Tuesday, April 7, 2020

Walking the Lake Mjøsa Land XXI

Å fotografere blomster er vanskelig, og blåveis synes jeg er særlig utfordrende, hvor jeg sist vår ikke fikk til et eneste godt blåveis-bilde med min gamle 100 mm makro. Prøver derfor med min nye 24 mm GM i år, litt pussig å fotografere blomster med en vidvinkel, men kanskje er det en fordel å få med litt mere miljø?

Disse tre blåveisene ble fotografert i Stysjin nå nettopp, etter at jeg hadde luftet kaninene.

-Flickr.

Steigan har en fin samtale med Kari Jaquesson på Mot Dag TV:

Er det et sted det kan komme noe godt utav denne krisa, må det være Tolfa. Får skikkelig lyst til å reise dit ned for å delta i gjenoppbyggingen av allmenningene, og kanskje gjør jeg det når tiden er moden? Men først må jeg få til noen prints, minst en utgave stabburspoesi, og helst en utgave av Fotografiets kraft også.

Å gjenoppbygge allmenningene her i grenda har jeg veldig liten tro på at er mulig, vi har nok kjørt oss selv til grunne altfor grundig. Det er svært trist å leve et sted som hadde slik en rik kultur, men hvor alt nå er borte. Når jeg kommer over mennesker som lever på steder med levende kultur, som attpåtil er deres egen, må jeg si jeg blir ikke så reint lite misunnelig. En av disse er Ebubekir Bürçün, verdt å sjekke ut.

Ja, og når man tenker på hvordan disse milliardærene ansetter tusenvis av mennesker, for å fortelle deres virkelighet og for å plante deres narrativer og memer i menneskesinnet, da blir man oppgitt. PermaLiv er helt alene om å formidle vår virkelighetsforståelse, våre narrativer, og dette er en uendelig tragedie. Og når mennesker ikke engang gidder å lytte til tenkere som James Kalb og Terje Bongard, da finnes det sannelig ikke mye håp!

-Flickr.

En helt rå påske-artikkel av Michael Mehaffy!


Denne artikkelen forklarer hvorfor enga og grenda mi gikk til grunne, den viser oss hvordan enga mi kan reddes, samt hvorledes å bringe tilbake sivilsamfunnet. Man forstår hvorfor Toten har blitt et landskap uten kultur, hvorfor Skreia representerer det aller verste av anti-urbanisme, og hvor ufattelig galt det var å knerte Hovdetoppen. Videre blir det klinkende klart at det å overkjøre himmelengene har vært en voldsom forbrytelse, hvor teknokraten som valgte å valse over meg under v/a-arbeidet, istedenfor å lytte til hvordan himmelengene, vår tro og vårt landskap kunne gjenoppstå, bør avsettes.

Ikke det at jeg tror enga mi, Toten og Mjøslandet kan berges, men nå blir det i alle fall greit å vise hvorfor vi maltrakterte hele vårt landskap, samt å skissere hvordan vi kan redde dette og oss selv.


Stabburet i Vestby er vanskelig å fotografere, og jeg føler at jeg enda ikke har fått foreviget det slik jeg ønsker.

-Flickr.



The first was an article online by a professional photographer who was giving advice on building a career. One of those ‘here’s what I wish I knew when I started’ type posts. In it, the photographer claimed that he would have felt much better if he knew when he first started that it would take 10 years—10 years of hard work, 10 years of crap, before anything good began to happen. Had he know that, he would have put less pressure on himself.

Selv påbegynte jeg min profesjonelle karrière som landskaps-fotograf sommeren 2018, slik at jeg fremdeles har igjen over åtte år med beinhardt slit og elendighet, før jeg kan nå noensteds hen. Tøft, men en realitet som må absorberes og aksepteres. Hvis ikke har man ikke noe bak et kamera å gjøre!

