Sunday, October 28, 2018

Foto-videoer til ettertanke og framtanker


Tenk å kunne være så avslappet og analyserende når man fotograferer. Dessuten fascinerende å se hva Craig får ut av en gråværsdag. Misunner filtersamlinga hans.


Tenkte å beholde Canon-linsene mine for å kunne få mer variert uttrykk i fotografiene, men når jeg ser denne videoen ser det ut til at det vil være mer å hente på å lære Capture One. Så får prøve det!


Fargevitenskap er så mye. Fra en av kommentarene kan det virke som om Canons lavere dynamiske omfang kan skyldes tykkere sensordekke, hvilket får fram dypere farger.


Canon og Sony har hver sine fordeler og ulemper også når det gjelder hudtoner.


Det begynner å bli et stort utvalg av tredjeparts linser til Sony E-fatning nå. Er litt redd for at den kan være litt liten, og derfor ikke veldig framtidsrettet, men de neste 5+ år vil ikke noe annet kunne matche optikkutvalget innen speilløst.

Hadde tenkt på å supplere min 28-75 mm Tamron-zoom med Loxia 21 mm, men dessverre ser det ikke ut til at den støtter 5-akset sensorstabilisering. Derfor godt mulig det blir Voigtlander Color Skopar 21mm f/3.5 E-mount Lens istedenfor?


Har nok syntes min Tamron 28-75 f2.8 er bra, men dette var morsomt. Nå har jeg så mange zoomer at skal jeg få arbeidsro må jeg få vekk mitt gamle Canon-utstyr, det blir for mye rot på hyllene. Prøver å få 14.500 for hele stasen!

Deretter blir det vidvinkel. Trenger dessuten masse nye filtre, bl.a. polarisasjonsfilter, håper dette kan bremse de utbrente våningshusveggene i totenlandskapsbildene. Dessuten må jeg få et bærbart stativ, ikke bare disse Amlie-eikestativene jeg har, stødige men upraktiske. Pluss en vidvinkel, et billig adapter for manuell fokus for mitt 100 mm EF-makroobjektiv og EF 55 mm f1.4. Disse får gå på stativ. Videre kunne det vært greit med 70-200 mm, får se hva Tamron kan komme opp med?

Så blir det bare å lære seg bilderedigering, bilderedigering og atter bilderedigering!

Ble mange videoer denne søndags formiddagen, må nå få kommet meg ut i det flotte fotohøstværet👉

Tatt med min Tamron 28-75 f2.8.

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...