Monday, September 18, 2023

Minner fra Bjarne Helmersen Holmstad og hans røde Massey Ferguson

Her legger Bjarne og hans barnebarn Frode Thomassen opp ved i carporten, som ble bygget av materialer fra låven som ble revet i 1966.

Skal prøve å finne et bilde av Bellman og Sonja, som varslet om at Bjarne satt fast under traktoren sin.

Ps! Merk at Bjarne bærer stråhatt, i likhet med Vincent van Gogh. Vincent bar stråhatt for å signalisere at han stod på bøndenes side. Dessverre gikk Vincent van Gogh ut i en hveteåker og skjøt seg i hjertet, etter å ha mottatt en profetisk visjon om Grythengen. Hans siste verk, "Røtter", forble ufullendt.

Far var her i går på bursdag, og jeg tror han hadde det bra. Sist gang tror jeg han husket navnet på faren til Bellman, men denne gangen hadde han glemt det. Han husket heller ikke denne gangen hvor Bernina, mora til Bellman var fra, men hestene der gikk på en stor voll ned mot et vakkert tjern, i Vorma, Skarnes, Årnes - området.

Uansett fortalte han at det ble slutt på samarbeidet med disse heste-oppdretterne, da Bernina skulle bedekkes for tredje gang. Da var vår Bellman med henne, han var da ett-åring, hvor de andre hestene på oppdretteriet hadde jaget ham inn i et piggtråd-gjerde, hvilket medførte store skader og ei enda større dyrlege-regning.

Hele denne regninga presenterte de for far, og forlangte at han betalte alt sammen, på tross av at det var deres hester, som hadde jaget vår Bellman inn i piggtråd-gjerdet.

Da ble far ganske irritert, hvor han fikk hentet Bellman hit igjen, og brøt videre samarbeid med dette heste-oppdretteriet.

Far hadde også med bildet av Bjarne på sin Massey Ferguson, og dette var enda finere enn jeg husket. Må vel også finne et fint bilde av Bellman og Sonja, og så får jeg tro jeg får skrevet ut disse minnene skikkelig før jul.

***

Noen flere oppdateringer, selv om jeg selvsagt har glemt noe igjen, som hva faren til Bellman het. Uansett, mora kom fra samme sted, i Årnes-traktene, far husket ikke helt i farten, men hun het Bernina, hvor vi hadde henne her i pensjon.

Berninas første føll ble født i hagen på Bjørkely, han het Danser, jeg mimres en rød folunge, og han ble solgt til noen i Snertingdal.

Berninas andre føll var Bellman, han husket vi ikke helt hvor ble født, men jeg tror det var i Verkstedvollen. Han var da hvitgrå, og en betaling for passet av Bernina. Jeg vokste da opp med Bellman, hvor han etter hvert ble min foretrukne ridehest. Han ble fenomenal i terrenget ute på åsen.

Fjordingen Sonja hentet vi vel i Gausdal. Jeg husker far laget til en egen hestehenger av en gammel bilhenger, hvor han snekret til rom for hesten med reisverk og kryssfinerplater. Om denne ble godkjent av biltilsynet, vet jeg ikke?

Navnet til Bellmans far kommer, og kanskje far neste gang også husker akkurat hvor han og Bernina kom fra?

***

Da har jeg fått litt oppdateringer av far. Det viser seg at traktoren rullet helt over den store steinen på oversida av stabburet, hvor bestefar lå på venstre sida av traktoren, med høyre hånda mellom venstre bakhjul og steinen. Bak på traktoren var i tillegg ei betongblokk, jeg husker bestefar kjørte rundt med denne, far trodde denne veide omkring 500 kg.

Arvid Holmstad, Jan Østby og Olav Sønsteby var her da far kom fra Kloppen. Johs var ute og kjørte dører, så han var ikke her.

Det gikk en god halvtime før de fikk løs Bjarne. Han utbrøt: "Ska di æiler få meg laus då?", så han var nok frustrert og syntes det var dårlig hjelp han hadde fått.

