobe Stock Photo

Fordi det norske folk har blitt verdenshistoriens svakeste folk, har vi falt ned i den totale totalitarisme, en underlig form for totalitarisme, som verden aldri tidligere har sett.

"But it is an odd sort of totalitarianism that depends on the radical weakness of the people rather than state terror. We are increasingly a nation of careerists and consumers, of declining faith, disappearing borders, pop culture addicts, weak and broken families, children brought up by professional caregivers, and internally fractured cultural communities with not much in common that come together as a people only through the structure of government." - James Kalb


Men vi må vinne tilbake vår styrke og reise oss på nytt, for den formen for svakhet vi har blitt til del, skyldes komfort og sløvhet, og ikke utmagring og slavedrift, som under Auschwitz. Allikevel er vi kanskje mer ødelagt som mennesker enn de som overlevde Holocaust, og det er denne destruksjonen av vår vilje og vår sjel, som gjør vår totalitarisme mulig.

Selv fotograferer jeg, ikke kun for egen del, men for å bevare de siste rester av skjønnhet, før hesligheten forderver verden. Kanskje kan denne skjønnheten, som det fremdeles finnes spredte fragmenter av, gi tilbake enkelte sjeler en gnist av stolthet over egen historie og eget landskap?

Men det er ikke nok, vi må også forstå vår historie, hvor vi kommer fra og hvorfor vi er her vi er.

Derfor vil jeg inderlig igjen oppfordre alle PermaLivs følgere, til å systematisk lytte seg gjennom alle Ryan Reeves forelesninger i tiden som kommer. Dette er næring for sjelen!



"But we can only start where we are, and the first step is to understand where that is.

After that, the question is whether we want to do better. Vision and determination, if they are present, can do wonders in a fundamentally chaotic setting." - James Kalb


I grunnen er det greit det står tomt i Lysgård, for jammen gjør pipa der seg godt med snøhatten på;-)


PermaLiv har nå passert 900 fotografier hos Adobe Stock Photo, og så mange flotte bilder det begynner å bli både her fra grenda og ellers fra Toten, synes jeg godt folk kunne begynne å bli litt snille mot enga vår, så mye vondt denne har vært utsatt for etter krigen, og ikke minst under katastrofe-året 2020. For det er ikke noe vanskelig å være snill mot enga vår, hvis man har hjertet på rett plass, slik de har det oppe på plassen til Klaus og hos onkel.

Men enda er et stykke igjen til målet på 1151 godkjente fotografier hos Adobe, før vi tar til med å redigere minne-prints, samt lage til noen enkle foto-bøker. Og dette er viktig, for vi lever i fremskrittets siste år, så det er avgjørende å få vår fotografiske arv over i solide trykk, før teknologien som gjør fotografiet mulig, sakte forsvinner ut mellom fingrene våre.

Derfor bør PermaLiv få lov til å arbeide i fred:-)

På samme vis som snøtyngdene har knekket frukthagen i Vestby, har våre myndigheter knekket det norske folks vilje, som nå er et svakt folk. Dette fordi det er kun med et svekket folk, at styresmaktenes totalitarisme kan trives.

Ja, du Kalb, var det ikke for deg, hvor skulle man da hentet styrke og klarsyn? Som alle PermaLivs lesere vet, Norge kollapset i 2020. Så hva gjør man da? Jo, man fotograferer, filosoferer, minnes, samt ikke minst leser James Kalb.

"There is also no reasonable understanding of the common good. Safety, stability, widely-diffused economic prosperity, and abolition of traditional distinctions such as sex in favor of a purely bureaucratic, commercial, and consumerist social order is grossly insufficient as an understanding of the human good. That’s especially true for a political order that increasingly claims the right to remodel the whole of human life. Those who want to run everything should recognize all human goods.

And that raises the most fundamental problem: our governing classes claim the right to remake the world. That is the meaning implicit in political slogans such as “Equity” and “Hope and Change.” We are going to have a new man in a new social order. Given the increasingly one-sided nature of governance, public life is thus taking on a totalitarian quality.

