![]() |
Jeg har kommet til et punkt hvor jeg er lei av å vandre rundt på Toten som gutu-fotograf, sammen med min a7III. Dette er bare sublimisering for tapet av kværnenga vår, hvor jeg ikke lenger ser noe som helst poeng hverken med Toten eller Mjøslandet, ja egentlig hele den nord-vestlige Europeiske sivilisasjon, uten kværnenga til herr Fossemøllen og jubelenga til Even Helmer, som et levende elvebruk, ved stenelven Grýta. Foto-aksen Sognefjorden-Skjolden-Fjellregionen er rå, ingenting slår denne, men det trues med vindkraft alle steder. Allikevel råkult hvis vi fikk det til, hvor jeg kunne fortsette med min nye identitet, som Petter-Øyvind Kvåle. Uansett kan vi ikke satse på dette, vi bare krysser fingrene, og satser på å gå tilbake til katolisismen, og bli en del av den sør-vestre Franske kulturarven. Bedre å satse på det som allerede går bra, for å styrke dette! Og det ser ikke akkurat ut til at vi skal gå tomme for kultur- og naturopplevelser der nede med det første💖 Landscape of Sukkestadgutua Road at rural Toten in March 2025. Stock-bilde | Adobe Stock Vestlandsfjordene kveles - kystogfjord.no permaliv.myportfolio.com |
"There's no life at all left here in Norway, people and culture is icy cold and stone dead. We decided to start the process of moving to S.W. France, to become Catholics again, and to walk the Chemin du Puy or Via Podiensis. We better strengthen what's left of Western culture there, rather than trying to resurrect our own lost and failed culture from the dead. That's not in our power." - PermaLiv
Jammen levde folk rike liv i middelalderen! Men vi hadde det ikke så verst her heller, under den rokokko, nyromantiske seinpietismen, med dragestilen og det hele. Dragestilen var en avlegger av sveitserstilen, utviklet i Frankrike under romantikken med utgangspunkt i engelske ideer, men dragestilen ble så karakteristisk her under nyromantikken, at den må defineres som vår eneste, helnorske arkitekturstil.
Alt dette fant sitt brennpunkt her i Grythengen, men nå er det bare dødt alt sammen, hvor man har gravd i filler den magiske brønnen og filosofistien og Stysjinbekken og stappet masse plast og rør ned i bakken, hvor det går kabler over bakken på kryss og tvers, hvor det går droner og helikoptre med monstersager over her hele tida, hvor man har panket en masse subeksurbanitter nådeløst og formålsløst ned i kulturarven vår, bare for at de skal plage oss.
Hittil har jeg klart meg ved å sublimisere for tapet gjennom fotografiet, men dette går ikke lenger, å leve på Toten og i Mjøslandet uten kværnenga Grythengen, som et levende elvebruk ved stenelven Grýta, klarer vi ikke.
Så da står valget mellom Sognefjorden med Skjolden, eller Nouvelle-Aquitaine med Sarlat-la-Canéda.
På et vis ser det ut til at all kultur har hopet seg opp i det sør-vestre Frankrike, hvor fire pilegrimsruter møtes her nede ved Pyreneene.
Skjolden har den mektigste naturen, ingen tvil om dette, men når man ser på bildene av kulturlandskapet og landsbyene etter disse pilegrims-vandringene, kommer Norge til kort. Så jeg kan ikke forstå annet enn at vi her må finne den mektigste konsentrasjonen av kultur og landskap i skjønn forening, i hele Europa.
Hvor dette er levende pilegrims-vandringer, det er hundretusener som går dem hvert år, og ikke en håndfull, som etter Olavsleden.
Derfor krysser vi fingrene for Skjolden, men satser på Frankrike!
I tillegg har vi da alle sykkelledene, vannveiene og togrutene, hvor Deux Mers Canal mellom Middelhavet og Biscayabukta blir vår kanal.
Hvor vi også har Eropas ryggrad beliggende mellom Atlanterhavet og Svartehavet, med fantastiske Our Lady of Lourdes på den vestre enden, og Rila-klosteret på den østre enden.
Og hvor vi finner min favoritt av impresjonistene, Paul Cézanne, i Provence. Grønnyansenes ubestridte mester!
Hvor mitt nye foto-triangel da blir Dordogne-Provence-Pyreneene.
Så hvorfor bli her, i en døende sivilisasjon, med en utradert kulturarv, sammen med iskalde, likegyldige og onde mennesker, som har utstøtt Jesus fra sine hjerter og fylt tomrommet med Vårt Falske Selv, når man kan bli en del av alt dette?
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.