Thursday, February 15, 2018

Energi, penger og teknologi – sett som deler av en superorganisme

Profilert innlegg hos Debatt1.

Terje Bongard har tidligere vist stor entusiasme for Nate Hagens forelesninger. Håper han også vil sette pris på denne:



Vi burde fått Hagens til Norge for å holde dette foredraget, hvoretter Bongard presenterer RID-modellens muligheter i møte med de utfordringer Hagens her legger fram for oss. Aller helst i sammenheng med en lansering av "Det biologiske mennesket" på engelsk, sammen med en ny norsk praktutgave av boka.

Se fra 36 min. Superstøtte til RID!

Se fra 45 min, hvor Hagens kommer inn på hva han kaller "the great simplification". Det er her RID må slå inn, og det er derfor vi trenger å få gjennomført MEDOSS nå, slik at vi står klare til å møte dette gigantiske veiskillet i menneskehetens historie.

Samt selvsagt den atferdsøkologiske biten fra 27 min.🙊 Her framlegger Hagens fremragende argumentasjon for de chapinske lommetunene, ved at mennesker er tilfredse med å leve i småhus så lenge naboene har tilsvarende.

Har fordøyd hele forelesningen nå, og dette var virkelig inspirerende. Ikke minst har det blitt enda klarere for meg hvor viktig det er å få på plass RID. Slik at inngruppa kan erstatte penger som samfunnslimet. Men for alle mine livsmål var dette en inspirasjon og hjelp til å stille fokus enda skarpere enn før.

En interessant ting til, fra 1t. 16min. ser Hagens for seg at vi vil kunne ta langt bedre beslutninger hvis 5% av befolkningen forstår hvordan økonomien, økologien og hjernen fungerer.

Terje Bongard er den som best forstår sammenhengene mellom disse tre, og at hans bok ikke har skapt større debatt er en tragedie. Som han sier: "Det er mennesket selv som står i vegen."

For egen del kan det kjennes frustrerende å være en av de opplyste, en av de ytterst få som forstår hvordan menneskehjernen fungerer, og sammenhengene mellom humanøkologi, økologi og økonomi, samtidig som man blir ansett som en dust av duster.

Verdens overlevelse avhenger av denne forståelsen, "the great simplification" kan ikke gjennomføres uten slik helhetlig kunnskap og tenkning som jeg representerer. Trolig er jeg en av verdens ti viktigste tenkere, med Bongard på toppen, men blir hverken forstått eller respektert.
"Dette er tragedien ved å ha en unik hjerne, man blir venneløs." - Øyvind Holmstad

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...