Da jeg var nedi Stysjin forrige dagen, så jeg knappest en blåveis, mens i dag var det fullt alle steder, så de må ha poppet opp i løpet av dagen. Om dette ble et godt fotografi, vet jeg ikke? Mitt første blomster-bilde tatt med min nye GM 24 mm. La det til i grende-galleriet mitt, men finner jeg ut at det ikke holder mål, er det jo fort gjort å fjerne igjen. Har egentlig liten forståelse for blomster-fotografering, og ser jeg henger langt etter de beste her.

-Flickr.

Another unpublished image from the Eastern Tjuvåstjern Lake, find it at my Gallery Totenåsen Hills.

-Flickr.

Man kan virkelig undre seg over hvorfor man har lagt et bilde som dette, av ei husmannsstue etter pilegrimsleden over Balke-høgda en høstdag 2018, i papirkurven? Men nå er fotografiet omsider redigert og publisert i mitt nye galleri✋

"Gallery Toten-bygdene (core Toten)"

-Flickr.

Har lenge gruet meg til å ordne opp i rotet hos Flickr, men når man først kommer i gang, er det bare moro. Og det er utrolig hvor mye gammelt stoff man har, som denne gamle Fendt'en etter pilegrimsleden over Balke-høgda i lavt kveldslys.

De aller fleste fotografiene er nok skarpe nok til å vises på en 50" flatskjerm, så hvorfor ikke koble opp TV'en til internettet og nyte et av PermaLivs gallerier fra Mjøslandet denne søndagen? Porteføljen utvides stadig med både gamle og nye fotografier, og man finner den her.

Nb! Husk å starte lysbilde-framvisning øverst på sida straks du åpner et galleri! Lysbilde-fremvisning hos Flickr fungerer fortreffelig😊

-Flickr.

Dear followers of PermaLiv, I didn't make any new images today, as I for the time prioritize to fix my Flickr account, which has been a mess for a long time. I decided to gather my better images in a new Portofolio Collection with Gallery Folders, please note that when you open a folder you can start a slide-show, and lean back to enjoy while the images roll across your screen.

Go to my Portofolio Collection HERE.

The above image is not formerly published, an old image from 2018, which I edited right now.

-Flickr.

For tiden lager jeg til en portofolio av mine bedre fotografier hos Flickr, hvor jeg nettopp kom over bildet ovenfor fra Skreiabanen ved Kraby. Da jeg tok dette bildet ante jeg ikke at samme høst skulle teknokratisk ekspertise grave i filler denne flotte sykkelbanen, hvor her nå kun ligger grovpukk, og med tiden blir det vel sjelløs asfalt her også.

-Wikimedia.

Etter vår nye tidsregning fra Le Corbusier, hvor et ekspertvelde har fylt tomrommet etter troen og tradisjonene, har vi nå blitt lik barn fostret av ulver, slik James Kalb omtaler mennesker uten tro og tradisjoner. Så ingen må tro at vi etter korona-krisa kan få et bedre samfunn, nettopp fordi vi har ingenting å bygge på, da vårt ekspertvelde viste seg å være bygget på sandgrunn. Vår forrige sivilisasjon derimot, den stod på fjell!

Olav så at vår sivilisasjon hadde nådd en "dead end", hvor den forrige sivilisasjon, den kristne, den kreaturlige, hvis hans apostel representerte, var borte, avviklet, gått i oppløsning, utslettet av perfekt rasjonalitet og ekspertvelde!

Av denne grunn valgte Olav å forlate oss. I likhet med James Kalb så han alt, han forstod alt, men ingen andre forstod ham, da han var klokere enn oss alle.

-Wikimedia.

Vi gikk en liten runde om Kronborgsætra i dag, hvor jeg kom i tanker om hvor tragisk det er at vi etter 14 mrd. år siden Big Bang, 4 mrd. år siden det første livet utviklet seg på jorda, 250 mill. år etter meteor-nedslaget i Mexico-gulfen, 1 mill år siden de første menneskene så dagens lys, 2000 år etter Kristi fødsel, 500 år etter Luther, 100 år etter at vår apostel virket her i grenda, har vi nå nådd en "dead end", hvor alt dette var forgjeves og alt som var før oss, har gått i oppløsning. Universets eneste kjente sivilisasjon endte de facto opp som en fiasko!