But it is an odd sort of totalitarianism that depends on the radical weakness of the people rather than state terror. We are increasingly a nation of careerists and consumers, of declining faith, disappearing borders, pop culture addicts, weak and broken families, children brought up by professional caregivers, and internally fractured cultural communities with not much in common that come together as a people only through the structure of government." - James Kalb


"But it is an odd sort of totalitarianism that depends on the radical weakness of the people rather than state terror."

Det var tatt på kornet det, og det er kun et geni som Kalb, som kan formulere en slik setning.

Fotografiet ovenfor, fra frukthagen i Vestby her i grenda, synes jeg underbygger Kalbs poeng. Vi, det norske folk, som engang var et stolt og verdig folk, som bar rike frukter, er nå fullstendig knekket under styresmaktenes tyngde, vi er svake, og klarer ikke på noe vis å stå imot myndighetenes totalitarisme. Med unntak av PermaLiv, men så er da også kommunalsjefen rasende på ham, og var det ikke for en onkel, som fremdeles har igjen litt styrke, ville jeg nok nå ligget under torva. Resten av slekta har kollapset, dette som var bedehus-slekta på Toten.

"We are increasingly a nation of careerists and consumers, of declining faith, disappearing borders, pop culture addicts, weak and broken families, children brought up by professional caregivers, and internally fractured cultural communities with not much in common that come together as a people only through the structure of government."

Dessverre, hva Kalb her beskriver så presist, er bedehus-slekta og -grenda på Toten.

Kalb avslutter denne månedens essay med følgende tekst:

"So politics is a mess, with no obvious answers. Catholics and others who believe something better is possible need to rebuild from the beginning. If government lacks reciprocity and wants to control everything we need to work very hard to build our own autonomous zones. That will be difficult when our leaders sound an uncertain trumpet and we ourselves lack devotion and unity. But we can only start where we are, and the first step is to understand where that is. After that, the question is whether we want to do better. Vision and determination, if they are present, can do wonders in a fundamentally chaotic setting." - James Kalb

Et meget viktig sitat:

"But we can only start where we are, and the first step is to understand where that is."

For å forstå hvor vi er, må vi forstå hvor vi kommer fra. Her vil PermaLiv særlig anbefale å virkelig sette seg ned å lytte til Ryan Reeves forelesninger, disse er etter mitt syn helt fundamentale for å forstå hvor vi er, og hvorfor vi er her vi er. Først når vi forstår dette, har vi et startpunkt eller utgangspunkt for videre handling.


 "After that, the question is whether we want to do better. Vision and determination, if they are present, can do wonders in a fundamentally chaotic setting."

Etter å ha lyttet til Reeves forelesninger fem ganger, samt reflektert over disse, er det store spørsmålet, ønsker vi å gjøre det bedre? Slik som under den første humanistiske bølgen etter Svartedauden, og den andre nordlige humanisme her i gråsteinsjorda i Øverskreien, samt i Ytter-Kolbu, etter det lutherske standssamfunnets og husmannsuvesenets fall.



Personlig har jeg nå mest tro på Ytter-Kolbu, da de er tilstrekkelig segregert fra resten av verden, de har klart å bevare de gamle gardsmiljøene sine, de har klart å ta vare på Lund som et hyggelig bygde-sentrum, samt at de har gamle Betania bedehus med sin unike beliggenhet, som jeg også håper og tror at de klarer å ta vare på.

Så PermaLivs håp går nå til Ytter-Kolbu. Måtte dere ikke svikte deres kall!


Humanismens store seire på Toten


Da har jeg lyttet skikkelig til Ryan Reeves første foredrag om humanisme, og som alltid når man lytter til Reeves, får man slike store perspektiver på historien. For det viser seg at ikke bare representerer apostelen i Holmstadengen den endelige seier over romernes slavesystem og herremoral gjennom sitt slavemoralske forbilde, men han står også for den fullendte nordlige humanisme i bedehuslandet, hvor Petrarch er Alfa, og vår apostel er Omega.

