Kan det komme en ny soloppgang over himmelenga mi? Neppe! Men vegen er alltid målet, konkluderer Sætreng. -Wikimedia. |
Claim the right to define the problem. The point of politics is not abolition of inequalities and barriers to the free expression of will, but rather it is the defense and facilitation of a life worth living. If you cannot talk about what that is, you cannot talk about politics. - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 176
Hva er problemet her i enga? Det er at jeg har blitt fratatt muligheten til å videreføre arven etter min oldefar og hans apostel, som representerer den kreaturlige kristendoms fullbyrdelse, i frigjørelsen fra det lutherske standssamfunnet, i spenningsfeltet mellom geistligheta etter Balkehøgda og fattigfolket her i steinrøysa nedenunder Totenåsen. Min oppgave var å sitte under den helligkårede bjørka til oldefar ved Olterudelva, den hellige elva fra Tjuvåsen, og filosofere.
Livet her i enga skulle vært å praktisere de fire H'er, hovedbjelkene for en bærekraftig sivilisasjon, Husmannstroen, Husmannskosten, Husmannsteknologien og Husmannsdemokratiet. De tre første H'ene ble fullendt her i enga og grenda, og det var neimen ikke mye om å gjøre på at den siste H'en også ble fullbyrdet, husmannsdemokratiet, som representerer det absolutte oppgjør med det lutherske standssamfunnet!
Mange gode tips for "Fotografiets kraft".
Det gjelder å holde det enkelt! Selv håper jeg å kunne gjøre min kommende Tamron 70-180 mm sammen med min 24 mm GM, til mine to foretrukne arbeids-objektiv.
Tok en liten tur ut, men det var som om våren har gått i dvale i dag, ble kun et bilde av vedhaugen min etter linjeryddinga. -Wikimedia. |
Var det ikke for korona-krisa, ville jeg ikke kunne tatt dette fotografiet, da jeg bestilte min nye Sigma 14-24 mm i korona-panikk. Tung linse, 795 gram, så det blir nok ikke et objektiv jeg har i foto-bagen til vanlig. Oi, sjekket, og ser at Tamrons nye 70-180 mm kommer på 815 gram, disse to linsene blir derfor omtrent like tunge:-) Men det blir nok allikevel Tamrons nye linse sammen med min 24 mm GM, som kommer til å bli mine faste følgesvenner for vandringer i Mjøslandet. Angrer meg allikevel ikke for Sigma'n. -Flickr. |
Nok en artig video av Ted Forbes, hvis entusiasme lett smitter av.
Kammerset i 14 mm. Copyright: PermaLiv AS -Flickr. |
Reclaim the normal and justify the inherited. People may question what is normal, but we cannot get along without the concept of normality, and tradition is necessary to establish what it means. - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 176
For egen del merket jeg ikke overgangen til korona-karantene i særlig grad, da jeg allerede før korona-utbruddet hadde gått i karantene her i våningshuset, da jeg ikke orker mer av brutaliteten og idiotien som følger i kjølvannet av tradisjonenes tilintetgjørelse. Dessverre kan jeg garantere at brutaliteten og idiotien bare kommer til å tilta som følge av korona-krisa, hvilket vil gi våre herskere, de progressive liberale tyranner, et perfekt påskudd til å innføre det nye standssamfunnet, men denne gangen, i motsetning til det lutherske standssamfunnet, ribbet for Gud og tradisjonene som korrigerende faktorer. PermaLiv skal allikevel fortsette å kjempe for de fire H'er, som er en naturlig konsekvens og forlengelse av de tradisjonene som rådde her i enga og grenda, anført av vår apostel. "De 4 H’er: Husmannstroen, Husmannskosten, Husmannsteknologien og Husmannsdemokratiet" -Wikimedia. |
Traditions differ, since they arise locally in response to events and the situation, goals and qualities of those involved. It follows that the attempt to bring about perfect rationality and uniformity by overriding the diversity of local traditions and connections destroys local knowledge in the form in which it actually exists and so plunges us into stupidity and brutality. - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 166
Da ble det første bilde av stabburet, eller Husmannstroens katedral, som jeg kaller det, med min nye 14-24 mm Sigma. Det ble litt perspektiv-forskyvninger, taket ble liksom litt flattrykt og trappa veldig lang, men morsomt å kunne stå foran gardstreet å fotografere. Tror ikke jeg er mer enn tre meter unna:-) Skyggevokteren ble med også, vokteren av skyggene fra ilden bakenfor, den djupe grenda, men det er ikke mye igjen av ham nå, og kun et tidsspørsmål før han forsvinner helt. Hva som kunne ha berget landet vårt er de fire H'er: Husmannstroen, Husmannskosten, Husmannsteknologien og Husmannsdemokratiet. PermaLiv har kjempet for disse fire H'ene hver dag det siste tiåret. Nå er det akkurat ti år siden jeg leste boka til kaptein Bongard, om Det biologiske mennesket. Det blir stadig klarere for meg at demokratiet til Bongard ville vært fullendelsen av frigjøringen fra det lutherske standssamfunnet, som våre forfedre frigjorde seg fra her i Øverskreien. Istedenfor er vi nå tilbake til noe mye verre, et standssamfunn uten Gud og tradisjonene som korrigerende faktorer. Tiåret vi har lagt bak oss ble et grusomt tiår, menneskene gikk helt bananas, de hogg ned Hovdetoppen, kastet meg ut av fabrikken min, og nå driver de på som gale og bygger disse forferdelige vindkraftverkene rundt omkring i vår fantastiske natur. Jammen har vi fortjent denne krisa som rammer oss nå! Samtidig er det absurd å se alle disse billiardene verdens regjeringer nå øser ut til verdens milliardærer, for å redde dem og deres hedonistiske livsførsel. Mens de bare kunne gitt 50 millioner til himmelenga mi, til ære for Husmannstroens katedral, samt 50 millioner til Terje Bongard, slik at vi fikk innført husmanns-demokratiet, hvoretter vi kunne leve lykkelige som frie borgere alle våre dager, slik våre forfedre gjorde det her i grenda for 100 år siden. Verden kollapser, skyggevokteren feirer hundreårs-jubileet til stabburet helt alene, og ingen vil lytte eller endre kurs. -Wikimedia. |
Litt av det lille som er igjen av gardskoronaen i enga mi. Synes linsa tegner like skarpt som min 24 mm GM. -Wikimedia. |
Capture One pøser ut webinarer under korona-krisa, hvor jeg så på dette av Rachel Jones Ross i går, hvor dama skremte vettet av meg. Natt-fotografering er helt vanvittig komplisert, tenkte jeg kanskje kunne begynne med dette med min nye Sigma 14-24 mm, men det blir maks blåtimen for meg.
Uansett lærte jeg om en ny funksjon man kan programmere til en knapp, slik at man kan se bak på skjermen til kameraet i nesten stummende mørke. Da den nye linsa mi og min GM 24 mm har en programmerbar knapp, tror jeg at jeg vil legge denne funksjonen hit.
Allikevel, tar av meg hatten for denne dama!
Uansett lærte jeg om en ny funksjon man kan programmere til en knapp, slik at man kan se bak på skjermen til kameraet i nesten stummende mørke. Da den nye linsa mi og min GM 24 mm har en programmerbar knapp, tror jeg at jeg vil legge denne funksjonen hit.
Allikevel, tar av meg hatten for denne dama!
Da har jeg foretatt mine to aller første skudd med min nye Sigma 14-24 mm f2.8, og for meg synes det som den har god detaljgjengivelse. Nå ser jeg at de aller første har mottatt sin Tamron 70-180 mm F2.8 FE, så nå blir det nok ikke lenge før man kan begynne å bestille denne i Norge også. Får jeg denne tror jeg det får holde med linser for i år. Sigma-linsa er nokså tung, så denne vil jeg nok kun benytte ved spesielle anledninger. Vil tro min 24 mm GM og Tamron 70-180 mm blir mine følgesvenner når jeg vandrer rundt i mjøslandskapet, hvor min trofaste 28-75 mm nok mer blir for familie-fotografering. -Wikimedia. |
Dette var egentlig mitt aller første fotografi med min nye Sigme 14-24 mm, mens krokusen ovenfor var nr. 2. -Wikimedia. |
Krokus i gråsteinsmuren til tippoldefar. -Wikimedia. |
-Wikimedia. |
De belgiske kjempekaninene har snart spist opp alle eplekvistene, de er reine flishuggerne. Husker jeg fikk servert svinekjøtt i Østerdalen engang av gris som var foret opp på furubark, og den smakte fortreffelig. Tipper det er en fin eplesmak i kjøttet til disse kaninene nå. Så blir det deflasjons-kollaps, så har jeg i alle fall en ting å se fram til.
