Sunday, November 4, 2018

Snartur etter Lenaelva

Gikk en liten snartur etter Lenaelva i dag mens jentene var inne på Kiwi og handlet. Der ble de villedet til å kjøpe en mango til 40 kr., noe min svigermor syntes var forferdelig, fordi på Filippinene får man over 10 kg. mango til 40 kr.

Jeg gikk fra Landheim, turen tok vel ca. 15 min., og jeg tok ikke mange bildene da det småregnet og var ufyselig vær.

Går du inn på Wikimedia og forstørrer bildet, kan du lese om Kværnumsstrykene hvor mine forfedre holdt til ved gården Fossemøllen. Det ser ut til at det kan ha vært fossemøllinger her helt siden 1500-tallet. Leste et sted i Totens bygdebok at de som hadde fallrettighetene i Kværnumsstrykene måtte skatte tilsvarende fem storgarder under Kristian Kvart.

-Wikimedia.

Lenaelva under Skreiabrua.

-Wikimedia.

Lenaelva under travbrua, som faktisk er ganske fin.

-Wikimedia.

På vegen opp igjen kom jeg over denne herlige hesterive-skulpturen. Du heidrande du. Dagens højdare!

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...