Sunday, October 20, 2024

Velferdspietisme

Dette var et usedvanlig interessant innlegg! Vi fikk oppleve det samme her rundt Totenåsen med M.J. Dahl, på tampen av den tredje, pietistiske bølge, den rosenianske. Forut for dette var det kun spredte haugianere her, og det var først med Dahl fattigfolket rundt åsen vår fant sammen som en storfamilie, hvor alle hjalp hverandre og man knyttet sterke vennskapsbånd over åsen. Men det var haugianerne som gikk foran og la grunnlaget, her skummet vi bare fløten, etter at haugianerne hadde nedkjempet hva jeg kaller for "det lutherske standssamfunnet". Det var vel etter Weinsberg-massakren Luther ble en slik ivrig forkjemper for standssamfunnet, eller i alle fall at han ble sementert i sin holdning om at alle hadde å kjenne sin stand, da standssamfunnet var en gudegitt forordning. Hvor da haugianerne stod i spissen for å gi oss forsamlingsfrihet, ytringsfrihet og bevegelsesfrihet, alt forutsetninger for det fenomenet vi fikk oppleve her. 

- PermaLiv

***

Av Geir Lahnstein, ALF. Original tekst her.

Haugianerne var det første reelle norske eksempel på Norsk Velferdsstat

Det store gjennombruddet for at det offentlige (stat, fylkeskommune og kommune) Norge tok et eksplisitt ansvar for å omforme vår nasjon til en felles forpliktende solidaritetssamfunn, fant sted på midten av 1930-tallet. På denne tid levde faktisk en del av de haugianske venneforeningen ennå, men de var nå bare en blek avglans av fordums «storhetstid», - spredt som svake «åndelige» lommer rundt om i det ganske land. Følgelig var det i høy grad behov for en bred offentlig mobilisering av ansvarliggjort fellesskapstenkning i 1930-tallets depresjon og massearbeidsløshet. Velferdsstat i sekulær forstand dateres gjerne til begivenheter rundt Ole Colbjørnsen og Axel Sømmes «3-årsplan» i 1933 med parolen «hele folket i arbeid» og Arbeiderpartiets overtagelse av regjeringsmakten i 1935 med Johan Nygaardsvold. Det offisielle Norge var på hele 1800-tallet preget av det vi populært kaller «nattvekterstaten». Det betød at det offentlige skulle engasjere seg minst mulig utover det aller mest nødvendige slik som forsvar, utenrikspolitikk, ordensmakt og pengevesen. Utover det måtte folk klare seg som best selv. Den opprinnelige inspirasjonen til at «markedet skulle råde» og et svært begrenset offentlig ansvar og engasjement var hentet fra den engelske markedsliberalisten Adam Smith og hans bok «The Wealth of Nations» som utkom i 1776. Den er blitt gitt navnet «liberalismens bibel». Det mest groteske utslag av denne liberalismen fikk vi med industrialiseringens gjennombrudd i England på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet med den såkalte «manchesterliberalismen» med grov underbetaling av arbeidskraften og sterk utnyttelse av barnearbeid.

Det som er beskrevet over er hva vi finner fortalt i historiebøkene. Imidlertid har man i disse foretatt en grov forsømmelse. Vi finner ingen ting eller særdeles lite i vanlige historiebøker om hvordan de troende, kristne som var etterfølgere av Hauge, tok vare på hverandre som medmennesker. Allerede i første halvdel av 1800-tallet med fremveksten av haugebevegelsen, de såkalte leserne, fikk vi det første klare eksempel på «Velferdsstat». Det er så absolutt grunn til å fremheve følgende: Overalt i landet ble det opprettet venneforeninger. Disse representerte både et sterkt åndelig men også meget sterkt sosialt nettverk som var levende gjennom hele 1800-tallet. I realiteten var disse venneforeningene den aller første hva vi kan kalle «sosial forsikringsordning» i Norge. Man hjalp hverandre med alt. Var det noen av vennene som fikk problemer, var det en selvsagt ting at de øvrige vennene stilte opp, - ga trøst, økonomisk hjelp, rådgivning og ved sykdom bisto i onnearbeid på gården. Vennene var som en storfamilie og alle var forpliktet på hverandres velferd (å leve det gode liv). I dag ville vi kalle det «reell helhetlig omsorg i konkret praktisk handling.»