Olterudelva nedenfor Grythengen denne kalde vårdagen. -Wikimedia. |
Santa Muerte er først og fremst utbredt i lavere sosiale lag, som en type beskyttelse for dem som faller utenfor og er utrygge på om samfunnet er opptatt av dem. - Asbjørn Dyrendal
Da jeg skulle fyre opp i dag tidlig, falt mine øyne på denne overskriften i det jeg skulle til å rive opp sida, og med det samme, i et tusendels av et sekund, forstod jeg at dette var akkurat hva vår apostel var, en fordømt folkehelgen for fattigfolket i steinrøysa oppunder Totenåsen. Nå er det kun jeg som er opptatt av vår apostel, og det er jo ikke så rart, da jeg har blitt en nymoderne husmann og ligger helt på bunnen av de sosiale lag, selv om min gjerning som filosof under filosofi-bjørka etter oldefar, skulle vært ansett som en langt høyere stilling, enn som kommunalsjef, fabrikkeier eller rektor.
Slik er det også for Santa Muerte, det er kun de utstøtte som er opptatt av denne helgenen. Heldigvis er det mye stoff å hente, jeg er imponert over hvor mye misjonsvitenskap det er gjort i Norge, samt at James Kalb gir fenomenale perspektiver på hva slags identiteter vi fant her i grenda mi. I tillegg satt jeg et år under kateteret til John Hardang, og jeg tror ikke det finnes maken til lærer av noe slag.
Eirik vil leve som våre forfedre, som viking. Deretter kom katolisismen, så lutheranismen, og så til slutt husmannstroen, hvor man løsreiv seg fra det lutherske standssamfunnet og de tidligere husmenn pekte nese til storbøndene etter Balkehøgda, som frie borgere:-) Derfor ønsker jeg å leve som husmannstroende i denne eldgamle husmannsenga vår, slik som Eirik.
We are social beings, so we identify ourselves by our social position. Suppressing traditional identities by insisting that they are interchangeable pushes new forms of identity to the fore that are based on permissible distinctions and thus able to function. For this reason, career, consumption, certified qualifications, and political correctness are at the heart of multicultural identity. I shop, therefore I am. I am who I am because I went to this college, work in this job, and live that lifestyle. Instead of the Catholic (eller husmannstroende) husband and father, we get the politically-correct careerist and consumer. Instead of European culture, we get "Stuff White People Like." - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 107
Selv har jeg tapt all identitet, min sosiale posisjon mistet jeg etter en skitur for vel tre år siden, hvoretter halve slekta ønsket å gi meg en ny identitet som hatist, identitær og reaksjonær, etter at de hadde tatt livet av vår siste levende, samlende gud, vår industrielvegud. Alle sammen, med et lite unntak av en onkel, mennesker som identifiserer seg gjennom karrière, konsum og politisk korrekthet. Identiteter som var helt fremmede for vår apostel!
Norge står ikke kun overfor ei korona-krise, ei økonomisk krise og ei olje-krise, men først og fremst har vi ei identitets-krise, hvor vår kjerne-identitet er å finne her i grenda og enga. Begravet under dype lag av modernitet.
I slike tider er det godt å ty til James Kalb, som ser så klart. Mannen som fikk egen klasse i vrangstrupen, konverterte til tradisjonell katolisisme og viet resten av sitt liv til å bekjempe sine egne, New Yorks overklasse, som han ser som en livsfarlig pest og plage. En pest som har spredd seg lik et korona-virus, hvor selv ikke husmannstroens barn hadde spor av resistens eller motstandskraft.
Nok en død gråsisik, denne gang i Stysjin. -Wikimedia. |
Når jeg ser artikler som denne hos Aftenposten, hvor bøndene kan komme til å mangle titusener av sesongarbeidere, blir jeg bare så forbannet og fortvilet. ALT dette kunne vi unngått hadde vi gjennomført MEDOSS i 2014 og implementert lommedemokratiet i 2018, hvilket var kaptein Bongards plan!
Med InnGruppe-Demokratiet (IGD) til Terje Bongard, ville vi sluppet denne tragedien! Alle de som har motarbeidet PermaLiv og valgt å vende det døve øre til, er akkurat like skyldige som israelittene, da de vendte det døve øre til Jeremia, tåreprofeten, som advarte om at Jerusalem ville legges i grus, hvis de ikke vendte om. Og jeg er tårefotografen!
Meget gode nyheter fra J.M. Greer, som mener at hva vi opplever nå kun er et lite steg ned mot en katabolisk kollaps. Har Greer rett, og han uttaler seg relativt skråsikkert, vil PermaLiv kunne fortsette med fotografiet i flerfoldige år.
Gamlefar på ett-års-dagen for da han falt ned av stigen og mistet synet på venstre øye. Men det var godt han overlevde, og det er sikkert mange barnebarn rundt omkring som blir glade hvis besteforeldrene deres overlever korona-krisa også. Selv ble jeg litt glad fordi Greer er så skråsikker om at hva vi opplever nå, kun er et lite trinn ned i en katabolisk kollaps, og egentlig ikke så mye å bry seg om. Selvsagt, ved en deflasjonær kollaps ville vi blitt kvitt mye, ja svært mye fanteri, men vi ville mistet mye bra også, som fotografiet, og pensler behersker jeg ikke. Kunne vi enda innført lommedemokratiet i etterkant av denne trippel-krisa, men istedenfor å øse forskningmidler over Terje Bongard, heller myndighetene heller penger ned i de skrikende gapene til psykopatene i næringslivet👿 Copyright: PermaLiv AS -Flickr. |
My prediction here is that the coronavirus pandemic will run its course in the US fairly quickly; the death toll will be significant but not catastrophic, and things will return to normal in short order once the virus has settled down, as such viruses reliably do, to become a normal cause of respiratory disease among the elderly and immunocompromised. The economic impact of the pandemic will be significant but, here again, we’ll get over it. - J.M. Greer
PermaLiv kommer imidlertid til å satse alt på det trykte fotografiet, hvor vi ønsker å samarbeide med Flickr, som nylig har lansert både prints og fotobøker. Slik vil vi også kunne styrke Flickr, som vi mener er en meget viktig faktor for fotografiet som demokratisk institusjon.
Har rengjort kaninburet og flyttet det under storgrana, slik at blir jeg så syk at jeg ikke klarer å legge over blikkplata, har de allikevel litt beskyttelse for regnet. Blir jeg dødssyk får vi bare slippe dem løs i det fri, og håpe på at både de og jeg klarer oss. -Wikimedia. |
Selv om det var på 1800-tallet vi fant den vestlige sivilisasjons storhetstid, og Greer mener det er en mulighet for at vi igjen kan stabilisere vår sivilisasjon på noe som minner om 1800-tallet, er det en ting jeg virkelig håper å ikke miste, de siste års teknologiske gjennombrudd innen fototeknologien.
Med Sony a7III, Capture One 20 og Flickr, ser jeg det slik at fotografiet er demokratisk fullendt, hvor vanlige mennesker for en billig penge har tilgang til en teknologi som er helt ufattelig, og som for få år siden kun var tilgjengelig for de aller største institusjonene, som National Geographic, i dag allemannseie!
Jentene synes det er kjempekjedelig i korona-karantene uten mamma, sammen med verdens kjedeligste dustepappa🙉 Mamma fikk sove hos ei venninne på Gjøvik denne første arbeidsuka, men nå ser jeg Petter Stordalen tilbyr hotellene sine til helsepersonell, så kanskje får hun innkvartering hos Strand Hotell neste økt? -Flickr. |
Kjetil Østli er syk, minnes jeg ikke feil er han en av Bongards fans:
Selv har jeg alle symptomene Østli rapporterer om, men kjenner meg ikke det spor syk, så vet ikke hva jeg skal tro? Tørrhoste bruker jeg å få om våren med alt støvet. Vondt i korsryggen fikk jeg da jeg kald og frossen begynte å kappe opp veden forrige dagen. Vondt i albuen mener jeg at jeg fikk da jeg dro ned veden. Brydde meg egentlig ikke om noen av symptomene fram til jeg leste Østlis rapport fra sykeleiet. Et lurt virus dette her, som imiterer vanlige, uskyldige vondter og hoster:-/
Forøvrig har Harvest de aller beste artiklene om korona-viruset!
