Monday, September 18, 2017

PermaLiv AS som samarbeidsparner for Mot Dag AS


Etter 38 år i en industribedrift på Toten ble jeg plutselig kastet ut av denne etter en skitur sist vinter. I siste liten fikk jeg med meg verdiene mine over i nystartede PermaLiv AS. Fra å være lykkelig amatør må jeg derfor nå prøve å utvikle meg til profesjonell, noe som kan synes overveldende. For tiden holder jeg på med å bestemme meg for kamerasystem, lære meg Lightroom og utvide min forståelse av fotografiet.

I denne prosessen vil jeg svært gjerne samarbeide med Mot Dag AS, som jeg håper kan hjelpe meg til å utvikle mine skriveferdigheter, samt mine fotografikunnskaper. Video har jeg mindre interesse for.

Jeg har interesse for allmenningene og har hatt kontakt med Michel Bauwens hos P2P-Foundation de siste ti år. I denne sammenheng kunne jeg gjerne tenke meg å ta med familien til Tolfa for en periode, for å dokumentere allmenningene i denne byen og i Sør-Europa. I samarbeid med Mot Dag AS håper jeg å kunne publisere mine artikler om allmenningene hos Dere, samt å kunne få hjelp til korrektur for engelske versjoner hos P2P-Foundation. Målet vil være å oppnå en tilstrekkelig grad av høykvalitets artikler til at disse kan publiseres som ei bok om allmenningene og framtidas allmenninghet.

Videre har jeg de siste sju år hatt interesse av å øke forståelsen for Terje Bongards selveierdemokrati. Med hjelp av Mot Dag AS håper jeg å kunne publisere en serie om Bongards selveierdemokrati, hvorfor dette er så mye bedre enn Høyres, og hvordan dette kan hjelpe oss til å få kontroll over oss selv. Også denne artikkelserien er målet at skal kunne publiseres i bokform.

Et tredje prosjekt er å tilbringe en tid på Filippinene, hovedsaklig Cebu og Bohol. Her har jeg mange kontakter, og jeg ønsker å kunne levere artikler fra slumområdene i Talisay City og landsbygda i Cebus innland og på Bohol. I slummen lever mange sterke personligheter, og mye grunnet de mange kirkene og kapellene, av hvilke mange er bygget av sluminnbyggerne selv, har disse menneskene tross sin fattigdom en stor grad av verdighet. På landsbygda lever mengder av småbønder som fører et enkelt landbruk nærmest uten moderne hjelpemidler, hvor carabao-kua fremdeles er viktigste hjelpemiddel. Landskapet er like vilt og vakkert som på Vestlandet, med høye fjell og dype daler, med et intakt kulturlandskap. Mine artikler herfra håper jeg å kunne publisere hos Mot Dag AS, selvsagt i et kontinuerlig samarbeid for hele tiden å øke kvaliteten, og hvor disse kan resultere i et bokprosjekt.

Et fjerde prosjekt er om det rurale Norge og suburbaniseringen av landsbygda, med utgangspunkt i grenda mi på Toten, og hvordan vi kan vinne tilbake en ny rural kultur med utgangspunkt i permakulturen og det beste i vår kulturarv. Disse artiklene håper jeg å kunne publisere hos Mot Dag AS, med bokprosjekt som endelig mål.

Utover dette er PermaLiv AS også interessert i å samarbeide med Mot Dag AS på oppdragsbasis. Jeg forstår selvsagt at Mot Dag AS må drives mye på et idealistisk og frivillig basis. Mitt mål er ikke å tjene penger på Mot Dag AS, men å kunne utvikle meg til profesjonell, for slik å kunne skaffe meg et levebrød som forfatter, foredragsholder og fotograf.

Mvh,
Øyvind Holmstad,
Gjøvik

Positiv tilbakemelding fra Mot Dag AS


Hei

Takk! Jeg setter veldig stor pris på dette, og er sikker på at vi vil kunne få et slikt samarbeid til å fungere. Du er sikkert også interessert i å se på mitt kulturkloster-prosjekt i Tolfa etter hvert. Vi tar dette skritt for skritt.

hilsen
Pål

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...