Wednesday, January 10, 2018

Vismannen Oddvar Nordli

«Et langt liv har lært meg at markedskreftene har enda ikke løst ett sosialt problem, men du verden hvor mange de har skapt.» - Oddvar Nordli
Nei nå fikk jeg respekt for Nordli gitt! Tenk at det kan komme slike visdomsord fra andre (gale) sida av Mjøsa😏 Det er jo så trist å se over dit, flatt og stusselig, mens de ser mot herlige Totenåsen, som stiger opp av landet lik et Soria Moria. (Nå dessverre kronet med nye Rausteinshytta på Østhøgda, åsens høyeste punkt, et modernistisk terrorikon som har drept skigleden min. Jeg orker rett og slett ikke lenger å gå på ski med dette seierssymbolet for mine fiender midt i mitt skiparadis!)

Ellers er løsninga på hele sulamitten RID-modellen, da med denne vil hele samfunnet bli organisert, fra spedbarnet i kuvøsen til oldingen som tar sitt siste åndedrag.

Skrev nettopp følgende svar til Kjell Magne Fagerbakke i en diskusjonstråd om borgerlønn, forøvrig en fyr som synes livet er for kort til å lese steigan.no:

“Nei, jeg er ikke ironisk, og for meg er Terje Bongard den store guru på borgerlønn. Borgerlønn skal ikke finansieres, tilgjengelige økosystemtjenester skal kartlegges, deretter skal vi demokratisk fordele økosystemtjenestene vha. symbolet “penger”. Borgerlønna blir slik under demokratisk kontroll vha. RID-modellen. Akkurat slik det er beskrevet i kapittel 6. Skattelette blir ikke et tema med RID-modellen, da den eliminerer skatt, på samme vis som profitt.”

Utsyn mot Totenåsen fra Ringsaker. Er det noe rart man kan bli vis av slik ei utsikt!

Utrolig synd med seiersmonumentet til modernistene oppe på Østhøgda. Hele skigleden har liksom forsvunnet nå som man ikke lenger kan glede seg til å ankomme Rausteinshytta.

-Flickr.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...