Da jeg kom hjem fra Bilitt fikk jeg lyst til å ta et bilde av stabburet, sist gang var jo situasjonen en helt annet, dessuten er gårdstreet ferdig frisert til stabbursjubileet. Kaninene får stadig forsyning av eplekvister, hvilke de elsker nesten like mye som gulrøtter. På sett og vis var det fordi vi forlot husmannstroen og ikke fulgte vår apostels nøysomme livsstil, vi er oppe i den ulykka vi ser nå, fordi hadde vi ikke overutnyttet naturgrunnlaget og levd i pakt med våre omgivelser, ville vi sluppet alt dette her. Allikevel er det ingen som oppsøker husmannstroens katedral i disse tider! -Wikimedia. |
Parsa Massahi har valgt å leve som vår apostel, hvilket gir ham en uendelig glede. Slik skulle vi også fått lov til å leve her i himmelenga vår.
"Jeg kjeder meg aldri i mitt eget selskap"
"Jeg kjeder meg aldri i mitt eget selskap"
Livet må gå sin gang her i enga, selv om vi er i krig mot korona-viruset og deflasjons-spøkelset puster oss i nakken. Copyright: PermaLiv AS -Flickr. |
"Freedom, equality, diversity, tolerance, and inclusiveness trump all other considerations today. They forbid us to tell others what to do, so that the world has to be run impersonally, that is, by experts, bureaucrats, and managers who claim their determinations are based on neutral grounds that have nothing to do with personal wishes. Traditional arrangements such as family and religion, which are not based on neutral procedures, must be treated as optional private pursuits and so deprived of any serious function. Representative institutions remain, and they seem to stand for a principle of non-expert rule, but their power is more and more restricted. They become a way of registering the public's approval of decisions arrived in other ways." - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 147
Er det ikke underlig, for 100 år siden vandret vår apostel omkring her i grenda og fortalte våre forfedre hvordan de skulle leve. Nå er dette forbudt, for verden skal regjeres upersonlig, av eksperter, byråkrater og administratorer, som hevder deres avgjørelser er tatt på nøytral grunn og har intet å gjøre med personlige ønsker.
Er det da ikke pussig at alle deres avgjørelser er de stikk motsatte av mine ønsker? Kan det være fordi de frykter kvite, middelaldrende menn uten status og posisjon i samfunnet, fordi disse kan bli identitære, slik vår apostel var det?
Kan det være fordi de frykter lommedemokratiet til Terje Bongard, fordi da ville de mistet sin makt til allmenningene? Slik det var her i grenda under vår apostel.
Var det ikke fordi fotografiet nå har nådd sin demokratiske fullbyrdelse, kunne det jammen vært godt med en aldri så liten deflasjons-kollaps, slik at vi fikk ristet av oss disse folka her!
Begynte å se på denne forelesningen av Steven Rosen i kveld, og den er meget bra. Får skikkelig lyst til å bestille Tokinas nye Firin 85 mm f1.8, for å fotografere bedehusfolket i Hurdal, hvis de overlever korona-epidemien? Men dette blir vel en håpløs drøm nå, kanskje blir den aldri å få tak i, og blir den det blir den voldsomt dyr grunnet krona som bare faller og faller.
Ah, nå forstår jeg det, grunnen til at krona faller er fordi folk tror det er korona, de hører rett og slett ikke forskjell på korona og krona, og hvorfor skulle man kjøpe korona i disse dager? Nei, dette er noe man vil bli kvitt for enhver pris! Derfor faller den norske koronaen😖
Ah, nå forstår jeg det, grunnen til at krona faller er fordi folk tror det er korona, de hører rett og slett ikke forskjell på korona og krona, og hvorfor skulle man kjøpe korona i disse dager? Nei, dette er noe man vil bli kvitt for enhver pris! Derfor faller den norske koronaen😖
Kona hadde forberedt seg på hjemme-karantene på det blå rommet, men så fikk hun lov til å bo hos ei venninne, slik at nå blir jeg alene ei uke. Har bedt henne om å betale godt for denne generøsiteten, men håper hun kommer seg vekk fra dette. For min del vil jeg rydde hyllene i uthuset for ting og tang, for å fylle dem med livsnødvendigheter. Fikk ikke handlet så mye i dag, men fikk kjøpt opp resten av ullsokkene størrelse XL på Felleskjøpet, så får jeg ta noen runder til over helga når hyllene er klare. Viktig å tenke på at det ikke bare er mat man trenger, men skokrem, sokker, toalettpapir, tennvæske, økseskaft, bryner, skipsnagler (kan bli et svært ettertraktet byttemiddel ifølge Dmitry Orlov) med mer. -Wikimedia. |
Ah, selvsagt, virus-pandemien vi opplever skyldes menneskets rovdrift på naturen, det hele er vår egen skyld, vi er alle skyldige i dette her, grunnet vår livsførsel, det er ingen onde psykopater som står bak, selv om de naturligvis vil prøve å utnytte dette dramaet til egen fordel. Lille Harvest overgår alle hovedstrøms-mediene og forklarer oss hvorfor:
Ja, det neste viruset kommer, og det blir enda verre, hvis vi ikke lar naturen i fred og tilbakefører denne til dyrene som lever der!
Ellers er det vanskelig å si hvor dette går, heller ikke Gail Tverberg har gått klart ut og erklært dette for en deflasjonær kollaps, tvert imot messer hun på om viruset, en avledningsmanøver. Hun ble nok litt brent sist gang, og opptrer derfor litt mindre skråsikkert. Heller ikke Greer har uttalt seg inntil videre, han vil nok se det hele litt mer an først.
Inntil det er helt sikkert vi har med en deflasjons-kollaps å gjøre, har jeg kommet til at jeg fortsetter fotograferingen, vil bare bygge opp en buffer for et par-tre måneder først, slik at man har et lite forsprang hvis deflasjons-kollapsen bretter seg ut i all sin velde. Ser også at mange fotografer mener fotografiet i disse tider er viktigere enn noensinne!
I USA er det visst helt merkelig nå leser jeg, hvor republikanske stater bare fnyser av de pysete liberale statene, hvor de feirer og danser i gatene for sin president, som har uttalt at koronaen ikke er verre enn en liten influensa. Et studium verdt i ut-/inngruppe-psykologi. Men tviler på at Bongard gidder å følge med, han er vel lei av oss😢
-Wikimedia. |
I dag gikk det endelig opp for meg, etter å ha lullet meg inn i foto-dvalen i lang tid, at Gail Tverberg hadde rett. Dette er en deflasjonær kollaps, alle tegn tyder mot dette nå, korona-pandemien var bare triggeren på noe som måtte komme. Samme hvilken strategi verdens ledere hadde tatt, ville pandemien uansett spredd så mye panikk at den ville trigget deflasjons-kollapsen.
Ikke snakk om at jeg kjører noen noe sted nå, Haugtun får true så mye de vil, jeg frykter kun deflasjons-kollapsen. Nå gjelder det å forberede seg på kampen for å overleve, og ikke noe annet.
Vi lever i en sørgelig verden, hvor det Sanne, det Gode og det Skjønne har forsvunnet, faktisk hater mennesker enhver som elsker det Sanne, det Gode og det Skjønne, da de ikke tåler våre forfedres visdom. Allikevel er det pussig å ha havnet her i denne eldgamle husmannsenga vår, maltraktert som den er, samtidig som dette kanskje er verdens tryggeste sted for oss? Jeg vet ikke, men kanskje er det igjen såpass mye av våre forfedres standarder og lojaliteter her i grenda, at det er nok til å skape et snev av tillit til hverandre, nok til å overleve? Hvor det Sanne, det Gode og det Skjønne, en dag kan vende tilbake?
Under filosofi-bjørka til oldefar. -Wikimedia. |
I dag har det omsider begynt å gå opp for meg at vi kan gå mot en deflasjons-kollaps, som er den aller verste form for kollaps som tenkes kan. Sist gang oljeprisen var på et bunnivå var jeg alvorlig bekymret, men så gikk det over og både Greer, Hagens og Bongard syntes å stå fast på en katabolisk kollaps, så jeg slo meg til ro med dette. I mellomtiden ble jeg så grepet av fotografiet at jeg har ikke fulgt med på minst ett år, ante ikke oljeprisen, valutakurser eller aksjekurser. Inntil barnehagen ble stengt sist fredag, og nå har vi denne trippel-krisen av oljepriskrig, korona-virus og panikk i aksjemarkedene, med et hav av gjeld som ikke kan betjenes, som bakteppe. Hvor nå indikasjonene på en deflasjons-kollaps strømmer inn, som antydninger om en oljepris på under ti dollar fatet, bil- og kamerafabrikker som stanser opp grunnet mangel på deler og reservedeler, etc.