Da jeg kom hjem tenkte jeg at kanskje James Kalb hadde et ord for meg, hvor det første avsnittet mine øyne falt på lyder som følger:

Life is too complex for experts to master, the result being that, when they run the world, they end up deciding issues arbitrarily or avoiding them altogether. The result is incapacity disguised as perfect rationality, and that is what we see all around us. Public life has reached a dead end.Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 147

Le Corbusier, en ekspert, omtalte seg selv som vår tids Kristus, før meg intet!, proklamerte han. En ny tidsregning, en ny tid, som ved Kristi fødsel, hvoretter vi fikk et ekspertvelde. I løpet av tiden etter Le Corbusier har vi avviklet alt som var før, hvor det viser seg at vi har avviklet ALT! Det er slutt! Vår sivilisasjon er borte, den er avviklet gjennom perfekt rasjonalitet!

Her i enga og grenda er alt borte nå, alt som var forut, og det tragiske er at her nådde vår sivilisasjon sin topp under vår apostel. Etter 2000 år med kristen sivilisasjon kulminerte den kreaturlige kristendom her! Alt forgjeves! Alt!

Før ekspertveldet og perfekt rasjonalitet utslettet de siste spor av kristen religion og sivilisasjon, som nådde sin kreaturlige fullbyrdelse i Holmstadengen, i bryggerhuset, eide vi rasjonaliteten, teknologien og kulturen selv, den var i våre hender, i husmannstroen, i husmannskosten, i husmannsteknologien og i husmannsdemokratiet. Nå er vår kristne arv avviklet, og med den helte vi hele vår sivilisasjon ut med badevannet. Vi er ikke mer!

-Wikimedia.

Et gammelt, tidligere upublisert fotografi av Holmstadengen i rimfrost..

-Wikimedia.

Da har jeg fått laget til et slags galleri hos Flickr:

- Portofolio Collection

Anbefaler å åpne hvert enkelt galleri i ny fane, ellers kommer man ikke tilbake til portofolioen, slik at man må tilbake hit og følge lenken på nytt.

Legg merke til at man kan starte en automatisk lysbilde-framvisning øverst på hvert galleri, der det vises en fremviser. Den fungerer veldig bra, slik at man bare kan lene seg tilbake med kaffekoppen og nyte bildene mens de ruller over skjermen.

Mangler nok enda noen bilder, men finner vel fram til de fleste i løpet av påsken. Merk at det kun er fotografier jeg selv kan tenke meg å benytte i ei foto-bok, som jeg laster opp til disse galleriene. De andre mappene mine hos Flickr er et sant rot, anbefaler derfor kun å besøke galleriene jeg har samlet i portofolioen.

Balke Medieval Church.

-Wikimedia.


Da fikk jeg tatt mitt første bilde med min nye Sigma Art 14-24 mm f2.8 utenfor enga mi, og dette ble av Balke middelalderkirke, som ligger flott, men litt kronglete til for en fotograf. Men synes fotografiet ovenfor ble nokså harmonisk.

Dette blir nok ikke et objektiv jeg kommer til å ha med meg til vanlig, det er for tungt til dette, og noen Viltrox 85 mm blir det neppe, da den er omtrent like tung. Men det vil være ei god linse å ha i bakhånd når forholdene krever det.

AOWS har laget til en nydelig video av stjernehimmelen mens han er i korona-karantene hos sine foreldres gård på den spanske landsbygda. Og selvsagt, aksepterer man stjernespor, da kan man jo fotografere stjernehimmelen uten så altfor stor kunnskap om nattfotografering.

Heisan! AOWS følger opp med knallartikkel om hvordan han laget til videoen, med flere gode tips om natt-fotografi!

"How I made "The Night is Dark""

Skålen ved gamle Stange skole har snart svingt sin siste skål.

-Wikimedia.

