Tuesday, March 19, 2024

Rusletur ved Bilitt

Presentert i kronologisk rekkefølge. Fadografiene ligger i følgende album:

Øyvind Holmstad - HOME III (myportfolio.com)

Ca to uker tidligere var jeg på Vincent van Gogh museet, slik at jeg hadde nok fremdeles en viss inspirasjon.

"Are you still impressed by the extraordinarily acclaimed exhibition Van Gogh in Auvers. His Last Months? Then we have something special for you: in-depth stories and explanations about this impressive period."

"The Last Days of Vincent van Gogh"

Det var denne utstillingen jeg måtte tilbake for å se, og heldigvis var det igjen et par enkeltbiletter, hvor jeg fordypet meg i Van Gogh in Auvers. His Last Months, mens resten av familien koste seg med shopping i Amsterdam.

Vincent van Gogh er naturligvis en livslang inspirasjon😊




I går nøt jeg dokumentaren ovenfor, og i dag fant jeg The Bob Dylan Project, ikke dårlig.

"The objective of The Bob Dylan Project is to list every recording of every song sung or written by Bob Dylan and to provide direct links to the actual recordings. In addition the project provides direct links to other notable versions of each song available on YouTube or other streaming services."


"Det er feilaktig oppgitt at Dr Gachet var legen til van Gogh i Saint-Rémy, fordi dette var legen som møtte ham i Auvers, hvor van Gogh oppholdt seg de to siste månedene av sitt liv, og hvor han skjøt seg selv. Heller ikke dette kommer klart fram av teksten, se: https://www.vangoghmuseum.nl/en/art-and-stories/stories/the-last-days-of-vincent-van-gogh" - PermaLiv


Ja, men da må vi vel kunne kalles Vincent van Gogh - eksperter, når vi spotter feil i Wikipedia :-)

Skal bli spennende å se om PermaLiv vil oppleve den samme kunstneriske forløsning i Frankrike, som van Gogh? Og det blir jo ekstra trivelig da, å besøke Auvers utenfor Paris, etter å ha vært på den fantastiske utstillingen om van Goghs siste dager i Auvers. Men til neste år, 2024, blir det ikke, med både OL og hundretusener av rasende muslimer i Paris, grunnet krigen mot Hamas.

Muligens satser vi rett og slett på en tur til Sogndal, hvor bestemor Kvåle kom fra? Mye jeg ikke har sett der, og sist gang var jo uten min a7III!


Paul Cézanne (1839-1906)
Auvers, Panoramic View , 1873-1875
Oil on canvas
65.2 × 81.3 cm (25 5/8 × 32 in.)
Art Institute of Chicago

Se her da, selveste Paul Cézanne har malt Auvers utenfor Paris, hvor Vincent van Gogh skjøt seg i en hveteåker. Hvilket vidunderlig sted å dø!

Men se på de grønnfargene da!

Skal bli spennende å se om Auvers fremdeles er et sted, hvor det er verdt å ende livet i en hveteåker?


"The Four Corners of Wisconsin: Rustic Roads"

Kanskje kommer jeg meg en dag over til Wisconsins rurale veger? Ovren Mikkelsons andre kone Marthe Overnengen gikk nok også etter denne vegen som barn, født på Hveem-Mellom, oppvokst på Tandberg.

La Belle Epoque, den gylne tiden mellom 1871-1914, ble innledet med at Ovren Mikkelson reiste til Cambridge, Wisconsin, 26. mai 1871, 73 år gammel.

I denne tiden nådde den vestlige sivilisasjon sin fullbyrdelse i den nyromantiske seinpietismen, i kværnenga Grythengen, som Mikkelson designet før sin avreise, for å overlate denne til sin sønn Herman Evensen Fossemøllen, for å bygge Norge.

Hans yngste sønn bygget Stoughton, og jeg håper de fleste av byggene hans fremdeles står, til glede for fadografiet.

Og som vi vet fikk vi også universets største kunstner i tid og rom under La Belle Epoque, Vincent van Gogh.

Nå lever vi i depresjonens tidsalder, dette er jeg meget klar over. Heldigvis nådde foto-teknologien en ny æra ved innledningen til denne mørke tiden, med Sony a7III, et helt revolusjonerende kamera, som fremdeles er min faste følgesvenn.

Uten a7III ville vi nok ikke hatt fadografiet.

Forresten; "Totens fire hjørner: rustikke veger", kan være en ide til nok et foto-prosjekt, hvis jeg da blir ferdig med noen av dem noen gang?

Uansett, helst skulle jeg vært historiemaler i Grythengen.



"But this is absolutely true, as all other purpose is gone from this world, only photography is left. I started photography in 2018, and now work on hundreds of projects, although no project materialized still though. But maybe this winter🙂" - PermaLiv







Det er vel ikke sikkert man har noe flottere kulturlandskap i Frankrike enn på Toten, men at de har mer pittoreske middelalderlandsbyer, det tror jeg nesten at man kan garantere.

Dessuten ligger jo Frankrike midt mellom Lisboa og Amsterdam, to byer vi ble svært glade i, under vår ferietur sommeren 2023.

I tillegg har vi jo ikke noen kultur i kulturlandskapet vårt lenger, denne kulturen gikk tapt med tapet av Grythengen.

"Samme opplegg ved innkjøringen til kommunesenteret Lena nordfra, Coop et eller annet der også, triste leiligheter med balkonger over nitriste parkeringsarealer. Så langt fra en fransk, pittoresk landsbygate, som det er mulig å komme. Heldigvis fikk ikke eldstejenta mi tysk som tilvalgsfag, da det var for få som ville ha fransk, slik at hun måtte overføres til fransk. Så nå satser jeg på at jentene mine finner seg hver sin franskmann, så slår jeg meg ned i en fransk middelalderlandsby, sammen med dem. Ikke for det, både i Dresden og Berlin bygges det mye fint for tiden. Men uendelig trist at Toten har maltraktert alle bygdebyene sine, med unntak av bitte lille Lund i Ytter-Kolbu. Der har man fremdeles lokal sjarme, men så ligger det vel litt utenfor utbyggernes interessefære. Tidligere var det ei kjempestor sembra-furu som markerte innkjøringen til Lena nordfra, men denne gikk selvsagt med i den nye blokk-butikken." - PermaLiv



I motsetning til Bob Dylan, og for så vidt også van Gogh, ser Cézanne ut til å ha blomstret opp og blitt sikker på seg selv og sin stil, som 50-åring. Så dette var jo inspirerende. Det blir vel en Paris-tur med tiden, når jentene får lært litt mer fransk, så da får jeg se hvordan jeg føler det for Cézanne sin kunst?



Takk for følget!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...