Bygg något annat spektakulärt.
En helt ny stad i äldre stil med stuckatur tinnar och höga vackra torn.
Parker med fruktträd och vacker konst
Bygg något vackert unikt så att människor trivs
Fråga de som bor i Huddinge vad de vill ha för stad. Ge dem fler alternativ att välja på.
Jag tycker att är det någon gång det verkligen är befogat med en lokal folkomröstning så är det i sådana här fall.
Vad är det med arkitekter och uppdragsgivare?
Hur går det till när de kläcker sådana här idiotiska idéer?
- Jeanette Forsberg
- Welcome to Manc-hattan: how the city sold its soul for luxury skyscrapers
- Superhögt och jättetätt när Flempan blir stad
Virkelig trist å se dette voldsomme angrepet som planlegges på Nordens hovedstad, Stockholm. De har et arkitektur-opprør, mens vi har fått et vindkraftverks-opprør. Alt sammen det progressive, liberale tyranniet i aksjon, som James Kalb beskriver som ute av stand til annet enn å pønske ut pur djevelskap. Ja, de dreper alt, absolutt alt, mens Balke-presten står og forkynner til sine underfjotter på selveste julekvelden at alt går så meget bedre i verden, og man ikke skal lytte til sure gamle gubber som Christopher Alexander, Erling Okkenhaug eller skammingen i engen.
Fikk en ny, stor faktura, eller forskuddsskatt, fra Østre Toten kommune i går, denne terror-sentralen som har utradert ALT jeg er glad i og elsker, som Mjøslandets tårefotograf. Du verden hvor mye herlig optikk jeg kunne kjøpt for disse pengene, som disse progressive, liberale tyrannene tilraner seg, for å kunne fortsette destruksjonen av Mjøslandet og det gamle Toten, samt for å skamme enhver som kjenner på litt skam over hva det har blitt til av arven etter våre forfedre.
- Verdien av skjønnhet
"Når Oslos befolkning vokser og byen skal huse stadig flere, mener Vatnar og hans kollega Tom Kristian Berger nemlig at høyhus er veien å gå."
Vatnar og Berger har tydeligvis lest sin Towards a New Architecture (Le Corbusier, 1927). Leser for tida A Theory of Architecture av Nikos Salingaros, og leste pussig nok rett før jeg gikk inn på Aftenposten følgende:
Ekte urbanitet er kompleksitet, det motsatte av disse corbutårna, en banal typologi!
Den boka som burde vært pensum på designskolene, men som avskrives, ignoreres og latterliggjøres av eliten, er A Pattern Language, skrevet av Corbus motpol, Christopher Alexander. Forøvrig den mest solgte boka om arkitektur på Amazon. Her er et relevant utdrag:
Artikkelen anbefales på det varmeste!
- Superhögt och jättetätt när Flempan blir stad
Virkelig trist å se dette voldsomme angrepet som planlegges på Nordens hovedstad, Stockholm. De har et arkitektur-opprør, mens vi har fått et vindkraftverks-opprør. Alt sammen det progressive, liberale tyranniet i aksjon, som James Kalb beskriver som ute av stand til annet enn å pønske ut pur djevelskap. Ja, de dreper alt, absolutt alt, mens Balke-presten står og forkynner til sine underfjotter på selveste julekvelden at alt går så meget bedre i verden, og man ikke skal lytte til sure gamle gubber som Christopher Alexander, Erling Okkenhaug eller skammingen i engen.
Fikk en ny, stor faktura, eller forskuddsskatt, fra Østre Toten kommune i går, denne terror-sentralen som har utradert ALT jeg er glad i og elsker, som Mjøslandets tårefotograf. Du verden hvor mye herlig optikk jeg kunne kjøpt for disse pengene, som disse progressive, liberale tyrannene tilraner seg, for å kunne fortsette destruksjonen av Mjøslandet og det gamle Toten, samt for å skamme enhver som kjenner på litt skam over hva det har blitt til av arven etter våre forfedre.
- Verdien av skjønnhet
Hvorfor vi har glemt skjønnhet
Jeg tror at vi har gjort denne feilen, som har foregått over flere generasjoner, av to hovedgrunner, hver av dem fullstendig påtatt. Først er det den naive managerkulturen og overstadig selvsikre økonomien. De som styrer offentlige departementer eller underviser ved businessskoler tror at man skal være i stand til å måle og telle alt.
