Tuesday, September 3, 2019

Påskeminner 2019 fra Livoll leirsted (Easter Memories)

Dogsled for the kids.

-Wikimedia.


Hvorfor bygger vi alle disse grusomme hyttefeltene, som er akkurat det samme som de nitriste boligfeltene vi bor i resten av året? Når vi istedenfor kunne bygd megatøffe leirsteder og urbane landsbyer!

Easter Holidays were spent at Livoll Campsite by Gålå in the Gudbrandsdalen Valley.

Skiing at Gålå.

-Wikimedia.

Påskeferien ble tradisjonen tro tilbrakt på Livoll, et uavhengig leirsted og en av Opplands siste, men også vakreste allmenninger.

Vi fikk to fine skiturer på påskefjellet, hvor den lengste men flateste turen var på 8 km, litt langt for jentene, men det gikk tross alt utrolig bra. Om en tre-fire år holder de begge fint følge med far, og eldstejenta farer nok da forbi.

Etter skiturene var det som vanlig hundespann for de små, et skikkelig trekkplaster for de minste, og særlig eldstejenta hadde gledet seg veldig til dette. Sara fra hundekjører-miljøet i Torpa står for denne aktiviteten, ei virkelig tøff dame som sover ute med hundene hele året.

Jeg benyttet anledningen til å øve litt på action-fotografering, noe jeg er dårlig til. I farten kom jeg til å slette innstillingene for håndholdt naturfotografi, men det viste seg at dette var en lykke, da jeg under arbeidet med å hente dem fram igjen lærte utrolig mye om kameraet, hvor jeg omprogrammerte mange av knappene og menyene. Sony-menyene er kjent for å være kompliserte og tunge, men nå etter ti måneders slit tror jeg endelig at jeg har fått satt opp kameraet slik at det passer meg og min fotografering.

100% Siberian Husky.

-Wikimedia.

Lastet ned den nye programvaren for dyre-øyefokus til ferien, men så ikke at den slo inn. Uansett ble øyet sylskarpt på denne fyren, men så hadde han da også et skarpt blikk, med 100% sibirsk husky.

Sitting by a fireplace.

-Wikimedia.

Siden sist har de fått varmepumpe på Livoll, så nå er peisen mer til kos enn nytte.

The living room.

-Wikimedia.

Den hyggelige dagligstua ligger i midten med 12 arbeidsbrakker ut på hver side, 24 stk. til sammen. Disse ble donert til stedet etter kraftutbyggingen på Vinstra på 1960-tallet.

The well used piano sounds excellent.

-Wikimedia.

Det velbrukte pianoet har utmerket lyd, og det var mye sang og musikk under oppholdet, ikke minst under vitnesbyrds-kvelden. Her vitnet et svensk ektepar fra Dalarna om hvor mye stillheten betydde for dem ute på den svenske landsbygda, for slik å kunne finne Guds plan og re-kalibrere livet. Etterpå fortalte jeg dem om Hovdetoppen, denne stille villmarkstoppen midt i Gjøvik, byens hellige fjell, som nå er feid vekk og skal bygges ned. De var overbevist om at dette måtte være Djevelens verk, slik at folk i Gjøvik ikke skal kunne finne stillhet for å søke Gud.

Selv kom jeg til samme konklusjon i løpet av kvelden, hvor det plutselig slo meg at UFO-Hotellet på selve toppen er ment som en parodi på Kristi tornekrone.

-Wikimedia.

Easter Morning breakfast.

-Wikimedia.

Etter påskemorgen-frokosten var det de Livollske Leker, hvor jeg bidro sterkt for laget, i motsetning til for påskenøtter med bibelspørsmål. Faktisk for jeg rett til topps i flaggstanga i konkurransen om å feste klistrelappen høyest på stanga, mens ungdommene stønnet og bar seg og knapt kom seg to meter over bakken. Morsomt for en gammel kall, og jeg er sikker på at selv om flaggstanga hadde vært 100 meter høyere, ville jeg svingt meg til topps på fem minutter.

Men må nok legge meg i hardtrening med bibel-quiz til neste påskeleir. Blir vel for mye foto-teknikk.

He's not here. He's arisen.

-Wikimedia.

Leirledelsen hadde skaffet en meget dyktig forkynner for året, og i samtale under frokosten viste det seg at han faktisk hadde hatt ansvaret for å selge Betania bedehus i Kolbu for ikke så lenge siden. Med det samme syntes jeg det var synd jeg ikke hadde fått dokumentert stedet med mitt nye kamera, men da han viste meg bildene av salen forstod jeg at dette ikke ville vært noen vits, da veggene var bekledd med en forferdelig ekkel 70-talls plastpanel, såkalt "fattigmanns-panel", men dette er det da granpanel som er, for det finnes hverken noe billigere eller bedre enn rein granpanel.

Han viste meg også et foto av ei stor bedehustavle han hadde blitt forært for jobben med å selge bedehuset, og denne var utrolig flott. Han trodde bedehuset i fortsettelsen skulle settes i stand igjen til et slags forsamlingslokale, og kanskje vil de da rive av denne forferdelige plastpanelen? I så fall kan det være at jeg kan få låne denne skrifttavla av ham, for å forevige den på det gamle bedehuspanelet med kamerasensoren.

Men først må jeg prioritere å dokumentere Rustad bedehus i Sør-Hurdal, som har et aldeles nydelig bedehus-interiør med masse storartet bedehuskunst på veggene.

Sør-Fron Church is the little sister of the famous Røros Church, designed by the same architect.

-Wikimedia.

Sør-Fron kirke ligger rett før avkjøringen til Gålå og Livoll. Den er lillesøstra til Røros kirke, selv interiørmessig er det mange likheter.

Jentene meldte seg inn i Livoll-klubben, slik at de får 100 kr. rabatt. Kanskje blir jeg med dem oppover på et par leirer til sommeren, hvis jeg får mulighet, mens jeg selv ligger i telt og vier meg til natur- og kulturlandskaps-fotografering?

Relatert


Hyttebygging er ein av dei største trugslane mot norsk natur (færre hytter, flere leirsteder😇)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...