Friday, October 4, 2019

Landåsbygda på skrått

Utsyn fra Vestrumsbygda sørover i Randsfjorden. Utsikta her er spektakulær, og det samme kan været være. Har fått tilbud om å låne gården Stenberg på toppen av Vestrumsbygda til fotokurs, hvis jeg noengang når et tilstrekkelig nivå? Uansett kommer jeg nok til å leie meg inn der når den tid kommer at jeg får meg supertele😍

Ja, hvis det ikke kommer 70 monstermøller etter ås-randa her da, slike som Nils Faarlund fikk nedkjempet etter Totenåsen Skyline. For man vet aldri. Og nå har jammen Olje- og energidepartementet vært frekke nok til å tegne inn Totenåsen på vindkraftverks-kartet igjen😡

-Wikimedia.

Ikke så mange har sett disse flotte fotografiene fra Landåsbygda enda, som jeg er virkelig stolt over. Dette er synd, da Landåsbygda er vår nærmeste eksotiske destinasjon. Midt i blinken for de som ønsker å besøke steder som Russland, Ukraina eller Balkan, men ikke har tid eller råd. Da er Landåsbygda et rimelig, lett tilgjengelig alternativ.

English:

The images below are from Landåsbygda, I've not been there before, but it was a strange place. It seemed like the whole place stopped developing around 1950, as there were no new and modern buildings. Too they seemed to love their lake Landåsvatnet very much, as there were almost no constructions or cabins down to the lake. Other places people use to sell their land by the lakes for cabins and so on, as the price is good, but not here. It's just a small place far into the forests, with some fertile soil on the south bank of the lake.

-Wikimedia.

Jeg og minsta var på bursdag i Landåsbygda i går, ja, det ble et foto fra Vestrumsbygda også, da jeg trodde de fremdeles bodde der, men så hadde de midlertidig flyttet til Landåsbygda, hvor jeg kun hadde vært bortom retreat-senteret der en liten tur med noen søyler. Og det viste seg at det å bli bedre kjent med Landåsbygda, var ingen dum idé. For i denne lille skogsbygda var det som om tiden hadde stått stille flere tiår, dessuten har de passet svært godt på Landåsvatnet sitt.

-Wikimedia.

Ellers er kjøkkenet her i enga laget av en snekker fra Landåsbygda, som oppgjør for ubetalt gjeld, så ble litt bytteøkonomi der. Det var fra den gang jeg fremdeles var elve-industriarbeider i en lang tradisjons-linje, en linje som ikke ble respektert, og hvor vi dreiv stort med laminering. Skroget ble limt av bjørk fra Hedemarken, fra ei lita gardssag der i den tida norsk løvtre var inn, samt kanadisk bjørk i skuffe-fronter og fyllinger. Hvordan vi fikk tak i denne kanadiske bjørka, husker jeg rett og slett ikke. Husker bare at den kom i imponerende brede, helt kvistfrie bord.

Her ved Landåsvannet er det godt å sitte, takket være at motsatt bredd er hyttefri. Var dette på Toten, ville det vært fullt av hytter på andre sida, ettersom totningene har mistet all respekt for landskapet sitt. Se på Fossenfeltet, Bilitt næringshage og ikke minst nye Kapphøgda næringshage!

-Wikimedia.

Thanks! I'm new to RAW, started with a course with Olemartin Evensen soon two years ago, at Abelvær, he sometimes gives me a likes and comments here. You should follow Evensen, I find him the most interesting photographer in Norway, and I think this is partly because he's got some illness with his eyes, in combination with that he lives on a rare fishermen island, that is partly abandoned as well. I bought a7III last summer and started with Capture One in March, and learned to apply Nik Collection just a week ago. Too often I start out with a style in C1, and I rarely do any cropping, but compose handheld in camera. When I get C1 under my fingers I plan to progress with Affinity Photo, as Capture One recommended this for their program:

"Capture One Pro:
Hi Oyvind,
I would say if you are a Capture One user Affinity makes more sense as a complimentary product."

Utedassen.

-Wikimedia.

Synd de progressive, liberale tyrannene tok Hovdetoppen og Gjøvik, ville vært fint å ha Nordbyen som base, da jeg da ville befunnet meg midt mellom Nordre Land, Toten og Nes med Helgøya, hvor man finner helt unike kulturlandskap. Hvorfor ville ikke Gjøvik hoste Mjøslandets tårefotograf? Eller er det fremdeles mulig å redde proletariatets by ved Mjøsa?

-Wikimedia.

Hey my friend. It seems that all your photos have some background. Quite interesting background. I would love to hear / read more about them. And your style/cropping/colours is really great! Thanks for sharing! Have a nice day! 👏👏👏🙏🙏 - Leonidas09

-Wikimedia.

Trenger man egentlig mer enn en fans? Leonidas har utvilsomt over 100 prosent fargeintelligens, som meg selv. Er det ikke bedre med en fans med 100 prosent fargeintelligens, enn hundre fans som ser verden i svart-kvitt uten grånyanser?

På sørsida av Landåsvatnet finner man kun denne ene gården, i respektfull avstand til selve vannet.

-Wikimedia.

Opp fra Landåsvatnet.

-Wikimedia.

Mitt siste fotografi fra Landåsvatnet for denne gang, men jeg kommer tilbake, garantert!

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...