Midt oppe i alt dette treffer Dag Hols artikkel hos Sivilisasjonen, som en bombe:
Med dette svekkes en viktig del av det menneskelige dyp i vår kultur. Gjennom Platons idealer om en treenighet av det Sanne, det Gode, og det Skjønne, er europeisk historie, arkitektur, kunst og moral tradisjonelt knyttet til åndelige visjoner og erkjennelse. Dette er alle ideers prinsipp i vår sivilisasjon, et prinsipp som tilsvarer oppfatning innen indisk filosofi om den meditative Væren som det dypeste Gode og Sanne i tilværelsen. - Dag Hol
Det Sanne, det Gode og det Skjønne, dette våre fem storartede forfedre kjempet så hardt for her etter grenda, men som nå har forsvunnet fra vårt åsyn. Dette som James Kalb er så opptatt av, og hvor min oldefar var filosofen av de fem store, der han gikk filosofistien ned til filosofibjørka si ved Olterudelva, som han helligkåret.
"Dette er alle ideers prinsipp i vår sivilisasjon, et prinsipp som tilsvarer oppfatning innen indisk filosofi om den meditative Væren som det dypeste Gode og Sanne i tilværelsen."
Dette var poenget med himmelenga mi og med hele mitt liv, den dypeste Væren som det dypeste Gode og Sanne i tilværelsen. Men himmelenga mi har mistet det Sanne, det Gode og det Skjønne, slik at min gjerning her har blitt umuliggjort, annet enn inne i våningshuset og i enkelte partier etter kulturelva vår. Når disse krisene er over, må vi ta dette på største alvor!
Har begynt å kappe opp veden i dag, gamlefar får komme over med ved så jeg får fylt opp skålen raskest råd er, så vi er sikre på å ha for et par-tre vintre. Heldigvis kom jeg over ei øks til i dag, slik at jeg har to økser, samt ei bågåsag som synes å være i godt hold. Ellers får man fylle på lagrene så godt som råd er.
Vil fra nå av konsentrere meg om å forberede meg på en deflasjons-kollaps, så får vi se hva det blir til av stabburs-poesien og fotograferingen? Anbefaler den lille flokken som følger denne bloggen, til å gjøre de samme forberedelsene.
Ah, so refreshing in these times:-) I prepared for a deflationary collapse some years ago, following Gail Tverberg, but then settled with a slower catabolic collapse as shared by Greer and most others. Meanwhile I got lost in photography and forgot about everything, until I finally woke up again today to a harsh reality. I started preparing for a deflationary collapse again this very evening! - PermaLiv
Eivind Berge, som jeg diskuterte en del med i kjølvannet av forrige finanskrise, men som så tok avstand fra Gail Tverbergs teorier om en deflasjonær kollaps, har på nytt tatt innover seg realitetene. Spørsmålet er bare, som han sier det, hvor langt ned vil vår industrielle sivilisasjon falle?
Selv skal jeg prøve å få spilt inn Dag Hols artikkel hos Sivilisasjonen, samt få skrevet den ned, da jeg anser denne som en program-erklæring vi må arbeide videre fra, når denne kollapsen får brent ut. Hvor langt vi kan falle er ikke godt å si, men er det en skikkelig deflasjons-kollaps vi ser, kan det være at vår art forsvinner. Det var akkurat dette PermaLiv arbeidet iherdig for å unngå gjennom en årrekke, ved å innføre lommedemokratiet, men vi fikk ingen støtte. Fra kaptein Bongard er det helt stilt, men det er jo ikke det minste rart, da han kunne ha reddet oss, men vi vendte ham det døve øre.
Som sagt, fabrikkene opplever allerede svikt i deleleveransene, og i vår "just-in-time"-økonomi slår derfor konsekvensene inn raskt, lik dominobrikker som faller. Om noen tid vil ikke transformatorer og generatorer kunne repareres eller byttes ut, og da går det fort.
Takk for alt, kjære venner! Synd det ikke ble noe av "Fotografiets kraft", at jeg ikke rakk å spille inn stabburs-poesien, samt at jeg ikke fikk printet et eneste bilde av vår apostels hjem i Holmstadengen. Men i det minste fikk jeg delt kunnskapen om de fem store her etter grenda, takket være min onkel.
Sjefen til kona på Haugtun var klar på at kom hun ikke på jobb, ble konsekvensene alvorlige. Men hun aner ikke hvilke konsekvenser vi nå alle står overfor, og de konsekvensene hun truer med, blir absolutt INGENTING mot konsekvensene av at vi ikke lyttet til Terje Bongard.
Takk til alle som har motarbeidet PermaLiv og kaptein Bongard av hjerter og sinn, nå skal dere sannelig få oppleve hva deres "vidunderlige nye verden" virkelig var for noe!
Så slik gikk det, lommedemokratiet Bongard og PermaLiv kjempet så hardt for gjennom en årrekke, kunne ha berget universets eneste kjente sivilisasjon. Men var det slik dere ville ha det, så får dere bare ha det!
Selv skal jeg prøve å få spilt inn Dag Hols artikkel hos Sivilisasjonen, samt få skrevet den ned, da jeg anser denne som en program-erklæring vi må arbeide videre fra, når denne kollapsen får brent ut. Hvor langt vi kan falle er ikke godt å si, men er det en skikkelig deflasjons-kollaps vi ser, kan det være at vår art forsvinner. Det var akkurat dette PermaLiv arbeidet iherdig for å unngå gjennom en årrekke, ved å innføre lommedemokratiet, men vi fikk ingen støtte. Fra kaptein Bongard er det helt stilt, men det er jo ikke det minste rart, da han kunne ha reddet oss, men vi vendte ham det døve øre.
Som sagt, fabrikkene opplever allerede svikt i deleleveransene, og i vår "just-in-time"-økonomi slår derfor konsekvensene inn raskt, lik dominobrikker som faller. Om noen tid vil ikke transformatorer og generatorer kunne repareres eller byttes ut, og da går det fort.
Takk for alt, kjære venner! Synd det ikke ble noe av "Fotografiets kraft", at jeg ikke rakk å spille inn stabburs-poesien, samt at jeg ikke fikk printet et eneste bilde av vår apostels hjem i Holmstadengen. Men i det minste fikk jeg delt kunnskapen om de fem store her etter grenda, takket være min onkel.
Sjefen til kona på Haugtun var klar på at kom hun ikke på jobb, ble konsekvensene alvorlige. Men hun aner ikke hvilke konsekvenser vi nå alle står overfor, og de konsekvensene hun truer med, blir absolutt INGENTING mot konsekvensene av at vi ikke lyttet til Terje Bongard.
Takk til alle som har motarbeidet PermaLiv og kaptein Bongard av hjerter og sinn, nå skal dere sannelig få oppleve hva deres "vidunderlige nye verden" virkelig var for noe!
Så slik gikk det, lommedemokratiet Bongard og PermaLiv kjempet så hardt for gjennom en årrekke, kunne ha berget universets eneste kjente sivilisasjon. Men var det slik dere ville ha det, så får dere bare ha det!
Selv Mummitrollet synes en smule forskrekket i disse dager, der han sitter på rullegardina i kammerset og beskuer verden utfolde seg i all sin uforutsigbarhet. -Flickr. |
Livet går sin vante gang her i enga, storesøster synes å trives med hjemmeskole og er flittig med leksene, og ute skinner sola. Men Mummitrollet synes meget bekymret, der han sitter på rullegardina i kammerset og observerer verden.
Dag Hol hadde en fantastisk artikkel i Sivilisasjonen i går, denne skal jeg kommentere nærmere ved flere anledninger, da dette er den beste krise-artikkelen til nå. For korona-krisa er bare krusninger på overflata, de virkelige krisene stikker langt dypere. Og systemet ville tatt en dukkert uansett, det er altfor gjeldsbetynget, samt at oljekrigen mellom Russland og Saudi-Arabia nok er enda alvorligere enn korona-viruset.
