Friday, October 4, 2019

Walking the Lake Mjøsa Land VIII

Mitt første bilde med polarisasjons-filter, og bedre kan det ikke bli. Motivet ligger etter Kloppvegen, og jeg har lenge ønsket å ta et fint bilde av dette gamle huset med denne flotte lønna, men har liksom ikke fått det til. Så ble det full klaff i dag:-)

-Wikimedia.

I løpet av natta bestemte jeg meg for at fotografiet ovenfor får avslutte denne åttende vandringen i Mjøslandet, ettersom det ble oppfyllelsen av et bilde jeg lenge har ønsket å ta. Grunnen til at det ble på høykant skyldes noen kvite traktoregg, som lå like til venstre for motivet, men lønna gjør seg absolutt godt i portrett.

Hyggelig når man kan få fanget en liten flik av det gamle Toten på en slik god måte, men med 24 mm blir man enda mer var ødeleggelsen av Mjøslandskapet, som er vanvittig, på enhver skala.

Gullosp etter Skreiabanen.

-Wikimedia.

Av denne grunn laster jeg også opp bilder som ikke er helt perfekte til Wikimedia, da jeg startet opp som dokumentarfotograf, selv om jeg har et ønske om å bevege meg mer over i Fine Art. Da gjør det vondt når man ringer fra det nye mega-gamlehjemmet på Toten, som forresten er anti-fraktalt og bryter fundamentalt med alexandrinsk mønster-teori, og de vil benytte et av mine fotografier, men dropper det da jeg ymter et ønske om et par hundrelapper i støtte for mitt arbeide. Her har man brukt flere hundre millioner til å bygge denne oppsamlingsboksen for gamlinger, hvilken vanskjebne etter et langt liv, så tenker man ikke på at kanskje disse fotografiene, nå fotografert med verdens beste 24 mm, kanskje kan bli gode minner for noen gamlinger (som meg selv) en vakker dag, når den siste rest av det gamle Toten er utradert for all framtid.

Dette bildet har jeg ikke gjort noenting med, det er akkurat slik råfila kom opp på skjermen, hvor polarisasjons-filteret har gitt de mettede fargene.

Bildet viser Hoff prestegård, var her engang på kaffe, da presten fremdeles bodde på prestegarden.

-Wikimedia.

Regnbyger over Helgøya badet i varmt kveldslys.

-Wikimedia.

Holme ved Faarlund. Egentlig ville jeg hatt med mer til høyre i billedflaten, men her kommer nye Bilitt næringshage inn, 1 mm til høyre får man de første blikkboksene, og om noen år er nok også dette motivet ødelagt.

Bilitt næringshage er et vanvittig øyensår i kulturlandskapet, og snart kommer også nye Kapphøgda næringshage, som blir enda verre!

I dette fotografiet tror jeg polarisasjons-filteret gjorde fargene litt for jordfargede. Skal se om det kan forbedres ved anledning? Uansett, når jeg med tiden kommer meg videre i Affinity Photo, vil jeg nok få tilgang til langt flere muligheter.

-Wikimedia.

Nå kan man undres hvorfor jeg deler alle fotografiene mine gratis hos Wikimedia og andre steder?

Noen fotografer har motsatt strategi, de tar et landskapsbilde og selger det til høystbydende, hvoretter de ødelegger råfila og alt som er. Dette for at kjøperen skal vite at fotografiet deres er helt unikt, det finnes kun ett eksemplar, som ikke vil kunne replikeres.

Årsaken er at jeg har mine røtter i en av Norges flotteste allmenninger, husmannstroen, som blomstret opp i grenda mi. Dette var en sann delekultur på alle vis, men den har blitt erstattet av hjerterå lockesiansk individualisme. Derfor er eneste vis jeg kan videreføre denne tradisjonen på i dag, nettopp å dele fotografier hos Wikimedia, som representerer en av vår tids beste delekulturer.

Så får vi allikevel håpe at noen en dag vil verdsette mitt arbeide, også i kroner og ører, og ikke tenker som nye Toten sykehjem. Toten-Troll skal ha kreditt, de har benyttet mine bilder i stolpejakt, og betalt godt.

