Sunday, October 14, 2018

Vi bare spiller og spiller til vi har tapt alt!

Forfatter Johan Mjønes har en glimrende humanøkologisk artikkel hos NRK:

- Verden går til helvete - og mine venner er med på det

Takk, takk! Ja, det er jo kun Terje Bongards demokratimodell som kan få bukt med dette her. Hvis ikke møter man seg selv i døra hele tida. Håper du har lest boka hans? Uansett, en herlig beskrivelse av menneskets atferdsmønstre dette, du er en glimrende humanetolog :-)

***

Etter at humanetolog Terje Bongard trakk inn årene er Trond Andresen av de mest aktive og spennende innenfor feltet atferdsøkologi. I dag igjen har han gitt oss en innsiktsfull artikkel om hvorfor vi er som vi er, og at det ikke nytter å påpeke at keiseren er uten klær. Fordi spillet trumfer alt!

- H.C. Andersen tok feil om «keiseren», og det har jeg gjort også

Helt siden jeg gikk på gymnaset har jeg sverget til mottoet om å si fra høyt og tydelig når jeg synes jeg ser pretensiøse oppblåste mennesker som later som de har noe stort å fare med. - Trond Andresen
Er selv en av dem! Som jeg skriver:
Men jeg kan ikke gi meg. Bongard har trukket inn årene, og hele sivilisasjonens framtid ligger nå på mine skuldre alene.
I motsetning til kulturelitene driver jeg imidlertid et solospill, mens de er opptatt av sine samspill. Men så velger de da også å overse spillplassen min fullstendig, jeg er jo en avdanket industriarbeider fra Toten må vite😖
Lykke til, men jeg tror ikke lenger på facebook som formidler av noe mer enn enkle følelser og små show-offs. Et bilde av en halvliter fra sydenturen får mer oppmerksomhet enn vi kan drømme om, Øyvind. Sånn er menneskene... - Terje Bongard

************

Etter å ha hatt innlegget i bakhodet i dag slo det meg at du her har vist oss den viktigste forklaringen på hvorfor Bongards budskap ikke slår an, på tross av at han har fått stå fram på de største mediaplattformene, og til tross for at han blir tatt på alvor. Menneskene, og da særlig skravleklassen og de med kreative yrker, er altfor opptatte med sine spillplasser og å få en sentral plass innenfor egen gruppe. Bryter man med spillgruppas (inngruppas) doktriner og regler er man simpelthen ute av spillet og på egenhånd. Status og posisjon er tross alt, særlig for menn, det viktigste og den dypeste mening med livet. Ultimat fordi dette gir en bedre sjanse til å videreføre egne gener, proksimat fordi man vil vise at man er en god samfunnsborger.

Bongard derimot er en formidler av sannheten, noe alle vet, men ingen fra skravleklassen vil risikere status og posisjon med å følge ham. Vi bare spiller og spiller til vi har tapt alt!

Den ultimate forklaringsmodellen over alle ultimatum personifisert i kjøtt og blod. Hvilket skravleklassen aldri vil innrømme. For de er jo gode samfunnsborgere😏

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...