Dette fotografiet fra Balke er tatt med min 50 mm Sigma f2 på nyåret 2025, samt at det er redigert med Nik Collection Analog, slik at det er relevant til de to første videoene nedenfor. Jeg redigerer fra Capture One og Lr Cloud, hvor Lr nå også har fått plug-in for Nik Collection. Har ikke prøvd dette fra Lr enda, men tenker å kjøpe siste versjon av Nik Collection når vi er hjemme fra Frankrike, og jeg har katalogisert og organisert alle fotografiene mine. Nå benytter jeg gratisversjonen av Nik Collection fra 2017, men det skal ha kommet mange nye filtre siden dengang. Etter å ha fordøyd videoen fra Jason Row nedenfor, tror jeg at jeg vil satse mer på de analoge filtrene fra Nik Collection. Aspen trees of rural Toten by Balke, Norway, in January 2025. Stock-bilde | Adobe Stock |
"I gave up photography using film as a teenager, and only got back the joy when I got an a7III. I too love editing, it does in a way make the short amount of daylight here in winter Norway longer, as I can bring the daylight with me back home."- PermaLiv
Denne videoen fra Jason Row gjorde svært godt! I det seinere har mange liksom gjort en tilbakevending til analogt, hvor de hevder dette skaper mer unike fotografier. Og dette gjør det vel kanskje, men kun hvis man fremkaller direkte fra negativet, hvilket de færreste gjør. Dessuten, gjør man ikke arbeidet selv, er det ikke din personlighet, som preger fotografiet. Og eget mørkerom er det de færreste som har, i tillegg til at man må ha svært gode kunnskaper og svært stor kontroll på hva man driver med, skal det hele være en sann kreativ prosess.
Videre slår denne erfarne fotografen fast at filmfotografi slettes ikke er noe bedre enn digitalt, bare annerledes, hvor man kan oppnå de samme resultatene digitalt.
Så for meg er det kun speilløst som gjelder og teller! Og dette fortsetter jeg med uten å føle meg mindreverdig på noe som helst slags vis😊
Aristeidis Sfakianos var ny for meg, han poppet opp nå nettopp, hvor jeg begynte å se på videoen kun fordi det var om 50 mm. Selv skaffet jeg meg en Sigma 50 mm f2 for vel et år siden, ei svært kul linse, selv om jeg ikke liker ordet kul, men uansett føler jeg meg straks ti år yngre, med denne linsa på min a7III.
Dette betyr ikke så mye på Toten, men i Paris vil det nok bety mye, hvor jeg slik vil gli bedre inn og føle meg mer selvsikker blant selvbevisste parisere.
Jeg ble meget positivt overrasket og svært inspirert av videoen, hvor jeg nå gleder meg skikkelig til gatefotografiet i Latinerkvarteret, samt selvsagt i Nouvelle-Aquitaine😎
Til slutt litt om kontrast, som jeg nok bør bli enda litt mer bevisst på!
Nå har jeg flere tusen fotografier liggende, som må katalogiseres og lagres på harddisker med back-up, før sommerens store Frankrike-tur!
Å fotografere og redigere er så morsomt, mens organisering og back-up er dørgende kjedelig, og noe man alltid klarer å utsette til "i morgen", dessverre! Men håper jeg snart får et kick!
Selv selger jeg mine foto gjennom Adobe, fordi de har de beste galleriene til presentasjon av fotografiene. Men også Alamy virker bra, så håper å etablere en portefølje der også.
Noe å tjene på det er det ikke, dekker så vidt redigerings-programmene jeg benytter.
Jeg har mer tro på å selge direkte fra vår kommende kunstfilosofiske kafe i Nouvelle-Aquitaine, selv om jeg selvsagt er klar over at det er Elina, som kommer til å bli det virkelig store trekkplasteret for oss👌
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.