En vaksine ligger ifølge britiske forskere 18 måneder unna, og vi her i enga er neppe i første rekke, så da regner jeg med 24 måneders full karantene for alle oss her, da jeg ikke kan risikere min helse. For da vi ikke har noe nettverk og jentene er hjelpeløse uten meg, står raskt inkvisisjonen på døra. Så jeg tar ingen sjanser!
Går vi mot en deflasjons-kollaps? Selv vil jeg så smått begynne å forberede meg på dette, begynte litt forrige gang oljeprisen var under 20 USD, og nå ser den ut til å kunne nærme seg dette tallet igjen. En deflasjonær kollaps er den styggeste formen for kollaps som tenkes kan, så jeg håper virkelig ikke dette er tilfellet, og at vi kun tar noen trinn nedover i en tradisjonell katabolisk kollaps. Så håper jeg vi i etterkant kan få på plass lommedemokratiet og finne tilbake til husmannstroen, slik at vi i neste omgang kan stå bedre rustet.
Er virkelig bekymret for fotograferingen, men fortsetter ufortrødent videre, og kanskje kan jeg etter hvert få til foto-bøker og prints direkte fra nettet? Men ting går tregt, slik er jeg, min fotografering er "Slow Photography", og dette er jo forsåvidt flott, men kunne gjerne tenkt meg at ting gikk litt raskere i disse krisetider. Alt man får på trykk, får skrevet ned før internettet evt. går i svart, er en velsignelse.
I will refer all of you to Putin's sensational speech at Valdai in 2017--just listen what he is talking about, attentively. West is corrupt and decadent, and is in steep decline, but does it mean that white Christian-root population does not have the right to live? Or to have its own historic realm? West was betrayed and sold out by its elites in a complicated game which is now almost 80 years long. But many European people will, and already do, look to Russia as their last hope. We are at the historic nexus beyond which the future looks fuzzy, hidden in the fog of uncertainties and I am not Third Stage Guild Navigator to see that far, but as often is the case, it seems that the real task of saving European people, not the degenerate and corrupt political and economic systems of the West will fall to Russia. This is 2013, Russian Marines in Greece. People are civilization. Not governments.
Fin gli og knall vær! -Flickr. |
I dag tok vi en familie-skidag på Oksbakken, var skeptisk til vinden, men det viste seg at den kom såpass vestfra at vi ble liggende i le. Jentene storkoste seg og ville knappest hjem. Jeg og minsta tok en tur om Sisselrotkampen, og jeg ble sjokkert over alle børstekalkunhaugene der, et trist syn.
Kanskje blir det ny tur til helga? Korona-karantenen går foreløpig svært bra, og så lenge jeg har mat, kaffe, internett og min a7III trofast ved min side, takler jeg fint et par-tre år til. Om vi ser begynnelsen på en deflasjons-kollaps, eller om dette kun er et lite trappetrinn ned på en tradisjonell katabolisk kollaps, får tiden vise? På mange vis kunne det nok vært smartere å sørge for maks smittespredning i befolkningen, da enhver virus-epidemi dør ut av seg selv når over 50 prosent av en befolkning har oppnådd resistens. Så kanskje er alle disse tiltakene bare en seigpining?
Vi har ei skikkelig ranglehytte, og børstekalkunene rundt Sisselrotkampen ville nok bare fnyst foraktelig av den, heldigvis så jeg ingen av dem i dag. Får ta en tur utpå med jekken til sommeren og prøve å få rettet den opp litt, så må den vel stå over korona-karantenen, selv om denne skulle bli langvarig. Copyright: PermaLiv AS -Flickr. |
Her har jeg kost meg mye med kaffekoppen. -Flickr. |
Motbakkene gikk overraskende bra. -Flickr. |
Bekken mellom Huetjernene. -Flickr. |
Vet ikke om dere ser det, men det er tjukt av kongler oppover Oksbakklia. -Flickr. |
Heller enn å fotografere de hovmodige børstekalkunhaugene rundt Sisselrotkampen, foretrekker jeg å fotografere gamle sæterskåler, som denne ved Langsætra. -Flickr. |
Denne kjelken kjøpte jeg for et par hundrelapper på Gjenbruken, men den har vi hatt mye glede av. -Flickr. |
Hipp hurra for bestefar, som feirer 78 år i dag🎉 Ja, det er gamlefars fortjeneste at vi sitter her i korona-karantene nå, og ikke lider i lommehullet vårt i Gjøvik, sammen med verdens ondeste covert-høne. Da ville vi vært ferdige! Foreløpig merker vi lite av brakkesyken etter tre dager i full korona-karantene her i enga, småjentene har hatt noen småfeider, men ikke noe utover det vanlige. For undertegnede er eneste forskjell at jeg slipper all kjøringen, hvilket er en velsignelse, da det også i forkant av karantenen gikk flere måneder mellom hver gang jeg samtalte med noe menneske her i Mjøslandet. For når sant skal sies er min a7III min siste kamera(t), og han står fremdeles trofast her ved min side😉 Til slutt ønsker vi alle her i enga bestefar, far og svigerfar en flott bursdag i strålende vårvær, som bør benyttes til å absorbere D-vitaminer for kommende feider🎈 Copyright: PermaLiv AS -Flickr. |
Fikk omsider ordnet det til på stabburet, slik at jeg er klar til å lese inn stabburs-poesien, og det ble helt enkelt med kun en stol, et lite bord og dette bildet, som jeg tok i slutten av tenårene i Syd-Sverige. Min første karrière som fotograf var som fuglefotograf, men dette ble sørgelige greier, hvor dette bildet var det beste jeg fikk til. En vanskelig sjanger, i tillegg til at det ble mye tull med adaptere etc., da jeg entret markedet i skiftet da Canon innførte auto-fokus og ny EF-fatning. Allikevel, jeg lærte utrolig mye om fugl de par årene jeg holdt på, samt at jeg sikkert også lærte litt kamerateknikk, som jeg nok kan ha hatt litt nytte av da jeg gjenopptok fotograferingen nå i livets alderdom. Kommer til å skrive ned ett og ett dikt i ei lita bok etterhvert som jeg leser inn stabburs-poesien, slik at den ikke kun ligger på nettet. Det beste ville selvsagt vært ei trykt foto-bok, men nå får vi se hvordan alt utvikler seg i disse korona-tider? -Wikimedia. |
Å benytte maske er av de aller mest effektive tiltakene mot korona-viruset, og i Vietnam går nå maskefabrikkene for fullt, hvor myndighetene deler ut gratis ansiktsmasker til folk, som de er pålagt å benytte. Sannsynligvis er dette et bedre tiltak enn de tiltakene norske myndigheter har satt i sving, men så har vi da heller ikke igjen en eneste maskefabrikk her til lands, og på Felleskjøpet aner de ikke når de får inn igjen til lageret. Kona prøvde å sy til noen masker til oss, de ble så som så, men etter Kiwi-besøket i dag kom jeg på at vi har en Kiwi-buff, så jeg fant fram igjen denne. Dette er også en flott måte å hylle de herlige, tapre Kiwi-damene på! Skal videre se til å få raket av meg resten av håret før neste butikk-besøk. Jeg benytter egne klær ved nødvendige ærender, som jeg kaster av meg og lar ligge i skålen når jeg kommer hjem. Deretter tar jeg en varmest mulig dusj. Var det ikke for jentene ville jeg ikke tatt dette så nøye, jeg har opplevd smerter før og kunne nok taklet å ligge tre uker på kammersgulvet og vri meg, men slik situasjonen er nå er de altfor avhengige av meg her i ingenmanns-land. -Flickr. |
Den gamle skolevegen min etter gamlevegen ned til Skreia og Stange skole, hvor vi skulle hente noen hjemmelekser i dag. -Wikimedia. |
Da ble det en liten rusletur i dag ned til Stange skole etter litt skolemateriell. I morgen satser vi på familie-skidag på Oksbakken. Ellers var det en fin samtale mellom disse fire grånende herrer i videoen nedenfor, hvor de mot slutten kommer inn på behovet for et systemskifte. Hadde vi hørt på Terje Bongard og gjennomført MEDOSS, med en implementering av lommedemokratiet, kunne vi sluppet alt dette her. Men de ville ikke høre på oss, hverken da eller nå, istedenfor pøser de på med milliarder og atter milliarder ned i et sort hull, til ingen nytte.
