Friday, April 26, 2019

Dystopiens seier over Prøysens land

De siste 100 år har den vestlige kultur gått baklengs inn i framtida, og vært besatt av å skape Dystopia, selv om man ikke bør benytte ord som skape, men dekonstruksjon, hvor man har dekonstruert våre forfedres La Belle Époque (fransk, «den skjønne tiden»). Dette var vår sivilisasjons høydepunkt, og ikke minst her i grenda nådde La Belle Époque uante høyder, med emissær M.J. Dahls komme over Totenåsen i 1892.

Selv har jeg forsøkt å dokumentere de siste rester av denne tiden her i grenda, før de svinner hen, og ønsket å få en stilling i min gamle bedrift for bedre å kunne utføre min gjerning. Dessverre blir man ikke akseptert i vår tid, hvis man ikke aksepterer troen på at Fremskrittet er en rett oppadgående linje, som leder like inn i Singulariteten. Så nå står jeg alene og forlatt, uten inntekter og sosioøkonomisk posisjon.

Her følger en forunderlig video fra La Belle Époque i Paris, hvor begrepet ble skapt:


Men selv om jeg står alene på Toten og i Mjøsregionen i min kamp, hvor Prøysens ånd sakte men sikkert kveles litt for litt, dag for dag, står jeg på intet vis alene i verden. Det svenske Arkitekturupprøret har oppnådd stor tilslutning, og David Brussat er i ekstase over den nye boka til James Stevens Curl, om hvordan vårt Dystopia ble til. Forunderlig er det at den skjønne tiden ble etterfulgt av et slikt forfall!

Brussat har laget til en egen hjemmeside for Making Dystopia  -The Strange Rise and Survival of Architectural Barbarism, av James Stevens Curl.


This post serves as the official announcement that I have posted on my blog a new page – as in the “Home” page or the “About the author” page or the “Lost Providence” page. That is, I posted it but it is not a post. Rather it is a permanent section of the blog itself. It concerns the book Making Dystopia, a comprehensive history of modern architecture by the architectural historian James Stevens Curl, published in 2018 by Oxford University Press. The page reflects the importance I place in the prospects for this book and the shift it might initiate in the revival of traditional architecture.

On the Making Dystopia page there is an introduction to the book and there are links to sites where the book can be purchased, and then there is a list of reviews of the book. Readers may feel free to send me news of reviews that I have left off the list, or suggest other material that might be of interest to readers. I may be reached at this email: dbrussat@gmail.com.

I will forgive any reader who, on his way to the Making Dystopia page, stops in at the Lost Providence page. When you are finished reading the Making Dystopia page, feel free to plunge back into the Home page and read more posts, many of which lately have been about Making Dystopia. No doubt they will help you fill up the down time between Christmas and New Year’s. - David Brussat
Med dette vil jeg ønske PermaLivs følgere et riktig godt nytt år! Så får vi tro neste år kan bli litt mindre dystopisk enn inneværende, og at flere vil slutte seg til kampen mot Dystopia, for en retur til våre forfedres La Belle Époque.

***

Godt er det å se ei slik bok, "Making Dystopia" av James Stevens Curl, på tampen av et år hvor dekonstruktivistene har halt i land ufattelige seire. Her i Mjøsregionen har dekonstruktivistene i løpet av de siste år lagt beslag på Furnesfjorden med Buchardts fallossymbol, de har tatt Østhøgda, Mjøslandets tak, med nye Rausteinshytta, samt at de i høst har høvlet ned Hovdetoppen i Gjøvik, for å lande et dystopisk UFO-Hotell på byens hellige fjell, som vil dominere hele byen og skinne lik et narsopatisk fyrlys over halve Mjøsregionen. Prøysens land har falt, hans ånd har forduftet, og engene til Bedehuslandet forsvinner snart de også.


Men, som Brussat påpeker, uten en retur til våre forfedres byggetradisjoner har vi ingen framtid, hvilket er helt sant, da dekonstruktivismen i sin kjerne er narsopatisk og inhuman.
I would like to thank all readers of the this blog, including those who might retain, if that can be imagined, some skepticism toward the classical revival, and who, as they keep on reading, may begin to see the reason behind the prospect that a return to tradition in the design and construction of houses, buildings, cities and towns can assist an efflorescence of traditional cultural revivals, artistic and otherwise, musical, both classical and folk, figurative sculpture and painting, along with the rise of a more humane back-to-basics sensibility, a smaller scale in every human endeavor, and a greater humility in the advancement of science and technology – that all this could actually bring a happier, lovelier world of greater fulfillment, greater sustainability and greater capacity to come together and solve, in an atmosphere of hope uplifted by beauty, the local, regional, national and global problems that we all face, and ponder at this time of year.
Bedre kan det ikke sies!

- Blessings be upon readers

Making Dystopia  -The Strange Rise and Survival of Architectural Barbarism, av James Stevens Curl.

  • A significant new critique of Modernism from distinguished architectural historian James Stevens Curl, and a major contribution to urban and architectural studies.
  • The story of the advent of architectural Modernism in the aftermath of the First World War, its protagonists, and its astonishing, almost global acceptance after 1945.
  • Argues that the triumph of architectural Modernism has led to massive destruction, a waste of resources, and the elimination of all decoration and choice.
  • Based on prodigious research, it draws together a vast range of material and includes original drawings by Stevens Curl.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...