Saturday, November 23, 2019

Humla i polykulturplenen

Her om dagen leste jeg en artikkel om humlene våre og hvordan de trues av tapet av det gamle kulturlandskapet, med slåtteenger og beitemark. Men som man sier innen permakulturen, alle verdens problemer kan løses i en hage. Så jeg kom til å erindre en artikkel jeg såvidt hadde lest om polykulturplener, med navnet The polyculture lawn: A primer.
For insektenes del er det bedre om man har en «rotehage». La plenen bli en blomstereng, og la døde trær stå. Døde trær er naturens insekthotell. En striglet, kortklipt plen er en grønn ørken for insektene. - Sverdrup-Thygeson

Men det er jo ikke bare humlene våre som ville trives bedre med polykulturplenen, også vi mennesker ville få det bedre. De sterile hagene vi omgir oss med i dag er et uttrykk for et modernistisk og maskinelt verdensbilde, der mennesket er segregert fra naturen. Det absolutte motstykke av et taoistisk, helhetlig verdensbilde.

En annen nyttig artikkel er The crucial role cities can play in protecting the honeybee, jeg vil tro tiltakene kan være like fordelaktige for humla.

Jeg kom også til å tenke på noe jeg hørte i radioen en gang om ei humle, bie eller flue, dessverre husker jeg ikke hvilken, som var helt avhengig av blomsten blåknapp. Poenget er at det er ganske utrolig at et insekt, i Norge, er helt avhengig av ei eneste plante!


Det var også interessant å få vite fra artikkelen i forskning.no at  i Norge finnes hele 14 prosent av verdens humlearter, og humlene er de viktigste bestøverne på våre breddegrader. Og opptil 30 prosent av maten vi spiser er bestøvet av bier og humler.

Sannelig burde vi gjøre mer for humla! Hva kan du gjøre med din hage?

Videre lesning:

    No comments:

    Post a Comment

    Note: Only a member of this blog may post a comment.

    Featured Post

    Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

    Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...