Vidunderlig samtale mellom Kunstler og Tverberg:

- KunstlerCast 327 — Conversation with Gail Tverberg of Our Finite World

I siste halvdel nevner Kunstler at den aller største tragedien for Amerika er suburbaniseringen av landskapet. Dette er like sant for Norge, det var suburbaniseringen av landskapet som tok knekken på Toten og husmannstroen.

Søndre bygning ved Skreia stasjon.

-Wikimedia.

Mange har trodd at fascismen vil komme via svartskjortene, men fascismens kjerneprinsipp er ikke lærstøvler og svarte uniformer. Fascismens kjerneprinsipp er finanskapitalens uinnskrenkede diktatur. Og det har vi fått en testkjøring på. - Pål Steigan

Fascisme = Det lutherske standssamfunnet − Gud − tradisjonene

Våre forfedre her i Øverskreien klarte å frigjøre seg fra tyranniet til storbøndene etter Balkehøgda gjennom husmannstroen. Nå vender standssamfunnet tilbake, men denne gangen har ikke øvrigheta Gud eller tradisjonene som korrigerende faktorer, og hva vi får da er aldeles forskrekkelig! Kan husmannstroen redde oss fra tyranniet nok en gang?

Ved Olterudelvas nedre løp.

-Wikimedia.

Måtte til en spasertur i dag, Lr CC henger seg stadig, da jeg er i ferd med å redigere siste bulken av råfiler fra lommehullet vårt på Gjøvik, og ellers blir man lett litt råtten når det er for mye data-arbeid. Prøvde å unngå å ta bilder, tenker at jeg må få begynt på galleriene i Flickr-kontoen min også, men det er vanskelig å unngå at det blir noen fotografier når man tar med kameraet ut på Toten. Bare synd at disse totningene ikke synes å bry seg om landskapet sitt. Egentlig har de ikke fortjent dette flotte landskapet lenger, synes jeg, slik de bærer seg at. Det er det reineste lutherske Helicaust overalt!

Fikk en sms om at det nye vidvinkel-objektivet mitt er klart for henting på Skreia, det gikk fort! Pussig, tenkte ikke å kjøpe dette objektivet, i alle fall ikke på lenge enda, men så fikk jeg panikk ei natt nå da kronekursen var så lav, slik at jeg rett og slett panikk-bestilte det med det samme jeg våknet. Er jo så fornøyd med min 24 mm GM, men får tro jeg finner noe å bruke det til?

Ellers har jeg det fint på kammerset for tida, stenger gardinene og stenger meg inne, som den reineste ungkar, i fred og ro. Herlig! Men hadde jeg ikke hatt fotografiet, da ville jeg blitt sprø. Men det har jeg, og så lenge jeg har dette, er det bare bra med litt krise. Dessuten bremser slike kriser litt opp på maltrakteringen av landskapet, så egentlig føles det litt lettere å leve nå. Får tro det ikke blir en eneste djevel-bunker til i Fossenfeltet, samt at Hovdetoppen igjen overlates til seg selv, dyrene og andre naturelskere.

Dansende oreskog.

-Wikimedia.

Elvebunn.

-Wikimedia.

Bak svingen i horisonten har de herjet noe fryktelig, tror rett og slett de må ha lagt nytt v/a-anlegg i elvebunnen. Heldigvis fikk det siste stykket av den hellige elva fra Tjuvåsen ligge i fred.

-Wikimedia.

Tysbasten er like giftig som vakre kvinner om våren.

-Wikimedia.

Hestehov etter Krabyskogvegen.

-Wikimedia.

Bjørkeplantefeltet på Krabyskogen.

-Wikimedia.

Koia til minne om steinhytta til tipp-tippoldemor etter Owren-vegen.

-Wikimedia.

Tenk det, endelig møtte jeg noen som var glade for å se Mjøslandets tårefotograf! Det er første gang, og attpåtil nede ved Kvastad. Jeg blir reint rørt😌

-Wikimedia.