I dette landskapsbildet fikk jeg, med en god bøy i knærne, så vidt kuttet vekk nye Bilitt næringshage bak potetriset, slik at jeg også fikk inn kulturelva mi ned fra Tjuvåsen, hvor vi fant himmelporten til Totenåsen. Nå har imidlertid Mjøslandet mistet sine høylys, som var himmelengene, og kulturelva mi har tapt sin mening.

Derfor er eneste mening som er tilbake, fotografiet!

-Wikimedia.

Dette fotografiet av en gård ved Bilitt fikk en del likes på Instagram, og det kommer nok av at det ble litt spesielt. Også her gav polarisasjons-filteret svært mettede farger, men at det ble et godt fotografi, er det ingen tvil om.

-Wikimedia.

Nok et fotografi av Totenåsen Skyline vidunderlig fri for 70 monstermøller, takket være Nils Faarlund fra Bilitt, som fikk oss til å bi litt. Nå har imidlertid vår psykopatiske stat tegnet inn igjen Totenåsen på vindkraftverks-kartet, så det gjelder å være parat med "terrier i buksebeinet-metoden", som Faarlund anbefaler.

Bildet er velsignet med varmt kveldslys over Torsæterskaret, porten til Totenåsen, samt litt dempet puddersnø over Skreikampen.

Til alt overmål klarte jeg å skjule det nye Rema 1000 - bygget bak noen busker, samt få en god komposisjon samtidig som jeg kuttet vekk den vedrestyggelige Fossenfelts-suburben.

-Wikimedia.

Balke middelalderkirke. Ja, vi kom aldri tilbake hit etter julekvelds-gudstjenesten 2018, da presten benyttet anledningen til å oppfordre sine sambygdinger til å ignorere slike som meg, så da ignorerer vi ham. Men fremdeles kan jeg fotografere Balke kirke, hvilket er en sann fryd, på samme vis som jeg kan fotografere elvebruket vårt, selv om jeg ikke fikk lov til å male videre på historiemaleriet vårt, som har gått tapt til Totenpark-prosjektet, som man kan få inntrykk av at er siste steg på vegen før vi entrer Singulariteten!

-Wikimedia.

Balke kirke i det siste skjær av kveldslyset. Mer får jeg dessverre ikke med med min 24 mm, samme problem med Hoff kirke, så må nok supplere med nye Samyang 18 mm, liten og lett, og heldigvis langt rimeligere enn min GM 24 mm:-)

-Wikimedia.

De ti fotografiene ovenfor er tatt under øvelseskjøring med kona, og jeg vil herved unnskylde for alle farlige trafikksituasjoner og nestenulykker, da dette er katastrofe. Hun må nok bare ta sertifikat på automat, eller aller helst en selvkjørende bil. Synd, for dette betyr at den gamle SAAB'en vi fikk av gamlefar, nok ikke har noen framtid sammen med oss.

Kommer det flere fotografier fra denne hasardiøse kjøreturen i Toten-landskapet, skal jeg poste dem nedenfor her, så følg med!

Da var nok sesongen over for i år. Bildet viser en gjenglemt sparkesykkel i Skateparken på Gjøvik.

-Wikimedia.

Solgløttvegen i Øverskreien på Toten.

-Wikimedia.

Da gårsdagen ble benyttet til å utprøve min nye Sony GM 24 mm f1.4, hvor dagens første foto ble av Grythengen, og siste bilde av Grythe, som enga mi var en husmannsplass innunder, syntes jeg dette ble litt symbolsk. Derfor avsluttet jeg både Hårdåg i engen IV og Walking the Lake Mjøsa Land VII i går kveld, og begynner herved på vår åttende vandring i Mjøslandet, hvor vi fortsetter etter Solgløttvegen i Øverskreien på Toten.

Med kjøleskap trenger man ikke lenger ta turen nedi jordkjelleren.

-Wikimedia.

Høyløe.

-Wikimedia.

Opprydding på gang.

-Wikimedia.

Dette gamle oljefatet går så i ett med naturen, at jeg vet nesten ikke om man kan kalle det søppel?

-Wikimedia.

Utmarksbeite.

-Wikimedia.

Bregnebekk.

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...