Ikke engang masker har de på lager, og klarer ikke å produsere selv her i gamle Norge. I Vietnam er viruset mye mer under kontroll enn her, simpelthen fordi de produserer masker selv og deler ut disse til befolkningen. Et langt mer effektivt tiltak enn hva våre myndigheter klarer å komme opp med, hvor selv sykehjemmene er tomme for verne-masker for de ansatte. Horribelt!
Men vi har det bra her, så vi blir her, så satser jeg på at det kommer en vaksine mot slutten av året:-)
Fire gamle ringrever, hvorav to har vært av PermaLivs inspiratorer gjennom en årrekke, diskuterer korona-pandemien. Dette er noe annet enn hipsterne på Marienlyst👍
Trappa ned fra andre etasje, hvor vi har meget hyggelige soverom. Jentene sover nå på det blå rommet, de vil ikke ha meg der, så jeg sover alene på kvisten. Var redd for at jeg kom til å stange mye i den lave trappa, men dette har gått meget bra. -Wikimedia. |
Da har jeg vært på handling, tenkte det var lurt å møte opp til åpning kl. 07:00, men det var en tabbe, da store mengder fremmedarbeidere veltet ut av kassevognene sine for å gjøre innkjøp etter helga, flokker av østeuropeere som ikke syntes å bry seg det minste om koronaen, der de gikk omkring og harket, hostet og røykte. Så den beste tiden for innkjøp er nok omkring åttetida, når disse har gjort unna innkjøpene og ventilasjonsanlegget har fått luftet ut.
Forunderlig at det er slike mengder av fremmedarbeidere på Toten utenfor jordbrukssesongen, men de kommer vel da og så får de seg jobber ellers til høsten, hvor slike som meg nå ikke har sjanse på arbeidsmarkedet. Og det er jo det de vil, våre herskere, at vi kvite, middelaldrende menn uten status og posisjon i samfunnet, skal havne i rennesteinene som søppel. Fordi vi fortjener ikke annet, da vi er hatister, trangsynte anti-liberalister og potensielle identitære.
Forunderlig at det er slike mengder av fremmedarbeidere på Toten utenfor jordbrukssesongen, men de kommer vel da og så får de seg jobber ellers til høsten, hvor slike som meg nå ikke har sjanse på arbeidsmarkedet. Og det er jo det de vil, våre herskere, at vi kvite, middelaldrende menn uten status og posisjon i samfunnet, skal havne i rennesteinene som søppel. Fordi vi fortjener ikke annet, da vi er hatister, trangsynte anti-liberalister og potensielle identitære.
Selv hadde jeg håpet at korona-epidemien kunne føre til økt samhold og en gjenoppdagelse av felles lojaliteter og standarder, men en artikkel av Steigan i dag fikk røsket meg ut av drømmeriene:
Selvsagt, denne pandemien vil kun føre til at skrustikka strammes til ytterligere noen omdreininger, hvor vi i etterkant får et enda mer brutalt, overvåket og regulert samfunn. Uansett, jeg satser på å holde meg frisk, for skulle jeg bli syk tør jeg ikke tenke på hva som kan skje.
Så neste gang er det Kiwi kl. 08:00. Dessuten holder vi det varmt i ovnen, da viruset ikke liker varme. Forresten er det de butikkansatte på Kiwi som er de store heltene i denne epidemien, med disse flokkene av fremmedarbeidere er det nok langt farligere å jobbe her enn i helsesektoren. Så PermaLivs varmeste hilsener går til alle i kassa på Kiwi, dere er fenomenale tøffinger, som ser døden i kvitøyet med et smil!
Da var første dag med full korona-karantene unnagjort her i enga. Det har vært en litt bustete dag, men nå begynner vi å komme i orden. Særlig har leitingen etter fjernkontrollen til TV'en tatt mye tid, den ble sporløst borte i går morges, hvor vi lette iherdig etter den helt til i aften. Til slutt fant storesøster den bak ei prinsessebok innerst i skatollet, hvordan den har havnet der er et stort mysterium for alle sammen. For egen del fikk jeg båret inn kista fra stabburet og ryddet det meste av foto-utstyret ned i den, hva som virkelig bekymrer meg er at jeg kun har igjen ei halv pakke Lens Whipes. Inn til Gjøvik reiser jeg ikke igjen, kona sier hun må til jobb, men jeg nekter å kjøre henne. For jo mer jeg tenker på hva konsekvensene kan bli hvis jeg blir syk, dess mer urolig blir jeg. Tross alt lever vi i et vakuum her i enga, uten noen form for nettverk, sosialt samfunn eller butikker, alt hva man hadde her for 50 år siden. Hvor lenge denne karantenen kan vare er ikke godt å si, ser at de mest pessimistiske analysene går på opp mot to år, men krysser fingrene for at kineserne klarer å utvikle en vaksine. Copyright: PermaLiv AS -Flickr. |
Before focusing on photography again, I wanted to repeat what every expert in this matter is saying: stay home as much as you can. If you are already taking this seriously, then please keep doing so. And if you still believe this is like the flu, take a look at this.
Stay healthy, my friends. - AOWS
Thank you so much Aows! I put my family into full quarantine now, my wife works 50% as a health worker, but I decided I'll not drive her to the bus, as if I get ill my girls might die, as we have no network and no stores around us here we stay. For me the survival of my girls is the most important. I'll post images from our quarantine, and I'll make short walks in the surrounding nature, but I'll not walk or drive far in case something should happen to me. I too have a lot of work with my images, and my Flickr account is a mess, so as long the web is up and we have electricity, I've plenty of work. I will post images from our quarantine on Blogger.
Again, thanks a lot for advice!
-PermaLiv
"This is so sad; for those thinking it’s only the old, there are also very shocking examples of younger people dying even without underlying health issues. These emphasises that they were people who were loved; not just numbers." - Nessie
Som dere ser, kjære PermaLivs følgere, unge, friske folk uten underliggende helseproblemer, dør nå av korona. Kanskje ser vi her nye, mer aggressive mutasjoner av viruset? Selv er jeg 51 år og har litt industri-astma, så det er ikke snakk om at jeg kjører kona til bussholdeplassen. Vi blir her alle sammen hele tiden, med unntak av små besøk til Skreia en sjelden gang for innkjøp.
Da er det en ny korona-dag her i engen, og dette holder vi oss med inntil 50 prosent av befolkningen har blitt immune, eller det er utviklet en korona-vaksine. Etter det jeg leser vil koronaen dø ut av seg selv når minst 50 prosent av en befolkning har oppnådd immunitet. Det er selvsagt mye man skulle ha opparbeidet lagre av i forkant, som Lens Whipes, men det er uaktuelt å reise inn til Gjøvik for å kjøpe opp restene av Lens Whipes rundt omkring nå, så får heller bruke reine kjøkkenhåndklær til å tørke av linse-elementene, og etter det jeg leser skal moderne linser ha en meget sterk coating, så vi får tro de takler denne påkjenningen? Heldigvis mottok jeg James Kalbs bok om inkludering i forkant av utbruddet, i tillegg til at jeg har hans forrige bok om liberalismen, så jeg ser det derfor som et lite kall å sitere fra Kalbs bøker under denne krisa, samtidig som PermaLiv reflekterer litt over Kalbs budskap inn i vår samtid. Vi har nå lenge trodd at vi kan riste av oss alle felles lojaliteter og standarder, slik at intet er hellig og vi ikke har noe å samles om, hvor hver enkelt virrer rundt i sitt lille egosentriske univers, mens en liten elite administrerer oss og sørger for at alle er likestilte. Problemet med et slikt samfunn er at det er svært lite resilient når krisene rammer og det røyner på. -Wikimedia. |
"How can we be in such a fix, if our understandings are so advanced? In fact, it is our supposed expertise and enlightenment that make it impossible to understand and deal with the problems of social life. More and more, it seems that among us:
* Freedom means comprehensive control of human relations, so we do not oppress each other.
* Equality means rule by irresponsible and unrepresentative elites who keep us equal by keeping us powerless.
* Reason means submission of mind and will to authority and experts.
* Diversity and inclusiveness mean distinctions cannot be allowed to matter, so they have to be neutered or destroyed.
* Tolerance means the demonization of those attached to nonliberal principles as bigots and fundamentalists.
* Giving people what they want means destroying the goods they care about most, since those goods cannot be produced and distributed to order.
