Friday, October 12, 2018

Den laaaaaaaaange vegen til profesjonell Toten-fotograf

Kulturlandskapet på Toten er svært vakkert, ikke minst over Balkehøgda.

-Wikimedia.

Selv har jeg intet ønske om å bli fotograf, alt hva jeg ønsket var å få være historiemaler ved vårt fedrealter, herr Fossemøllens øyensten. Dessverre er penslene tatt fra meg, og historiemaleriet mitt er skjendet. Derfor har jeg intet annet valg enn å ty til kameraet.

Heller ikke hadde jeg noen ambisjoner om å bli profesjonell, men plutselig ble jeg kastet ut av min bedrift med machiavelliske metoder, og falt tilbake til start. Dette var utrolig synd, da jeg så for meg at min bedrift ville sponse min dokumentasjon av vår fedrearv, både industriarven og bedehusarven. Nå står jeg på bar bakke, med ti års omstillingsmidler, som er altfor lite til å kunne utvikle seg til en elitefotograf.

I denne situasjonen fant jeg stor inspirasjon i videoen til Sean Tucker, som du kan se nedenfor.


Nok en severdig video av Nigel Danson, hvor han kommer inn på hvor viktig det er å ha et prosjekt, for å utvikle seg som fotograf. Og jeg har jo så mange prosjekter, særlig den tiden vi bor her ved vårt tapte fedrealter. Bedehusarven, Holmstadengen, de gamle jordbruksredskapene til mine forfedre, enga mi, dalen, industriarven, Skreiabanen, grendepoesien. Ja, prosjektene mine er allerede så mange og omfattende at de kan fylle ti liv😵



Så var det dette med fokus da, eller å få det skarpt, i landskapsfotografi helst så mye som mulig. Må få meg et lettere stativ, har kun et 30 år gammelt blytungt eikestativ laget på Bøverbru, stødig men upraktisk å ta med på tur.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...