Nygardsæterbrua over Olterudelva. Da jeg var barn var Nygardsæterdammen uutgrunnelig dyp, med den aller største ørreten i hele elva, samt at brua var bordbelagt og med rekkverk.

-Wikimedia.

Nygardsæterbrua har blitt et symbol på den troen og kulturen som rådde her i grenda mi, men som nå er glemt og hvor de siste restene og minnene snart er borte. Tenkte først å ikke redigere fotografiet, men så kom jeg i tanker om at kanskje James Kalb hadde et ord for oss i dette fotografiets anledning, hvor det første avsnittet mine øyne faller på lyder som følger:

The prospect seems unlikely given the present state of the West and the Church. Still, we live in an age of dissolution from which no one seems exempt. Islam and liberal thought have at least as many problems as Catholicism. There is a race to the bottom, but not everyone can lose, comebacks do happen, and the superiority of basic principle eventually tells. The initial triumph of Christianity came, when paganism could no longer support social cohesion or sustain intellectual life, and first the state and then the best thinkers became Christian. The same could happen again. In the end, whatever is best founded, whatever has the best account of life and the world and the most intelligent and flexible scheme and authority, will have the best chance of dealing effectively with the complications life keeps throwing up. We shall see. - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 185

Det er et ras mot bunnen, skriver Kalb, og nå åpner alle verdens regjeringer kranene på fullt gap, for at vår ville forbruksfest kan fortsette, vi gir full gass mot bunnen, mot et gigantisk kjempekræsj, istedenfor å stanse opp, fundere litt over våre forfedres leven og tro, for å vurdere om vi kanskje burde endre kurs?


Vi lever i oppløsningens tid, hvor ingenting lenger kan understøtte sosialt samhold eller intellektuelt liv. Kun et sted finner jeg sosialt samhold og grunnlag for intellektuell samtale i dag, og dette er på påskeleir på Livoll. Som i år dessverre ble avlyst. Så går det da enda et år, før PermaLiv kan få litt påfyll av sosialt samhold, samt finne grunnlag for intellektuell samtale.

Håjenbrua i dag, redigert i Capture One.

"Capture One is not Lightroom"

Har du et Sony Alpha - kamera og kunne tenke deg å prøve ut Capture One, vil jeg på nytt minne om muligheten for å danne "Toten Sony ALpha C1-klubb".

-Wikimedia.


Vidunderlig forelesning av fotograf Sam Abell. Særlig setter jeg pris på begrepet mikro-komposisjon, som jo ikke kun er viktig i fotografiet, men også i arkitekturen. Dessverre er mikro-komposisjon forbudt i arkitekturen, herav vårt livløse urbane og rurale landskap. Heldigvis er jeg tårefotograf!

-Wikimedia.

Det har vært kaldt om nettene i det seinere, slik at det har dannet seg is i Olterudelva igjen, samt fin skare å gå på. Tenkte derfor at dette var siste, og faktisk nesten første sjanse også, til å ta noen abstrakte is-fotografier denne vinteren. Turen gikk fra Grythengen til Holmstadengen.

Forresten var Kenny Rogers også en stor fotograf, hvilket var nytt for meg🙌

- The Late Kenny Rogers Was a Fantastic Photographer

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

Rådyrspor med spenstige diagonaler.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

Jugend-villaen Solbakken fra 1924, hjemmet til komponist Leif Solberg på Lena, skal rives for å gi plass til flere sjelløse kasser, i likhet for med for Meierigården, Totens rødglødende hjerte, som var naboen til denne villaen.

Her blir det ikke godt å bo, er det noen som viselig har tilføyd skiltet. Nok en identitetsbolig skal vekk, i vårt identitetsløse samfunn, slik at vi kan være sikre på at vi ikke får flere eksempler på skammingen i engen, som ble identitær. For det er farlig det!

-Wikimedia.