Such contradictions reflect problems within liberalism and modernity that go down to the most basic issues, issues as basic as how we acquire knowledge and choose goals. Liberal modernity tries to deal with such issues in a clear, rational and progressive way by simplifying them, so that the world can be understood, managed and put right. With this in mind, it makes knowledge strictly public and goods strictly private. If you want to know what is true, you ask experts who determine the answer by objective critical standards. With respect to the good and beautiful, however, there is no knowledge, but only preference, which means that each of us defines his own goals and values. The alternative would be to allow people claiming special knowledge of the good to force their preferences on others, and that would be oppressive." - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 116
Syrinskygger. -Wikimedia. |
Da, etter å ha sett følgende artikkel i OA, tok jeg mitt valg som familiefar om å sette hele familien i full korona-karantene!
Hans Ole sier: "Du kødder ikke med korona!"
Jentene mine har ingen omkring her som kan hjelpe dem hvis jeg blir syk, de har ingen til å kjøre seg, ingen til å handle for seg, og det sivile samfunn her i Øverskreien har brutt sammen med husmannstroens bortgang. Derfor må jeg, som ansvarlig familiefar, sette mine jenters liv foran livene til alders-pasientene på Haugtun i Gjøvik. Vil beklage dette for alle berørte og pårørende, men for meg er mine jenters liv viktigere. Derfor vil jeg ikke kjøre dem noen steder, jeg kjører ikke kona til busstasjonen på Bilitt, og lar ikke småjentene være alene hjemme mens jeg kjører kona fram og tilbake til Gjøvik.
Fotoutstyr, som Lens Whipes, vil jeg bestille på nettet, så får jeg ta på meg munnbind og hansker og hente dette nede på Skreia, samtidig som jeg handler.
Så full korona-karantene her i enga, hvor jeg ikke setter meg selv i fare for å bli smittet på noe vis, grunnet de alvorlige følgene dette kan få for jentene. Vi isolerer oss her, og det blir fullt verneutstyr de få gangene jeg må ned til Skreia eller Lena for å handle litt.
Håper på forståelse fra alle ansvarlige myndigheter!
Korona-karantene er rydde-karantene. Ser ut til at det kan komme mye godt ut av denne korona-epidemien😅 -Flickr. |
Dette synes jeg ble et godt selvportrett, da det uttrykker hvordan jeg kjenner meg her i enga, lik et spøkelse i feil tid. Men så har vi da alle blitt lik spøkelser, det er bare det at de færreste innser dette, da de mangler selvinnsikt, fordi uten felles lojaliteter og standarder er vi intet annet enn spøkelser. Våre fem storartede forfedre her etter gamlevegen hadde disse lojalitetene og standardene i troen og tradisjonene, slik at de kunne samhandle på fornuftig vis. Uten disse blir vi kun brikker i våre herskeres puslespill. I disse korona-tider er det pussig å sitte på alle svarene, gitt til oss av de fremragende tenkerne Terje Bongard, James Kalb og Christopher Alexander. Hos disse tre intellektuelle finner vi alle svar og all forståelse vi trenger for å skape resiliente samfunn, men våre herskere vil ikke lytte til dem, da dette ville medføre at deres system, som er ekstremt inhumant, måtte avvikles. Terje Bongard gir oss alle nødvendige svar på hva et menneske er, og hvordan vi kan organisere oss for å spille på lag med menneskenaturen. James Kalb tilbyr oss en unik innsikt i hva som er feil med vårt nåværende liberale tyranni, samt hvorfor vi trenger felles lojaliteter og standarder i troen og tradisjonene, slik at vi kan utvikle tillit til hverandre, for uten lojalitet ingen tillit, og uten tro og tradisjoner har vi ingenting å ha lojalitet til, slik at et harmonsik samfunn blir en umulighet. Christopher Alexander, den store arkitektur-filosofen, har frembrakt den forståelsen vi trenger for hvordan å skape bærekraftige, vakre byer, landsbyer, grender og enger. For de som ønsker et nytt samfunn i kjølvannet av korona-epidemien, vit at alle svar, all innsikt vi trenger for å få til dette, er å finne hos disse tre tenkerne. Ellers tror jeg at Tokinas nye 85 mm blir av mine nærmeste investeringer, vil kun vente på at anmeldelsen av Matthew Saville blir fullført. De fleste 85 mm egner seg best for portretter, men denne tror jeg også blir fremragende til landskaps-bilder. Vil til slutt oppfordre alle PermaLivs følgere til å fordype seg i arbeidene til Christopher Alexander, James Kalb og Terje Bongard under korona-krisen, slik at vi når denne dabber av kan brette opp ermene og avskaffe våre nåværende herskere sammen med deres ekstremt destruktive, inhumane, udugelige og ugudelige samfunnssystem! -Flickr. |
Ah, tenk det, jeg ble bønnhørt😄 Denne kjøringen var iferd med å ta fullstendig knekken på meg, hvor Fredheim skolekorps hadde satt opp tre øvinger per uke fram til Innlandsmesterskapet, i tillegg til barnehagekjøring og jobbkjøring for kona. Så foreløpig bare nyter jeg korona-karantenen her i våningshuset, kona driver og hamstrer litt, men selv tenker jeg som så at holder man klyvøksa skarp, ferdighetene ved like og troen sterk, da overlever man det meste. Videre er det jo overhodet ikke sunt det systemet som har utviklet seg i takt med avviklingen av husmannstroen og tradisjonene, så om det kollapser litt kan bare være til det gode. Det eneste som bekymrer meg er hvis kamera-teknologien skulle få seg en knekk. -Wikimedia. -Flickr. |
As times goes by, the experts responsible for determining the demands of equal freedom find more and more to supervise and become more and more intrusive. Thus, it turns out that, when freedom and equality are treated as ultimate standards, they lead to an ever-greater degree of subordination and constraint. The ultimate result is complete tutelage, with kindergarten as the model for social life. However entranced such a system may be at present, it is too contradictory to last. - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 116
Akk og ve, her er alt som er igjen av gardskoronaen, historiemaleriets ramme, i enga mi😰 Gamlevegen ned til Skreia gikk i åpningen, hvor skitrasemotorvegen passerer nå. I mange hundre år endte denne vegen her i enga vår, men så kom bureisningstida og deretter bunkertida med Subeksurbania som corbusiansk ideal, i General Motors ånd. -Wikimedia. |
With all the good will in the world not everyone gets along equally well. That’s why good fences make good neighbors: they reduce the friction when we want to do our thing and other people want to do their very different thing. So why not, as Father VanDenBroeke suggests, “consider the religion and worldview of the immigrants or refugees”?
Ever since “diversity” became the justification for affirmative action, people have claimed it makes us stronger, but they also note it’s a “challenge”—which means it causes problems. So why not ignore the rhetoric, look at the substance, avoid the problems, and accept the obvious point that it’s harder for people to live together when ultimate loyalties and standards differ?
Also, we need to consider the value of the standards and loyalties in question. Most of us would rather live in a society that skews toward Christianity, natural law, widespread participation in government, and a great deal of personal freedom than one that skews toward the Koran and a code of law determined by religious scholars based on divine commands that are understood as absolutely arbitrary. - James Kalb
Ja, jeg kunne virkelig trengt en skikkelig gardskorona rundt enga mi, da et godt gjerde ikke er nok her. Klaus, Even Helmer og Johan Albert kunne nok leve godt sammen, da de hadde samme lojaliteter og standarder i livet, så ikke nå lenger. Og det var min oldefar som var filosofen av våre fem storartede forfedre her etter gamlevegen, hvor Grythengen bærer i seg visjoner om ei eng i ei grythe, avsondret, et sted for meditasjon, bønn og stillhet. For slik å hedre husmannstroen og kulturelva vår, slik oldefar gjorde det da han satt under filosofi-bjørka si nede ved elva.
Da fikk jeg gjort unna resten av vedkløyvingen og det var morsomt, så det er godt mulig jeg måker meg inn til den lunna jeg dro opp fra dalen i vinter, slik at jeg kan fortsette med å klyve litt under korona-epidemien.
