Gården Grythe, som Grythengen var ei eng under. Grythengen er således et navn sprunget ut av tiden, det er evolvert, og ikke et jålenavn, slik som for Toten-bunkerne. -Wikimedia. |
Skimrende høstbjørk. -Wikimedia. |
Vegen rødhette gikk da hun møtte ulven. -Wikimedia. |
Beitemark. -Wikimedia. |
-Wikimedia. |
This image I wrecked, but suddenly I saw it was the best one. It's shot at ridiculous 2000 iso, why I did that I don't know? It shows Lenaelva River passing by Krabyskogen Forest. I've a very long industrial history from this river, which abruptly was taken away from me, so now I can just photograph what I've lost. Last week I saw a video on how to use Nik Colletion with Capture One, and I was able to download the free 2017-version and open my images in it. This image has the Cross Processing - filter on it, which is by far my favorite filter from Nik Collection. I was so happy to get my dear filter back! -Wikimedia. |
Ildvann. @l_a_i_l_a_h_e_l_e_n Og jeg som akkurat skulle til å slette dette fotografiet, da jeg skulle ønsket jeg hadde kjørt på litt høyere lukkerhastighet, for å fryse rislingene i elva enda mer. Nå ble det istedenfor til at jeg skarpet det opp så mye jeg turte, og la på korn for å skjule oppskarpingen. Ps! Litt ekstra farge er lagt på, men lyset var nokså okergult, da sanda i elvebunnen hadde en gyllenbrun farge som reflekterte solstrålene i en okerlignende lød. Tipper intensiteten var på 60-70% av hva bildet viser. -Wikimedia. |
Faint path with autumn leaves. @leonidas09 Thanks! Today's by far best image of a faint path leading up from the long forgotten potato field of Per Post, who was a postman having a small potato field here by the river more than 100 years ago. The trees growing on his field are huge now, but the vensions like to sleep there, as the forest bed is so smooth. Probably the vensions made this path. -Wikimedia. |
Høstbregner ved Olterudelva. -Wikimedia. |
Stoppet så vidt på veg hjem fra Bilitt etter å ha hentet kona på den nye bussholdeplassen nå nettopp, for å ta et eksperiment-foto av Owren-høgda. Da det var masse forstyrrende elementer i forgrunnen, visste jeg at jeg måtte beskjære mye for å få en god komposisjon, har her skåret vekk 2/3-deler av bildet. Derfor kjørte jeg på ukomprimert RAW og iso 100 håndholdt, da jeg lærte for en tid tilbake at med så mye data kan man skarpe opp fila nokså voldsomt, uten at man reduserer kvaliteten vesentlig. Og for å være ærlig synes jeg ikke resultatet ble så verst:-) -Wikimedia. |
I bought 70d 2 months before 80d was announced, then waited for 6dm2 because I was disappointed with the dynamic range of 70d, and when I heard 6dm2 had lower dynamic range at base iso than 80d, I really felt betrayed. So I kept on waiting for Canon, but then a7III came around. Now I learn Capture One and plan to leave Adobe completely during winter. I too found Nik Collection works well with C1. And new Luminar IV is fantastic, so I guess this will be the replacement for Photoshop. Both Canon and Adobe became too self satisfied and greedy, and both deserve to be abandoned! - PermaLiv
By the way, I just found out that Keystone in C1 can be done with sliders as well, to adjust geometry. I only used free hand and found it quite difficult, so when the geometry was of I opened the file in Lr CC. But with this discovery I do now plan to get rid of Adobe products completely!
The only things missing in C1 is bracketing and panoramas. But I hear new Luminar IV is fantastic, and guess these things can be done there. - PermaLiv
Tenk det, her har jeg holdt fast på Lr Mobile fordi de har så gode geometri-verktøy, men så kan man justere Keystone i C1 med slidere. Ser da ingen vits i å holde på Adobe, og håper å bli kvitt dem i løpet av vinteren, men har en del gamle råfiler fra min 70D jeg må få redigert først, så det blir travle tider framover!
De pengene jeg sparer ved å kutte ut Adobe, tror jeg at jeg vil bruke til å kjøpe lagerplass hos Elkjøps skylagringstjeneste, slik at jeg har en brann, fukt og kuldesikker lagring av råfilene mine i skyen. Ville jo vært tragisk hvis de skulle gått tapt, da jeg faktisk er litt imponert over meg selv etter 1 års innsats sammen med min siste kamera(t), mitt a7III, det første voksne speilløse systemkameraet.