What makes a good society? Part of the answer is good architecture. Yet the good that is done by good architecture reaches well beyond beauty. Good architecture does much to create the conditions in which health, prosperity and happiness grow. One of the best explanations of this phenomenon is an essay comparing Italy and Britain by British sociologist Theodore Dalrymple, published in the Summer 2001 issue of City Journal. It is called “The Uses of Corruption.” In 2018, I wrote a post on it called “The Uses of Preservation,” which quoted Dalrymple’s thoughts on the latter topic, which could just as well have been called “The Uses of Beautiful Buildings.”

The original essay is worth reading in its entirety. Its insights about public administration are both counterintuitive and profound. Its passages about preservation explain the reasons why good architecture is so important to the good society. And now that the debate over President Trump’s executive order “Making Federal Buildings Beautiful Again” has crossed the Atlantic to Europe, perhaps it’s time to reprint my post quoting Dalrymple’s passages on beautiful buildings – whose importance to national and societal success has gone largely unaddressed in discussions of the E.O. on classicism. - David Brussat

-Wikimedia.

"Good architecture does much to create the conditions in which health, prosperity and happiness grow."

Da jeg var på Lena en tur i dag var jeg heldig å få øye på villaen til komponist Leif Solberg, som skal rives, så jeg hoppet ut og tok et par bilder, før jeg fortsatte til nye COOP, som er like sjelløst som nye Meierigården og hva det kommer til å bli i den frodige hagen til denne nydelige jugend-villaen.

Det er helt klart all denne hesligheten og sjelløsheten knekker folk psykisk og fysisk, jeg ser det på dem, de nye totningene ser bleike og svakelige ut der de vandrer mellom tomme butikkhyller, tror ikke det var det spor bedre under stats-sosialismen til kamerat Bresjnev i USSR.

Uendelig trist er det at vi har en politiker-kaste og skruppelløse utbyggere, som vil sitt folk så vondt!

I det minste rakk jeg å dokumentere en av Totens siste jugend-villaer, før også denne lille rest av vår identitet forsvinner ut av vårt felles minne, i likhet med Meierigården og så altfor mange andre bygnings-miljøer.

-Wikimedia.

Jugend-vinduer vil vi ikke ha, identitet det er ikke bra. De identitære er en sann pest, bauhaus er best! Skamminger må vi bli kvitt, bare hipstere er kult, for vi vet best😱

-Wikimedia.

-Wikimedia.

Antar dette var bilen til komponist Leif Solberg. Bedre med komponist-biler enn rånå-biler, hvor liflig klassisk musikk siver ut av vinduene i sommerbrisen:-)

-Wikimedia.

Kom ved en tilfeldighet over igjen denne gamle regnskapsboka fra Kloppen Trævarefabrik i dag, fra 1919, og kom på at gamlefar fortalte at da han begynte i Kloppen, da var denne boka alt de hadde. Ingen revisor, ingen regnskapsfører, ingen datamaskiner, ingen permer og arkiver, kun denne debet-boka, hvor man førte debet og kreditt.

Hvorfor i all verden har vi gjort samfunnet vårt så komplisert? Selv kan jeg ikke forstå annet enn at disse snylterne som lever på folks ærlige arbeide har funnet på alt dette her, hvor man holder seg med en hær av byråkrater, revisorer, regnskapsførere, data-eksperter, advokater og videre bortetter i det uendelige, hvor de hele tiden utvider og kompliserer systemet, for å gjøre seg selv uunnværlige og kunne heve sine lønninger for sin uunnværlige ekspertise akkurat hvor mye de ønsker. Ja, mener å ha hørt at de beste forretnings-advokatene i London nå opererer med et salær på 10.000 pund per time.

Nå er det snart årsregnskaps-tider igjen, ja, jeg tør ikke å røre dette firmaet mitt jeg, som jeg fikk opprettet da jeg ble avrevet mine industrielvetradisjonsverdighetsklær, og husker med gru i fjor da jeg plutselig fikk en epost på veg til Venezia om at jeg måtte levere årsregnskap innen en uke, ellers ville jeg få bøter på flere tusen kr. per dag.

-Wikimedia.