Så nå nærmer det seg at jeg kan skrive ut denne historien. Husker jeg så et flott bilde i et album i Hurdal, hvor Bjarne smiler fra øre til øre på sin Massey Ferguson, mens han tar opp poteter. Dette må jeg få med.

Må også spørre om hvor Sonja og Bellman kom fra. Tror Sonja var fra Gausdal og Bellman fra Årnes, men er usikker.

***

"Hei! Jeg tror det er Frode. 
Arvid hadde med traktor. Den pluss håndmalkt fikk løs handa til far, men det tok lang tid. Kanskje halvtimen fra det hendte. Handa var da flatklemt og vi dro til Gjøvik sykehus. Men det var ingen brudd.  
Det var bare Sonja og Bellman på vollen. Det var Lisbeth som så det og skjønte noe var galt." - Jon Helmer Holmstad

Da er vi et stykke videre. Det må da være Frode Thomassen i fotografiet. Vi vet at det var hånda til Bjarne som satt fast, men var dette høyre eller venstre hånd, og satt den fast under bakhjul eller forhjul?

Arvid Holmstad med traktor pluss håndmakt fikk løs traktoren. Hvordan kom Arvid, Jan og Olav? Ringte bestemor etter dem? Kom de tilfeldig forbi?

Kun Sonja og Bellmann var på Verkstedvollen.

Så det nærmer seg at vi kan skrive ut dette viktige minnet i sin helhet!

***

Bjarne Helmersen Holmstad var nært knyttet til sin røde Massey Ferguson, hvor han hadde mange gode stunder med denne, som her, hvor han legger opp ved sammen med sitt barnebarn. Trolig er dette en Thomassen, men skal spørre far.

Far fortalte at det var utrolig hva Bjarne fikk til med denne traktoren, som da han bygget ny veg fra Nyvegen bort til Grythe, på 1950-tallet. Hele dette arbeidet ble gjort med hans Massey Ferguson! Han utbedret også skåvegen ned til demningen med traktoren.

Men det var ikke bare hyggelige minner, fordi to ganger ble Bjarne nesten drept av traktoren sin. Første gang var da han skulle rive størhuset, da hadde han kjørt inn i størhuset, hvor hele taket plutselig hadde falt ned over ham. Heldigvis var det en del av taket som hadde buttet mot styret, hvor dette tok av for den verste støyten. Men far fortalte at dette kunne gått riktig galt, da styrestaget var helt bøyd.

En annen gang hadde Bjarne glemt å dra på håndbrekket, så dette er nok en uvane jeg har arvet fra min bestefar. Traktoren hadde da rullet over ham på oversida av stabburet, hvor armen eller hånda ble sittende fast under hjulet, får spørre om det var forhjul eller bakhjul, og om det var hånda eller armen?

Armen/hånda satt mellom hjulet og den store steinen på sør-øst sida av stabburet.

Da hadde hestene blitt helt ville, de gikk da nede på Verkstedsvollen ved telthuset ved elva, slik at dette var ganske langt unna, hvor de ikke kunne se Bjarne. Allikevel hadde de løpt fram og tilbake og var helt forstyrret, hvor en nabo ikke så annen råd enn å ringe ned i Kloppen.

Hestene var i alle fall fjordingen Sonja og araberen Bellman, som tilhørte Helmer, men det er mulig også Pontus og Pernilla??? beitet der? Husker ikke navnet helt sikkert på den siste hesten, skal spørre far hvilke hester det var.

Da Helmer og Johs kom opp på Grythengen, fant de sin far fastklemt under traktoren. Arvid Holmstad, Jan Østby og Olav Sønsteby var også kommet til. Hvordan de kom vet jeg ikke, skal spørre far. Uansett fikk de vekk traktoren fra Bjarne, om dette var med håndmakt eller annet, får jeg spørre om.

Uansett gikk det helt bra med Bjarne Helmersen Holmstad!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...