"Samme år som nabohuset ble bygget, en helt vidunderlig tid, med den vakreste arkitekturen vi har hatt! Håper uansett dere blir flere enn til 150-års jubileet her i kværnenga vår, dette faller nok kun på mine skuldre, og det er mye historie, så dette blir tungt å bære alene. Men får dere stanset de videre planene bortover for Bane Nor, samt vernet Hovdetoppen og får nytt kulturhus i samme stil som jernbanestasjonen, satser vi på å komme tilbake til Gjøvik til 2027, for å delta i feiringen:-)" - PermaLiv
Innlegget hos Arkitekturopprøret Gjøvik og Toten her.
Dette har jeg ikke tenkt på, men det fantastiske nyromantiske våningshuset til Johan Grythengen, og den fantastiske, nyromantiske stasjonsbygningen på Gjøvik, er begge fra 1902! Så her har vi to fremragende bygg fra samme år innen den absolutte høyden av norsk arkitekturhistorie, mens Bane Nor uforskammet planlegger nye, modernistiske profittkasser, i kontrasterende modernistisk og menneskefiendtelig stil, videre bortover stasjonsområdet.
Ellers har jeg kommet til at det at gavlen til inngangspartiet både i Holmstadengen og i villaen til Johan Grythengen har prikk like vinduer, heller er en indikasjon på at det er Nils Lindstad, som har laget til vinduene til begge disse husene, samt nok da også det nye våningshuset til herr Fossemøllen.
Fordi Nils var jo i 1902 allerede en etablert snekker, slik at det ville vært mer naturlig for M.J. Dahl å gå til Lindstad, for å bestille nye vinduer. Og tippoldefar og Johan Grythengen hadde sikkert nok med byggingen, om de ikke skulle lage til vinduer også!
Så min konklusjon er derfor at de vinduene vi ser i Holmstadengen i dag, er laget til av Nils Lindstad!
Jeg hadde tenkt å gi meg med å fotografere Holmstadengen, da det har blitt nokså trist der oppe nå, men med denne nye oppdagelsen, må jeg selvsagt forsøke å forevige noen flere vindusdetaljer, før det hele faller ned.
Skal prøve å skrive ut denne artikkelen skikkelig, til jubileumsåret 2027!
***
Innsigelse til Fagerhøy hageby ved Labo på Toten
Isj, frist for innsigelse var 13. oktober. For en drittkommune Toten har blitt, de lager bare til djevelskap overalt. Man får rett og slett vondt i magen!
Man kan si det slik, at mens man vandrer rundt og fanger de siste rester av det sanne, det gode, og det skjønne, på kamerasensoren, driver disse psykopatiske, overbetalte, oppblåste djevlene på, og river selve livet vekk under føttene våre.
I sannhet, vi lever i desperasjonens tidsalder!
Innlegget hos Arkitekturopprøret Gjøvik og Toten her.
Planforslaget til Fagerhøy hageby ved Labo ble jeg klar over i dag, i en post hos Arkitekturopprøret Gjøvik & Toten. Jeg har ikke studert dette, det er nok å ta en kort titt på illustrasjonene, for å forstå at dette er ment som et monument over Le Corbusier, og hans Villa Savoye.
- Unified Architectural Theory: Chapter 4
Disse monumentene over denne utdaterte franske arkitekten, har ingenting i kulturlandskapet på Toten å gjøre, men hører tvert i mot hjemme på historiens skraphaug, sammen med monumentene over Lenin.
Jeg vil heller anbefale dere å ta utgangspunkt i mesterverket til snekker Johan Grythengen, som er langt større enn Le Corbusier, hvor man her finner det sublime i den nyromantiske seinpietismen, inkarnert! Her ser man virkelig det store i det små, eller i det enkle, hvor man lar seg fylle av storheten i det enkle. Dette som en videreutvikling av Kants ideer om det sublime.
Aller helst burde dere forene denne nyromantiske sveitser-dragestilen med de norske klyngetunene, gjennom lommetunet, designet av min gode venn Ross Chapin. Bare slå på tråden og hils fra meg, så kommer han nok over og hjelper dere.
- Design-nøkler for lommenabolaget
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.