Tenk det, dette fotografiet fra 2018 fant jeg uredigert i søppelbøtta til Lr CC. Og jeg synes det er aldeles nydelig jeg, av flere grunner. Så det kan lønne seg å ta en ekstra titt i søppelbøtta før man tømmer den😊

-Wikimedia.

Var usikker på om jeg skulle kjøre Nordliavegen i dag, men så tenkte jeg at jeg hadde god tid, og jeg skulle om Lena allikevel. Og det er jeg glad for, for selv om ikke lyset på noe vis er spektakulært, ble det allikevel et godt bilde av smørklatten i Mjøsa, Helgøya.

Ellers fikk jeg nettopp beskjed om at kulturskolen og korpset er stengt inntil videre, så det vil hjelpe noe på kjøringen.

-Wikimedia.

Ble litt undereksponert dette bildet, hvilket synes hvis man går inn på panelbordene på våningsbygningen, da man ikke helt kan se sprekkene mellom bordene. Ellers er dette storgården Berg, men det var småbruket Berg i Øverskreien som hentet vår apostel over fra Hurdal.

-Wikimedia.


Det er vakkert på Toten, tross alt, men spektakulært, det er det ikke. Spektakulært er det imidlertid i Lofoten, og mindre spektakulært blir det definitivt ikke når man sender Danmarks beste landskaps-fotograf dit.

Dessverre foregår det også en spektakulær ødeleggelse av vårt landskap i disse tider, mjøslandskapet forringes hele tiden i det små, mens vår vakre kyst og fjellheimen sprenges i filler for å gjøre vårt land om til noe som mest av alt ligner en gravkirkegård. Oppfordrer de som kan til å støtte Motvind.

WWW.MOTVIND.ORG

Har tenkt på at husmannstroen, det var egentlig en mottro, og når man leser lenger ned her om den nye troen folk nå har overgitt sin sjel til, slik James Kalb beskriver den, tror jeg jammen vi kan trenge noen skikkelige doser stiv kuling av både motvind og mottro her til lands💪

Balkehøgda, hvor storbøndene og geistligheta holdt til. Her oppe i Øverskreien var fattigfolkets, husmenns og leilendingers land, hvor de levde på storfolkets nåde, i et nådeløst, luthersk standssamfunn. Dette våre forfedre løsreiv seg fra gjennom husmannstroen, hvor de tok Ordet i egne hender og ble frie borgere, med egen apostel, bedehus og sangbok.

Nå har alt kollapset, kun skjelettet står tilbake, sjel, hjerte, kjøtt og scener er fortært vekk. Vi har ikke engang et skinn av sivilisasjon igjen, mens våre forfedres sivilisasjon var like tykkhudet som trælene i arbeidsnevene deres.

Alt jeg kan gjøre er å dokumentere som best jeg kan hva som er igjen av hva her var, før vi forsvinner og trekker oss vekk i livslang karantene, da menneskene på Toten har fått sine sinn fordervet av en ny, pervers, destruktiv og uendelig intolerant religion. Fundamentalt motsatt av, ja, en rein forvrengning av husmannstroen, som våre forfedre holdt seg med her i Øverskreien.

Velsignet være dem!

-Wikimedia.

To go beyond liberalism, then, those who see its flaws need to make issues as basic as good, beautiful and true explicit as issues and propose a better understanding of them. A better world would arise quite naturally out of such understanding, just as the world of liberal modernity arose out of the rejection of the qualitative and transcendent in favor of the numerical and practical that was pioneered in the early modern period by men such as Descartes and Bacon. - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 157

Det gode, det vakre og det sanne, ja, dette var det våre forfedre, de fem store, gikk og diskuterte sammen etter gamlevegen her utenfor kontorvinduet mitt. Nå er det etisk subjektivisme som er idealet, derfor diskuterer ingen lenger disse store spørsmålene, da alle er forventet å gjøre seg opp sin egen private forståelse av livets dypere mening, som man så skal holde for seg selv, mens våre herskere organiserer oss, slik at hver enkelt kan få leve akkurat like likestilt, så lenge man holder seg innenfor sitt lille, egosentriske univers.