Ja tenk det, at den endelige seier over romernes slavemoral, samt den nordlige humanismes fullbyrdelse i arven fra Petrarch, fant sted her i gråsteinsjorda i Øverskreien, samt i Ytter-Kolbu! Så jammen har vi grunn til å være stolte, men det er man ikke, hvor man istedenfor forkaster hele vår humanistiske arv, og går av sted og blir vulgære gnostikere!!!

"Eric Voegelin (1901-1985) was among the most important thinkers to analyze modernity under the category of heresy, and the specific heresy he regarded as the key to the analysis was Gnosticism. The Gnostic heresy is one that has recurred many times in the long history of the Church, under various guises – Marcionism, Manicheanism, Paulicianism, Albigensianism, Catharism, and so on. Like Hilaire Belloc, Voegelin regarded Puritanism as a more recent riff on the same basic mindset. And he argued that modern ideologies like communism, National Socialism, progressivism, and scientism are all essentially secularized versions of Gnosticism. Voegelin’s best-known statement of this thesis appears in The New Science of Politics, though he revisited and expanded upon it in later work." - Dr. Edward Feser

- The Gnostic heresy’s political successors

Mens jeg lyttet til Reeves forelesning, som er lik musikk for intellektet, på samme vis som Jim Reeves sanger er det for sjelen, kom jeg i tanker om at ikke den nordlige humanismen bør deles i to, først gjennom reformasjonen, og så gjennom høybedehuslandet?

Dette er kun PermaLivs tanker, men det var da først gjennom bedehuslandet man for alvor nedkjempet arven fra romernes herremoral, som levde videre i det lutherske standssamfunnet og husmannsuvesenet. Og det var først ved vår apostel at hverdagsmennesket virkelig tok Ordet i egne hender, hvor man forvaltet Ordet med stolthet, musikk og glede, i en sann humanistisk ånd.

Som Reeves forklarer, humanisme består i å gjøre ting bedre, til ære for Gud og menneskeheten. Og det var dette vår apostel og hans følgere forsøkte, å gjøre ting bedre, hvor Holmstadengen var et mønsterbruk til etterfølgelse.

Men dette var ikke for å hedre seg selv, for å dyrke seg selv, slik de gnostiske kjetterne av post-bedehuslandet tror humanismens idealer består i. For i den opprinnelige humanismen var fokuset på Kristus, som på den opprinnelige pieta av Michelangelo, før hans berømte skulptur ble hevet opp på en pidestall, hvoretter man fikk feil fokus, på samme vis som vi nå har fått et feil fokus på humanismens kjerne, etter at vi hevet Mennesket opp på en pidestall. Hvor modernismens store prosjekt i dag består i å erstatte Gud med Mennesket og tradisjonene med scientisme. Men dette er en falsk humanisme!

Et eksempel på vår humanistiske arv fra Toten, var den fantastiske Toten-kalligrafien som hang i Betania bedehus i Ytter-Kolbu, som vi kan skimte i nedre venstre hjørne, i fotografiet ovenfor. Men denne arven fra høydepunktet av den andre bølgen av nordisk humanisme, som hadde sin kjerne her rundt Totenåsen, har man selvsagt klart å gi bort, hvor dette humanistiske mesterstykket nå befinner seg i Oslo. I boka om Fellesmisjonen kan man så vidt skimte dette Toten-kalligrafiske mesterstykket på et gammelt fotografi.

Dessuten, du verden hvor fantastisk Betania ligger til, se på det unike gardsmiljøet omkring dette bedehuset da! Så alle bedehusene på Toten, de burde man samlet på Betania i Ytter-Kolbu, grunnet dette stedets unike beliggenhet.

Nå ser det ut til å bli overnattingssted for pilegrims-vandrere, jeg ser de har satt opp pilegrims-korset på bedehuset. Men jeg håper stedet kan bli noe mer, ikke kun et overnattingssted, men også et sted for studiet av den andre bølgen av nordisk humanisme, samt for studiet av vår apostel, som virket meget flittig i Ytter-Kolbu.



