Wednesday, October 16, 2019

Evangeliets kraft

-Wikimedia.

For rundt 100 år sida var det en skribent i naboenga her, i likhet med meg, men selv om han hadde en langt mer tungvint teknologi og ikke nådde ut til hele verden gjennom nettet, hadde han nok langt flere følgere. Men så brakte han da også et gledesbudskap til grendene rundt Totenåsen og Mjøsa, mens jeg forkynner at alt som ble oss overbrakt, har gått tapt.

M.J. Dahl, Mjøslandets viktigste lekmann gjennom alle tider, er forlatt og glemt, og alt han bygde opp, går nå til grunne sammen med enga hans. Husmannstroens barn har vendt seg om til hovdetroen, og gleder seg storlig til å danse i vill konsumerus rundt tempelhøyden for vår nye verdensreligion, Hovdetoppen i Gjøvik. Det nøysomme livet skomakeren, emissæren og jordbrukeren i Holmstadengen forkynte i liv og lære, han som bøtte sine bukser selv og slo sine sko selv, er nå foraktet av husmannstroens barn, og den siste kulturbærer av himmelengene endte opp som hatist og nymoderne husmann, en freak til spott og spe for alle som har underkastet seg hovdetroens lære og praksis.

Da jeg fikk denne bunken av Evangeliets kraft, trodde jeg at jeg hadde fått de to fulle første årgangene, men det viste seg at mesteparten var nr. 12 av første årgang. Så skulle noen ønske seg utgave 12 av Evangeliets kraft anno 1917, har jeg flust av disse. Kun elleve nr. ble det etter at jeg fikk sortert dem.
Fotograferte den første i dag, og disse ble så som så, skal forsøke å sette kameraet på stativ neste gang, samt få litt jevnere belysning.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...