Med denne videoen av Jared Polin, som er askenasisk jøde, er jeg helt sikker på at jeg dropper all speilrefleks, med unntak av at jeg lar min 70D med den gamle zoomen ligge på hylla, da den tidvis er grei å gripe til, samt at det ikke gjør noe om den ligger utsatt til. Hadde Canon annonsert 80D to måneder tidligere, ville jeg nok holdt meg til Canon enda, men fant fort ut at 70D hadde altfor lavt dynamisk omfang.
Selger derfor min supre, nærmest ubrukte 17-55 mm f2.8 APS-C - linse, før den mister all verdi. Denne er superskarp og god som ny, er noen interessert er det bare å ta kontakt.
Så nå fortsetter jeg med min Sony a7III, så får vi se hva man gjør hvis Canon noensinne igjen klarer å vinne tilbake ledertrøya?
I skodde blir selv de kjedeligste motiv myke og spennende. -Wikimedia. |
Som Mjøslandets tårefotograf må man bare lære seg å omfavne gråværet. -Wikimedia. |
Dårlig tørkevær. -Wikimedia. |
Dette er bra dette! Har nå hatt min a7III i vel ett år og Capture One siden mars, og det har vært litt av en læringskurve! Men ting begynner å gli litt innunder fingrene, selv om man stadig blir lamslått over hva enkelte kan. Snart kommer Ted Forbes med en video om nye Luminar IV, som skal være svært bra. Kanskje bør man satse på Luminar istedenfor Affinity, når man kommer så langt?
Så har jeg gjort det allikevel, kjøpt nye stilpakker fra Capture One😕 Var fast bestemt på ikke å kjøpe flere stilpakker, men å utvikle mine egne, tilpasset mjøslyset. Ja, faktisk drømmer jeg om å danne Toten Sony Alpha C1 - klubb, bl. a. nettopp for å kunne utvikle denne typen stiler, men har hittil ikke fått noen respons. Ville allikevel vært morsomt hvis vi kunne utviklet Lake Mjøsa Light Style Package, for å selge til C1, slik at man kunne få tilbake litt av pengene de har loppet meg for. Grunnen til at jeg kjøpte denne stilpakka, foruten kampanjehelg, var fordi den er særlig utviklet for Stillehavet og stillehavslyset, da jeg tenkte dette kunne være nyttig når vi skal til Filippinene igjen. Men jammen ser det ut til at det ikke kan være så store forskjellen på stillehavslys og mjøslys, fordi dette fotografiet av Nessundet bru, som jeg har postet tidligere, gjorde seg svært bra med denne nye Stillehavs-stilen! Uansett, synd at det er så lite å tjene på dette her, ja, fotografering er et reint tapsprosjekt. Husker siste møtestyret i min gamle bedrift, hvor jeg hadde sendt 20.000 m3 plank gjennom kløyva (hva er vel det...), og jeg spurte høflig om å få en stilling hvor jeg kunne vie meg til fotografiet. Men du verden hvilken hoderysting, og deretter kastet de meg nesegrus ut. Personlig tror jeg denne bedriften kunne promotert stort på å promotere Mjøslandets tårefotograf, og da ikke minst sin egen industri-elvehistorie etter elvene på Toten. -Flickr. |
Tar med en video til av Mike Smith, flink han👍 Har invitert ham til Mjøslandet for å fotografere sammen, og da han hadde vært på Lillehammer en gang, virket han litt interessert. Vi får sjå.
Dette bildet av Olterudelva er tatt der Holmstadengen og Grythengen møtes. Kanskje møttes også min oldefar og hans apostel her, og satt på den store steinen ovenfor den lille dammen midt i bildet, mens de moret seg over bekkørreten, som det var så rikelig av her etter elva fram til 1980-tallet. I hele sommer har jeg ikke sett en eneste ørretpinne:-/ -Wikimedia. |
Vil begynne denne sjette vandringen i Mjøslandet med en video av James Popsys, som jeg har fått litt sans for i det seinere. Han kjører jo med en bitte liten 4/3-dels sensor, men han forkynner at dette ikke begrenser ham, da fotografiet dreier seg om historiefortelling. Selv har jeg lett for å henge meg opp i uvesentligheter, som utbrente høylys, gjengrodde skygger, uskarpe hjørner etc. Men Popsys, han bryr seg ikke, og som han sier det, han er møkka lei av disse perfekte, flate fotografiene.
For egen del vet jeg jo så lite om historien til elvebruket mitt, men jeg tror vi kan ha vært husmenn her fryktelig lenge, kanskje flere hundre år. Så hva jeg håper er at fotografiene mine kan fortelle historier til våre etterkommere, fra den gangen det fremdeles levde fossemøllinger her ved elvebruket vårt.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.