Hadde Gud ment at nattemørket skulle være et diskotek, da ville han byttet ut månen med ei diskokule


I kveld ble jeg faktisk litt lei, da det er så utrolig stressende å komme hjem fra spilling i Stange og Totenvika skolekorps, så blir man møtt av en kjempe-TV når man kommer inn på tunet, som skal være gårdens hjerte.


Jeg er også lei av alle lysene som kom fram i Østvollen, og flomlyset nedenfor oss når det er skodde. Men TV-lys er verst, og nå spår man at om et par-tre år er 80 tommers TV med 8K vanlig! Og er det ei grend som skulle vært ei stjernegrend, så er det denne grenda her, hvor vår apostel vant den endelige seier over romernes herremoral gjennom sitt slavemoralske forbilde.


Så nå tar jeg rett og slett og setter ei disko-kule på taket, for å minne om at hvis Gud hadde ment at nattemørket skulle være et diskotek, da ville han byttet ut månen med ei disko-kule. Men det har han ikke gjort, så da håper jeg at folk respekterer dette.


På tide å gjenoppfriske hva som menes med begrepet humanisme, nemlig å hylle Gud og skaperverket, hvilket inkluderer nattemørket.

Ryan Reeves viser i denne glimrende forelesningen at det moderne mennesket helt har mistet forståelsen av hva humanisme var opprinnelig.

Sann humanisme er å skape skjønnhet i verden gjennom sine evner og kjærlighet til hverandre og naturen.

For tiden foregår det i det skjulte en utskifting av de gamle låveportene med låvefisker på Toten, med stålporter uten låvefisker på. Dette er en del av propagandaen til wokerne, på samme vis som statue-veltingen, da låvefiskene for dem representerer kvit, kristen undertrykkelse.

Så woke-bølgen er her allerede!


"In CRT, this imagined totalitarian “white supremacy” plays the role that the God of the Old Testament does in the original forms of Gnosticism, that the bourgeois does in Marxist theory, and that the Jews play in Nazi mythology. It is the devil figure on which every misfortune can be blamed and to which every hatred and resentment can be directed, the bogeyman lurking under every bed and in every shadowy corner, waiting to terrorize. Indeed, as critics of CRT point out, if you take a work of Critical Race Theory and replace terms like “whiteness” and “white supremacy” with “Jewishness” and “Jewry,” the result reads chillingly like a work of Nazi propaganda." - Dr. Edward Feser

- The Gnostic heresy’s political successors

Da er det klinkende klart, som Gro sa, kvite, middelaldrende, kristne menn uten status og posisjon i samfunnet, er de nye jødene!

"Indeed, as critics of CRT point out, if you take a work of Critical Race Theory and replace terms like “whiteness” and “white supremacy” with “Jewishness” and “Jewry,” the result reads chillingly like a work of Nazi propaganda."

Så her gjelder det bare å ta med seg stabburet etter oldefar til et bortgjemt sted etter Dahlsleden rundt Totenåsen, for å barrikadere seg der, i påvente av at de virkelige "kvit, middelaldrende, kristen mann uten status og posisjon i samfunnet" - forfølgelsene, tar til for alvor. Hvor man brenner bedehus istedenfor synagoger, selv om det ikke er så mange igjen av dem rundt Totenåsen nå, hvor man henger opp bildet av vår apostel under Skreia-dagene, for at alle kan kaste råtne tomater på ham, i avsky over all den djevelskapen disse tidligere kvite, middelaldrende menn, stelte til her i gråsteinsjorda i Øverskreien. Disse husmannssønner, som våget seg til å ta Ordet i egne hender, hvor de skapte en ynkelig, kvit, lokal kultur, med egen sangbok, musikklag og undertrykkende bedehus, som om de liksom skulle være noe!

Selv har jeg virkelig fått kjenne på kroppen de første krusningene av den kommende WOKE-bølgen, etter at jeg mistet min status og posisjon i samfunnet, ja de bare kastet seg over meg, alle disse politisk korrekte kjerringene og kommunalsjefene, for å uttrykke sin avsky over en slik skamming.

Men det blir verre, mye verre!!!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...