Men skjønnhet er ikke av denne naturen. I likhet med sannhet og godhet, har det en ultimat og grunnleggende karakter. Vi søker etter skjønnhet fordi ved å gjøre det, realiserer vi vår natur som frie, selvbevisste vesener. Og fordi trangen vår til å gjøre dette er så dypt innebygd i hva vi er, kan vi aldri finne en definisjon av skjønnhet som ikke er triviell eller paradoksal. Spørsmålet «Hva er skjønnhet?» er derfor ikke mer mottagelig for et tydelig og oppklarende svar enn spørsmålet «Hva er sannhet?». Vår manglende evne til å svare på det siste spørsmålet har imidlertid aldri overbevist noen til at sannhet ikke betyr noe. Selv om vi ikke alltid kan eniges fullstendig om hva vi finner vakkert, vil prosessen med å debattere og diskutere det løfte våre kollektive visjoner og hjelpe oss til å etterstrebe bedre ting.
Den andre grunnen til at vi har glemt skjønnhet er den inhumane modernismens lange skygge. Egget på av oppfinnelsen av bilen, har det tyvende århundrets planleggere og arkitekter avvist den tradisjonelle byen med dets tydelige sentrum, sammensatte fasader, lokale materiale, varierte bruk og tetthet tilpasset fotgjengere. Gater, symmetri og sammenhengende struktur ble oppløst i en grøt av gjemte døråpninger, inhumant enkle fasader og uklare offentlige områder. Som Le Corbusier skrev: «Gaten sliter oss ut; det er alt i alt motbydelig. Hvorfor finnes det da fortsatt?» - Sivilisasjonen
Brända tomten, mitt favoritt-smultronstället i Stockholm. Her simpelthen elsker jeg å ta en fika:-) -Wikimedia. |
Gammel kommentar av PermaLiv
"Når Oslos befolkning vokser og byen skal huse stadig flere, mener Vatnar og hans kollega Tom Kristian Berger nemlig at høyhus er veien å gå."
Vatnar og Berger har tydeligvis lest sin Towards a New Architecture (Le Corbusier, 1927). Leser for tida A Theory of Architecture av Nikos Salingaros, og leste pussig nok rett før jeg gikk inn på Aftenposten følgende:
Towards a New Architecture is undeniably a landmark document of twentieth-century architecture and planning. While this book is used in almost every university as a textbook on architectural theory, we propose reading it not as a serious text, but rather as a propaganda manual for destroying architectural and urban coherence. In the same way, Adolf Hitler's book Mein Kampf is widely read at universities, not as a rational reference on politics and government, but (putting aside one's reaction of disgust) in order to understand how its author was able to manipulate a nation so as to destroy Europe and implement the Holocaust.Kompleksitet er fundamentet både for bærekraft og det gode liv: http://www.metropolismag.com/pov/20120330/science-for-designers-the-meaning-of-complexity
Le Corbusier's Plan Vision (labeled A City of Towers in his book) shows the center of Paris destroyed and replaced with enormous high-rise buildings. The imposition of a simple, powerful, almost authoritarian abstract idea (towers, ostensibly to remove one from noise, smells, and dust) severs the urban relationships, the web of interconnections that weave the urban fabric of a city and make it part of human life. While the intention of cleaning up dark and unhealthy alleys was good, these radical changes were totally untested. Yet a vast experiment was tried (in many other cities) on thousands of lives without any controls. The proposed monolithic geometry, when applied, erased an intricate network and replaced it with a grandly simple non-hierarchy. In so doing, it destroyed both complexity and life - Side 182
Ekte urbanitet er kompleksitet, det motsatte av disse corbutårna, en banal typologi!
Den boka som burde vært pensum på designskolene, men som avskrives, ignoreres og latterliggjøres av eliten, er A Pattern Language, skrevet av Corbus motpol, Christopher Alexander. Forøvrig den mest solgte boka om arkitektur på Amazon. Her er et relevant utdrag:
- Pattern 21: FOUR-STORY LIMIT. "There is abundant evidence to show that high buildings make people crazy. Therefore, in any urban area, no matter how dense, keep the majority of buildings four stories high or less. It is possible that certain buildings should exceed this limit, but they should never be buildings for human habitation."
- Pattern 62: HIGH PLACES. "The instinct to climb up to some high place, from which you can look down and survey your world, seems to be a fundamental human instinct. Therefore, build occasional high places as landmarks throughout the city. They can be a natural part of the topography, or towers, or part of the roofs of the highest local building -- but, in any case, they should include a physical climb."
Artikkelen anbefales på det varmeste!
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.