***

Holmstadengen eller Storenga, som vel da Holmstadeie Vestby, plassen hvor Even Helmer Hermansen Holmstad ble født, og hvor Herman og Mina holdt til i ti år, forsvant inn i. Jeg kan ikke forstå annet enn at ruinene på oversida av Nygardsæterbruvegen må være etter Holmstadeie Vestby, da dette er den vestre plassen av de vel da fire husmannsplassene, som lå her oppe.

(Nb! Det ble bygget ei potetløe i Holmstadengen på 1940-tallet, denne vil jeg tro ble bygget på ruinene av Holmstadeie Vestby. Så jeg hadde nok rett da jeg først tenkte det var ei potetbu her.)

Dette var Holmstadengen, Holmstadjordet på holmiren øverst i jordet, der det går opp en skåveg fra en fin badedam i elva, samt står igjen en ripsbusk, Steinberg, der Holmstad hjemmebakeri nå ligger, samt da Holmstadeie Vestby lengst mot vest.

Husmannsplassen Tonga stakk ut som ei tunge bak låven i Holmstad, her hadde de ansvaret for dyra.

Merk den flotte gardskoronaen og de nydelige ospene i rimfrost, som danner et slør foran Holmstadengen, lik sløret til en vakker brud.

M.J. Dahl holdt til her i 36 år, hvor han knyttet fattigfolket rundt Totenåsen sammen i et vennskapsbånd, eller velferdspietisme, som vi vel kan kalle fenomenet.

Dette var en del av all den ufattelige historien, som kommer sammen i Grythengen, lik et brennpunkt.

Av denne grunn er Grythengen "Peak Universe", og burde derfor føres opp på UNESCO's UNIVERSE HERITAGE LIST, som det første og viktigste stedet i universet, på denne lista.

Bestill fadografiet her.

Oi, oi, jeg ser at ordet "velferdspietisme" første gang ble benyttet mandag 16. oktober 2023, her på PermaLiv. Søker jeg på ordet, kommer det bare opp ei lang remse med velferdsstat, mens velferdspietismen, som gikk forut for velferdsstaten, er ikke nevnt overhodet!

Vel, vel, nå er "velferdsstaten" alt annet enn velferd, denne staten ble borte, ved at det pietistiske grunnfjellet i befolkningen, forsvant. Og som man vet, man kan ikke bygge sitt hus på sand. Derfor kollapser nå den norske velferdsstaten!

Mer kommer!

Tja, det har visst ikke kommet så mye mer, men her kommer omsider en fin video:-)


Haugianismen vokste fram sammen med kapitalismens barndom, hvor kapitalisme og pietisme utfylte hverandre veldig godt. Men med tiden vokste kapitalismen ut av pietismen, den ble for stor, hvor vi fikk velferdsstaten.

Nå er vi i kapitalismens alderdom, Tollef Hovig redegjør mesterlig for hva dette betyr i sine økonomiske alanlyser, men dessverre får jeg ikke lest ham lenger, da han kun publiserer hos Steigan og ikke på sin egen blogg.

I dag er ikke lenger staten til for folket, som en arvtager av velferdspietismen, den er kun til for eliten og kapitalen, hvor stats-/markeds-duopolet søker å utradere de siste rester av fellesskap mellom mennesker, slik at vi blir maktesløse.

Vi er derfor tilbake i det før-haugianske standssamfunnet, slik at våre forfedre har levd forgjeves, hvor alt de vant er tapt.



Den gode nyheten er imidlertid at vi har mulighet til å knuse standssamfunnet og elitene en gang for alle, gjennom lommedemokratiet til humanøkolog Terje Bongard. Dette er det mest avanserte økonomiske og demokratiske systemet verden har sett, hvor vi med det representative inngruppe-demokratiet kan gi stats-/markeds - duopolet en på tygga, slik at dette tohodete monstret blir liggende nede for telling til evig tid!

Og da vil ikke våre forfedre ha levd forgjeves allikevel!


