Tuesday, May 16, 2023

Compact City Replaces Sprawl - Den kompakte urbane landsbyen Skreia må erstatte den subexurbane spredningen omkring Grythengen, som har tæret vekk hele vår kultur- og landskapsarv

Er dette Fossenfeltet, Kapp eller Nordlia? Umulig å se forskjell😕 Kun utdaterte, suburbane typologier overalt😒

Ikke ei levende gate, ingen levende torg, ingen levende grender, kun et uendelig, suburbant dystopia.

Foto: David Shankbone

"The dream of owning an isolated country villa surrounded by forest draws people out to suburbia, and cheap land draws developers there. At the same time, lower rents and taxes draw business there, following residential growth. But because the form of suburbia is already established by single-use zoning, businesses must locate away from residential areas, and they must locate where there is enough drive-by traffic to sustain them. Since developers and builders have made fortunes out of selling this defective geometry, they simply keep building what they have done for decades. Government perpetuates sprawl by building roads and infrastructure in an anti-urban pattern." - Nikolas Aron Salingaros

Read the essay by Nikos A. Salingaros: Compact City Replaces Sprawl

"The dream of owning an isolated country villa surrounded by forest..."

Og denne drømmen ble Grythengens mareritt! Hvor subexurbanittenes drømmer har revet fra hverandre alle biokulturelle forbindelser i denne eldgamle kværnenga til herr Fossemøllen, og pietistenga til oldefar. I dragsuget gikk hele Mjøslandet, hele den vestlige sivilisasjon, samt ikke minst USA, med. Fordi USA kan ikke eksistere uten Grythengen ved sin side! Fordi Herman ble igjen her for å bygge kværnenga Grythengen, mens lillebroren hans ble med Ovren Mikkelson til Wisconsin, for å bygge Stoughton! Nå er denne biokulturelle forbindelsen over Atlanterhavet brutt!

Example of an Auto-Depended Landscape.

"Suburban sprawl has become a self-generating, self-fulfilling “machine” that produces an enormous amount of mechanical movement, but is not conducive to natural human actions and needs. Sprawl persists because vehicles define a now-familiar self- perpetuating entity: the auto-dependent landscape. Cars enable sprawl, and sprawl needs cars. This suburban “machine” now circumvents its human creators and feeds in directly to the globalized economy. Yet it wastes untold amounts of time and resources, while trapping those without cars in their homes." - Nikos A. Salingaros

Øyvind – fotografier, bilder og ressurser | Adobe Stock

Women trapped at home in an Auto-Depended Landscape!

"Yet it wastes untold amounts of time and resources, while trapping those without cars in their homes." - Nikos A. Salingaros

Øyvind – fotografier, bilder og ressurser | Adobe Stock


Hvordan suburbia ødela Amerika, samt Skreia, Øverskreien og Grythengen.


Øverskreien, Totens rurale svar på Houston.


Kan vi gjøre det umulige, og hente tilbake kværnenga til herr Fossemøllen, pietistenga til oldefar, samt våre forfedres herlige urbane landsby ved Kværnumsstrykene?


"A thousand years ago, the Crown began to issue charters to select towns to create a local economy.

Called Market Towns, their foundation was economic. They thrived until the Industrial Revolution that gave rise to the gritty, polluting cities where people became fodder for factories. After World War Two a new, radical experiment began called the suburb. It was based on motor vehicles and seemingly-unlimited petroleum, in which people became consumers. There was an aura of newness and modernity. No decision-makers or key-influencers examined potential adverse side effects which now are spawning so many global catastrophes and crises that politics now seems to be fighting fires, not planning for a sustainable, civilised and better future.

A Market Town is a timeless development model that suits a post-suburban world. Whereas Version 1 was based on regional agriculture, Version 2 is based on digital technology that eliminates the tyranny of distance. The economy is based on 20% of the jobs selling Local to Global (L2G) that brings in cash that is then circulated in Local to Local (L2L) businesses that enable the town to maintain a positive balance of trade on a sustainable basis."


På samme vis som jentene mine har blitt fratatt muligheten til å oppleve søndagsskolen, da man har erstattet den magiske brønnen nedenfor kjørbrua med et pumpehus til ære for Servoglobus, har de blitt fratatt muligheten til å gå til Rausteinshytta, da jeg som ansvarlig far ikke kan utsette min familie for dette avantgardiske angstskriket. Dessuten orker vi ikke å gå på skitrasemotorvegen etter våre forfedres vidunderlige sætersti til Hongsætrene.


Ja, ja, på Toten bygger de kun den ultimate, suburbane dystopi, nå til slutt med tårnet-i-parken - typologien til Le Corbusier i Smørvika på Kapp.


Nok et godt bidrag fra Adam Something om vårt auto-avhengige landskap, som Grythengen i høyeste grad har blitt en del av. Ja, kværnenga til herr Fossemøllen og pietistenga til oldefar, har rett og slett blitt en forferdelig plass og et ekstremsubeksurbant grythøl!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...