Barndomshjemmet til skihopperen Roger Ruud.

-Wikimedia.

Nei, nå gir jeg meg ende over! Utvalget for samfunns-avvikling på Østre Toten tenker å rive jugend-villaen til organist og komponist Leif Solberg på Lena, for å gi plass til modernistiske funkis-leiligheter i villa-hagen hans. Ja, det gamle Toten, det bare avvikles og avvikles og avvikles. Selv har jeg ikke igjen noen identitet som totning, det er absolutt ingenting tilbake å glede seg over eller være stolt av, så hvorfor da være glad? Var Jeremia, tåreprofeten, lykkelig etter at Nebukadnesar knuste Jerusalem? Nei, han skrev klagesangene. Og jeg vier meg til tårefotografiet.

-Wikimedia.

Rødningsby ligger over dalen fra Grythengen.

-Wikimedia.

Fotografert nord-øst fra venterommet til Gjøvik kulturskole.

-Wikimedia.

Nå har de blitt helt ville hos Fredheim skolekorps, med masse ekstra øvinger fram mot Innlandsmesterskapet, hvor de ser ut til å ha som mål å gjøre reint bord. Så nå blir det enda mer kjøring inn til Gjøvik, i tillegg til barnehagekjøring og jobbkjøring for kona. Ikke noe ville vært mer kjærkomment i en slik situasjon, enn full korona-karantene fram til sommerferien!

Sørover fra venterommet på kulturskolen.

-Wikimedia.

Man does not live by career, consumption, and private indulgences alone, and reducing everything to individual preference leaves no place for the goods he loves most. The attempt to abolish oppression thus ends in a militant and intolerant movement that tries to control everything for the sake of goals that are at odds with human nature.

Instead, it sets up a new, perverse, destructive, and infinitely intolerant religion. The proponents of this religion do not put their view that the good is equal satisfaction of individual desire on pair with the views of other people, but feel called to force it on everyone everywhere. They consider equal freedom the self-evident highest moral principle and everything else irrational, oppressive, and violent. If you reject it, you are "extremist" or "divisive". They use these terms instead of "heretical" and "schismatic," but it means the same thing, the upshot being that you have to be shut up. - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 157

"Instead, it sets up a new, perverse, destructive, and infinitely intolerant religion."

Ja, tenk det, kjære PermaLivs følgere, denne perverse, destruktive og uendelig intolerante nye religionen, har husmannstroens barn overgitt sin sjel til, med et lite unntak av en onkel. Derfor måtte jeg fratas mine privilegier, og derfor skulle de stenge ned PermaLiv og ha meg til å holde kjeft. Så slik gikk det med arvtakerne til de fem store her i grenda. Heldigvis været jeg umiddelbart hva som var i gjære, og trakk meg tilbake i personlig karantene her i våningshuset, og dette gjorde jeg nok lurt i. For jo mer jeg leser av James Kalb, dess mer forskrekket blir jeg over hva disse menneskene er infisert av. Dessverre er de ikke alene, hvor det aller meste av befolkningen nå er infisert, og dess høyere på strå man er, dess hardere rammet ser man ut til å være. Som hvis man er fabrikkeier, kommunalsjef eller rektor!

Grått ved Skibladner-brygga i dag.

-Wikimedia.

For ikke å bli gal omgitt av perverse, destruktive og uendelig intolerante mennesker, dedikerte til vår nye religion, som overtok for husmannstroen her i Mjøslandet, tyr jeg til kameraet. Heldigvis er kamera-teknologien nå demokratisk fullendt!


-Flickr.

Hvorfor jeg liker det lille grønne huset, må være fordi det minner meg om huset til Klaus Sundby, en av de fem store.

-Wikimedia.

2 comments:

  1. Mjøsa! I heard about there is the widest lake in Norway, and the 4th deepest in Europe! Sounds good. Nice post!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...