Wednesday, October 24, 2018

Internasjonale PermaLiv

Selv om PermaLiv er en mikroblogg og naturligvis ikke har den ringeste politiske innflytelse, noe man tydelig kan se av det kulturelle og sosiale forfallet som akselerer, som PermaLiv forsøker å bremse bittelitt, er det allikevel litt morsomt å vite at man har et lite internasjonalt publikum.

Sidevisninger sist uke:

EntryPageviews
Norway
827
Sweden
721
Ukraine
409
United States
293
Germany
118
Russia
117
Unknown Region
60
France
60
United Kingdom
25
South Korea
20

Sidevisninger sist måned:

EntryPageviews
Norway
4276
United States
1171
Russia
856
Sweden
826
Ukraine
613
Unknown Region
587
Germany
535
Vietnam
264
France
167
Turkey
100

Dessverre er det mange hindringer på vegen, litt for mange, men min hovedstrategi står fast, å etablere en liten kafé med galleri, hvor jeg satser som mjøsfotograf. Allikevel vil mine hjertesaker være Bongards demokratimodell, tunfellesskapet, en utfasing av moderne arkitektur samt et permakulturellt landbruk. Og selvsagt et fremme av bygningsbiologien, men her blir det faktisk stadig flere aktører, som den nys satsningen på trefiberisolasjon for Hunton.

Når man snakker om Hunton, her har Gjøvik kommune gjort en kjempeblunder med nedhøvlingen av Hovdetoppen, da de slik både mister en sterk promotør for bygningsbiologien, som kunne bidra til god merkevarebygging av byen, samt at de mister kafeen min og Gjøvik som senter for promotering av mjøslandskapet.

Hvor jeg skal etablere kafé-galleriet mitt vet jeg sannelig ikke, men da Gjøvik ser ut til å være fast bestemt på å begå selvmord, seiler Hamar opp som en sterk kandidat. For to år siden ville selvsagt Skreia vært å foretrekke, men de har klart kunststykket å utslette seg selv som urban landsby på kort tid. Stabburet her på Grythengen skulle allikevel vært det absolutte førstevalget, men denne enga og grenda har tapt alt hva våre forfedre vant. Og dette som var himmelporten til Totenåsen!

Skulle det bli til at vi lander i Hamar, vil jeg nok utvide fotografivirksomheten til Nordland, landets beste fotofylke, da det blir så enkelt å sette seg på toget til Nordlandsbanen. I tillegg har jeg en venn som nettopp har blitt ansatt hos Nord Universitet for å forske på Petter Dass, kystens apostel, og å kunne fotografere Petter Dass sitt rike i et nært samarbeide med en av landets fremste forskere på Petter Dass, fortoner seg som litt av en drøm!

Noe som også kan være interessant vil være å dra paralleller mellom Petter Dass, kystens apostel, og M.J. Dahl, innlandets apostel. Så selv om mye er svart, er det ikke helsvart, det finnes fremdeles muligheter for engasjement.

Gjøvik kunne slått Hamar ned i støvlene ved å etablere byens grønne perlebånd!

"Gjøviks grønne perlebånd"

Istedenfor velger byen å begå urbant selvmord ved å eliminere byens største unikum, Hovdetoppen.

Begrip det den som kan...

Fotografiet er fra Eiktunet friluftsmuseum.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...