Wednesday, February 14, 2018

Templene overtar for bedehusene på Toten

Templene overtar for bedehusene på Toten, og nylig åpnet nok et buddhist-tempel i Kolbu. Da har vi i alle fall to templer på Toten, det kan være flere, og så langt jeg vet er det kun igjen ett bedehus i aktivt bruk. Dette ligger i Lensbygda.

Dette templet ligger ikke i Kolbu, men i Lier. Fotografert ved varelevering i Lier, den gang jeg var et team sammen med min gamle Sprinter og eos 550d.

Kolbu var kjent for å ha en særlig tetthet av bedehus, men så vidt jeg vet er de nå alle forlatt. I Nord-Hurdal har man igjen Solhøy bedehus, hvor den gamle bedehuskulturen lever i beste velgående, selv om også dette bedehuset har mistet mye av sin opprinnelige sjarme, med tømmervegger, rutevinduer og skifertak.

Tidligere Skreiens bedehus.

Bedehuskulturen representerte et høydepunkt i norsk kulturhistorie, hvorav den rosenianske bedehuskulturen rundt Totenåsen var et høydepunkt av bedehuskulturen igjen. Vi fant her det ypperste av norsk kultur gjennom alle tider!

Pussig nok var det etter ei gutu i Kolbu jeg kom på ideen med Dahls Kafé på Gjøvik.

Da jeg gikk og vandret etter denne gutua i Kolbu fikk jeg ideen til mitt nye kafé-konsept.

- Dahls Kafé på Gjøvik?

Så nå får vi tro gamlefar snart får tak i oppskrifta til "bæssmorkringler", hvis ikke får vi nøye oss med totenkringler fra Holmstad Hjemmebakeri. Men det ville nå vært svært da med ekte "bæssmorkringler"😮

Samt at småjentene må få lært seg noen skikkelig gamle Pris Herren - travere. Med eldstejenta på kornett og minsta med sin unike stemmeprakt.

Så gjenstår bare at Østre Toten kommune får dette forbannede pumpehuset sitt ned i det underjordiske, hvor det hører hjemme.

- Løsninger for pumpehuset ved Grythengen

Underlig er det uansett at det meste av bedehuskulturen på Toten til slutt skulle forsvinne inn i en liten kult-kafé på Gjøvik. Mens Buddhas ånd nå svever over totenjordene.

Bedehusene og bedehuskulturen har nærmest dødd ut på Toten, hvor nå de buddhistiske templene fyller tomrommet. Her skuer vi fra Kolbu opp mot Lensbygda, hvor man finner Totens siste bedehus i aktivt bruk.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...