Ellers laget jeg en liten lysbilde-serie hos WordPress av bildene mine den siste tiden, før jeg slettet dem, hvis noen har lyst til å mimre litt. Lysbilde-showet ligger helt i bunn av artikkelen nedenfor✌
Ellers laget jeg en liten lysbilde-serie hos WordPress av bildene mine den siste tiden, før jeg slettet dem, hvis noen har lyst til å mimre litt. Lysbilde-showet ligger helt i bunn av artikkelen nedenfor✌
Badeanlegget i Fjellhallen har vært stengt i hele vinter, og dette har vært en av grunnene til at det har vært så tungt å reise inn til Gjøvik, fordi det har vært deilig med et bad samt ikke minst badstue. Her i enga er imidlertid svømmebassenget oppe og går, hvor dette er et meget populært tilbud. -Wikimedia. |
The blue room. -Flickr. -GP. |
The risks of the present situation are serious and must be averted if at all possible. To do so, we must examine what has gone wrong and where we are headed, and then change course. This will involve dealing with the most basic principles governing life and thought. It will be difficult to do so. Basic issues are hard to grasp whole, while alternatives are hard to define and make concrete, and people find it hard to grasp what is at issue. In addition, modern ways of thinking have a viral genius for invading, colonizing, and destroying other traditions. The result is that public discussion has fallen into a black hole from which the situation is all but invisible to educated people. - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 116
PermaLivs oppgave den tida vi opererer her i denne urgamle enga vår på kanten av Grythe-platået ved den hellige elva fra Tjuvåsen, er å undersøke hva her var, hva som har gått galt, hvorhen vi går og hva som kan gjøres, med prioritet i nevnte rekkefølge. Utdannede folk kan vi ikke regne med, jo mer utdannet de er, dess mindre synes de å forstå.
Paus har en sterk kristen tro og dette en gjennomgående som tema i flere av hans arbeider.
– Som kristen tror jeg på det Bibelen skriver om at Gud ikke vil tillate mennesket å ødelegge livet på denne jorden. Jeg tror altså på en framtid med mulighetene for et evig liv her på kloden, sier Paus.
Han understreker at ifølge Bibelen var hele hensikten med oss og Skaperverket å leve evig i et jordisk paradis.
Som tidligere understreket sammenfaller Sivilisasjonens og PermaLivs tenkning helt og fullt, hvor vi holder oss med de samme idealer og forbilder. Arne Paus hadde jeg imidlertid ikke hørt om, og at han, Odd Nerdrum og Karl Erik Harr er et samarbeidende trekløver, var veldig spennende. Karl Erik Harr har vel også nettopp startet opp et flott museum, som jeg gjerne kunne tenke meg å besøke, et godt alternativ til det nye autovernet i Bjørvika.
Hensikten med skaperverket er å leve evig i et jordisk paradis, understreker Paus. Det var dit våre forfedre var på veg her i grenda, men nå har vi dessverre skiftet retning, ja faktisk beveger vi oss i stikk motsatt retning av dem.
PermaLiv har imidlertid svarene, med innføringen av lommedemokratiet, husmannstroen som ny nasjonalreligion, en helliggjøring av de fem store, himmelengene og kulturelva mi, samt å erstatte modernismen med alexandrinsk designteknologi.
Ble så inspirert av AOWS at jeg stakk ut for å ta et kontrastfylt svart og kvitt - foto, hvor det eneste motivet jeg fant var de nylig beskårne greinene på vinterepletreet. Husker ikke hva dette epletreet heter, de to andre er seftaholm, og vet jeg har skrevet et sted hva vinterepletreet er også, men klarte bare ikke å finne det igjen. Derimot fant jeg et lite epletredikt og en eplehøst-artikkel, som jeg re-publiserte til glede for nye lesere. Det at man kan re-publisere gamle artikler i Blogger, er grunnen til at jeg ikke benytter WordPress, hvor dette ikke går. Derfor benytter jeg superenkle, eldgamle Blogger, så får vi håpe Google ikke klusser det til med tida? -Wikimedia. |
AOWS har blitt en av mine nye inspirasjonskilder:-)
Her etter gamlevegen forbi Grythengen vandret husmannstroens grunnleggere sammen, mens de diskuterte godt og dårlig, spørsmål de ikke på noe vis kunne tenke seg å overlate til liberal ekspertise. Etisk subjektivisme var ikke noe for dem! -Wikimedia. |
Liberalism claims to avoid the need to answer such questions. It says that each of us should develop his own view of what life is about and apply it in his own case, leaving others to do the same. Hence the ethical subjectivism that is now public compulsory. Questions of good and bad must be kept as private as possible, so that each can be free to make his own decisions on his own grounds.
Thus, liberalism tells us that the most basic issues should not be decided publicly or on their merits. Instead, they should be dealt with through the principle of giving everybody whatever he wants, as much and as equal as possible. How to do so is a question for experts, so that the practical solution for troublesome issues is to let liberal functionaries decide them implicitly, as they administer social life in the name of freedom, equality, prosperity and security. - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 116
Ja, kjære PermaLivs følgere, denne formen for tvungen etisk subjektivisme er noe vår apostel ville stilt seg fullstendig uforstående til. Våre fem storartede forfedre her etter gamlevegen i grenda mi, husmannstroens grunnleggere, var opptatt av de store spørsmålene om godt og dårlig dagen lang. Derfor skapte de en overlegen kultur! En arv hvis husmannstroens barn overlot til liberal ekspertise, og ikke til sine barn!
Kammersvinduet. -Flickr. |
Gardsepletreet trenger en klipp for stabburs-jubileet. -Wikimedia. |
At a more personal level, the refusal to discuss basic issues is backed by self-satisfaction and arrogance. Our ruling class and its hangers-on are convinced they are radically superior, morally and intellectually, to everyone who has ever lived. They have extricated themselves from the inveterate error and now see the obvious, so that a drug-addled rocker against racism is justified in looking down on the saints and sages of the past. People were bigots then, and the views of bigots do not count, so why pay attention to them? - Against Inclusiveness: How the Diversity Regime is Flattening America and the West and What to Do About It, by James Kalb, page 116
Siste utgave av denne serien avsluttet jeg med et bilde av Sundby, fordi jeg ble så grepet av våre forfedre som levde på rekke og rad på de fem gårdene her etter gamlevegen, og under kaffen på vårkonserten i går filosoferte jeg videre over dette, og kom til at de burde vært utnevnt til helgener alle fem, som husmannstroens grunnleggere, og ikke kun vår apostel.
På et vis utfylte de hverandre på glimrende vis!
Øverst i Holmstadengen fant vi vår apostel, M.J. Dahl, visjonæren, karismatikeren, gjøgleren, forbildet, inspiratoren.
Deretter på Holmstad August Holmstad, politikeren og representanten, han som talte grendas og husmannstroens sak hos formannskapet.
Så på Sundby hadde vi Klaus Sundby, igangsetteren, som brant for Skreiens bedehus, og som fikk samlet folk til det praktiske.
Videre kom man til min oldefar Even Helmer Holmstad her i Grythengen, en stillhetens mann, filosofen, hvor han gikk filosofistien sin ned til Olterudelva og satt og filosoferte under filosofibjørka vår. En stille, men viktig gjerning.
Til slutt hadde vi Johan Albert Solhaug, praktikeren og historieskriveren, som gjennomførte ting og reiste både Skreiens bedehus og Betel i Lensbygda.
Dette var fem helt utrolige personligheter, i ei utrolig tid!
De ristet av seg det lutherske standssamfunnet og ble frie borgere, hvor de etablerte en ny delereligion og en fornyet kultur her i grenda, i Øverskreien og rundt Totenåsen.
De tok Ordet ut av hendene på geistligheta og gjorde dette til sitt eget, de ble selvstendige forvaltere av Ordet!
Min oldefar utfordret Luthers hellighat, ved å erklære filosofibjørka si ved Olterudelva som hellig og ukrenkelig. Den hellige bjørka til oldefar overlevde selv Valbydalen hoppbakke!
Og nå mener vår herskerklasse, våre byråkrater og politikere nede i rådhuset på Lena, at de er moralsk og intellektuelt overlegne disse våre forfedre! At de var trangsynte fanatikere! Og husmannstroens barn har blitt et påheng til disse folka her!!!
- Et katastrofevarsel
Faktum er at husmannstroens barn ønsket samme skjebne for meg, som våre herskere nå ønsker for Julian Assange, vår helt! De burde skamme seg!
Forrige dagen så jeg "Mary Poppins Returns", hvor jeg bet meg merke i følgende replikk:
"Når verden snur seg på hodet, er det beste man kan gjøre å snu seg på hodet sammen med den."
Ja, verden har snudd seg på hodet, det var våre forfedre som stod med begge beina solid plantet i gråsteinsjorda her i Øverskreien, og jeg kommer ALDRI til å snu meg på hodet sammen med vår nye herskerklasse!
-Flickr. |
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.