De norske pietistene med Hauge i front brakte oss ut av det lutherske standssamfunnet i symbiose med en ung, frisk og småskala kapitalisme, hvor kapitalismen var underlagt pietismens fellesskaps-verdier.

Nå har vi entret kapitalismens alderdom, hvor en storskala korporativ kapitalisme i symbiose med statsmaktene, bringer oss tilbake til et før-haugiansk standssamfunn, bare mye verre.

Det finnes faktisk kun en veg ut av dette uføret, og dette er det ansvarliggjørende demokratiet til humanøkolog Terje Bongard. Denne modellen, underlagt vinnerstrategiene i handikapprinsippet, kan igjen gi oss et ansvarliggjørende samfunn, på samme vis som under haugianerne. Hvor produksjonsmidlene på nytt benyttes til det beste for fellesskapet, slik som i Hans Nielsen Hauges industribedrifter!

"Nei, Øyvind, det har 0 hensikt. Det er bare en eneste mulig løsning, og det er å produsere holdbart, noe som er umulig under kapitalisme. Det er ikke noe vits i å snakke om dette i et slikt møte. Jeg drar på korøvelsen min i stedet. Har begynt på en roman, så får vi se om det kan åpne muligheter. Du skal få utkast til kommentar. Innen året er omme..." - Humanøkolog Terje Bongard, NINA


I 2018 ble vi jaget tilbake hit til kværnenga til herr Fossemøllen og jubelenga til Even Helmer av universets ondeste Hamas-Harpy, et kvinnemenneske som gikk Sinwar en høy gang. Men nå har i det minste Sinwar fått en skjebne som fortjent, så vi får glede oss over dette.


2018 var også året hvor Sony lanserte verdens første seriøse speilløse fullformatkamera for entusiaster, a7III, som jeg kjøpte i 50-års gave til meg selv. Tiden etterpå har jeg benyttet til å fotografere lokalt, som Holmstadengen ovenfor, mens dette stedet fremdeles hadde verdighet og var omgitt av en sublim karakter.

2024 var 200-års jubileet for Hauges død og fotografiets fødsel (i Frankrike), og 150-års jubileet for Even Helmers fødsel, et jubelår (50 år) etter Hauges død.

Even Helmer fikk oppleve Norges gullalder, hvor haugianerne hadde seiret på alle fronter, hvor seinpietismen, nyromantikken og dragestilen smeltet sammen i en høyere enhet. Dette var høydepunktet av alle sivilisasjoner gjennom alle tider i hele universet!

Først og fremst fant denne sivilisasjons-toppen sitt uttrykk her i Grythengen i jubelenga til Even Helmer.

Men også over Totenåsen, hvor småkårsfolket omkring Totenåsen ble forenet i velferdspietismen, i tiden før velferdsstaten slukte oss alle. Hvor velferdsstaten nå har gått i symbiose med den korporative kapitalen, for å bringe oss tilbake til et før-haugiansk standssamfunn.

I tillegg har Tjuvåskampen falt, dette skjedde torsdag 19. september 2024. Tjuvåskampen var Norges helligste fjell, midt på jubelåsen vår, midt på sagnomsuste Tjuvåsen, i hjertet av Totenåsen, med de vidunderligste frie horisonter!

Så Tjuvåskampen midt på jubelåsen vår, med jubelenga til Even Helmer midt etter Tjuvåselva, eller stenelven Grýta, dannet en fantastisk enhet og er helt unikt.

Vår oppgave som kulturbærere og historiemalere i Grythengen, var å fylle alt dette her med kultur, liv og levende historie!

Hvor vi nå ikke lenger kommer oss ut i jubelenga vår, da våre drømmer for elvebruket vårt, er kvalt av den norske drømmen om suburbia.


Og nå kommer vi oss heller ikke opp på Tjuvåskampen, som betyr alt for oss, da de en gang så frie horisonter, har blitt et spetakkel uten like!


Kan man ikke gå tur til Tjuvåskampen, da er det ikke lenger noen vits i Norge! Så får vi tro det er igjen en levelig, liten flik for oss i Europa, i de sør-vestre delene av Frankrike😍


Dette var tider dere!

Faksimile fra Dag&Tid.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...