Friday, July 19, 2019

Utsyn fra Neshøgda mot kulturelva mi

Utsyn fra Neshøgda mot Totenåsen, hvor Olterudelva kaster seg ned fra Tjuvåsen 2/3-deler til høyre i bildet. Holmstadengen og Grythengen holder hverandre varlig i hendene her ved elva, hvor de ligger etter det meste av den østre bredden av dalen gjennom kulturlandskapet i Øverskreien.

Dessverre har jeg ikke telelinse, får jeg det kan man ta virkelig flotte bilder av Olteruddalen her fra Neshøgda. Men skal også utforske hvilke muligheter som ligger på baksida av Starum?

Vandringen fra Skreia opp til Østhøgda har blitt mitt Via Dolorosa, en smertens vei. På Skreia ønsket jeg å ta en Tolfa for to ved Kværnumsstrykene, men totningene ville heller ha et Los Angeles II oppover Hveemsåsen. Himmelengene, Mjøslandets høylys, er fullstendig utbrente og kan ikke reddes. Sæterstien opp til Hongsætrene har blitt skitrasemotorveg, og på Østhøgda, Mjøslandets tak, har mine fiender plassert sitt nye kultikon ved Rausteinstjernet, som jeg elsket.

Langsetter Olterudelva rådde husmannstroen, men nå har vi ikke lenger noen tro, da dette var Mjøslandets tro.

De kaller meg hatist, men aldri har jeg sett noen av disse sitte ved Olterudelva og gråte over denne kulturelva som har mistet sin livsgjerning. Heller ikke har jeg truffet på noen av dem etter gamlevegen forbi Holmstadengen, i vemod og sorg over hjemmet til Totenåsens apostel og husmannstroen som har gått tapt. Ei heller her over Neshøgda kunne jeg se noen av dem i ærbødighet for denne mektige kulturelva vår, hvor kristendommen nådde sin kreaturlige fullbyrdelse.

-Wikimedia.
Takk! Ja, det er noe helt egent å stirre ut på Helgøya, den ligger der lik en smørklatt i Mjøsa, tilnærmet urørt, med Nessundet bru. Mitt store mareritt er at de også skal ta Nessundet bru og erstatte den med et kultikon, slik at jeg ikke kan besøke Helgøya mer, slik jeg ikke kan besøke Østhøgda med Rausteinstjernet mer. Har tenkt meg tilbake og fotografere Nessundet bru og Helgøya når jeg får meg vidvinkel og filterpakke + fjernutløser, vidvinkelen er bestilt, filterpakke bestiller jeg snart, da Nisi V6 nettopp har kommet. Da tror jeg jammen jeg skal se om det kan være mulig å komme i kontakt med noen i lokalbefolkningen, kanskje finnes en mulighet? Når man kommer over Neshøgda ser man også Olterudelva mi kaste seg ned fra Tjuvåsen og nedover Øverskreien mot Lenaelva, selv blir jeg dypt grepet at dette utsynet, Olteruddalen er virkelig den mest særegne elvedalen som går ned fra Totenåsen. Synd den mistet engene sine, Mjøslandets høylys, men i det minste kan jeg nyte hele Totenåsen Skyline med Olteruddalen fra Nes og Helgøya, takket være Nils Faarlund, som satte en stopper for 70 monstermøller etter åsranda. Kun takket Faarlund kan jeg være Mjøslandets tårefotograf! - PermaLiv

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...