Monday, March 25, 2019

Risdalen, Skjefstadgutua og kveldshimmel i Øverskreien

Risdalen er en svært eksotisk bekkedal som svinger seg gjennom kulturlandskapet nedover Lensbygda, det beste er nok å gå ned ved Vilberg skole, for så å følge dalen ned til Majer og Kloppvegen, hvor dette bildet er tatt fra. I dalen skal det være en liten foss, Fuglefossen.

Er glad jeg tok denne lille omvegen hjem fra Gjøvik, da kveldslyset var meget mykt, samt at konturene av dalen kom godt fram i kontrast til skaresnøen.

Imidlertid fikk jeg sjokk da jeg oppdaget et stort støvkorn på skaresnøen, trodde sensoren var helt rein nå etter rensen før helga. Får prøve å blåse det av i morgen, samt at jeg må få meg en slik sensorkost Nigel Danson benytter. Min bare påførte støv, men denne ser ut til å være bra.

Fant også en butikk som tilbyr renseprodukter for sensorer. Vil ikke JapanPhoto gi meg superforsikring, får jeg bestille noe av dette og ta sjansen på å lære teknikken selv.

-Wikimedia.

Etter å ha gått ned Risdalen kan man gå opp igjen om Skjefstadgutua til Vilberg skole.

-Wikimedia.

Da vi kom opp på tunet på Grythengen syntes jeg det var en fin kveldshimmel, men fant ingen forgrunn, så tok et bilde rett opp. Dessverre glemte jeg igjen å justere ned blenderen, slik at jeg ikke kom ned på iso 640, hvor det skal gå et iso-skille på min a7III.

-Wikimedia.

Relatert



I det minste har jeg nå et stativ det er greit å bære med seg, da disse Bøverbru-stativene nok helst bør anses som stasjonære eller benyttes til elvefotografi, hvor man kjører dem fast i elvebunnen. Hva jeg mangler videre er et filtersystem, samt vidvinkel og tele-zoom. Men må nå ta en rekognosering på om det finnes en fotobutikk som ønsker å samarbeide med Mjøslandets fotograf? Har kommet til at jeg vil forsøke JapanPhoto først, da de var greie og gav meg gratis sensorrens på Lillehammer, på tross av at jeg hadde tegnet feil forsikring. En fordel med dette er at da blir det alltids noen ekstra turer til gågata i Lillehammer, som er den eneste gjenværende gata i Mjøslandet hvor det er hyggelig å bedrive gatefoto.

Er ikke JapanPhoto interessert, får jeg heller satse på gutu-foto og forsøke å få til et møte med Erik Faarlund hos Foto.no, som har sine aner fra Faarlundsgutua på Toten. Dette er dessuten ei flott gutu, hvor den gamle låven til Nils Faarlund er av de mest sjarmerende på hele Toten. Så det blir uansett mange turer til Faarlundsgutua.

Er ingen interessert i et samarbeide, tror jeg det beste er å ta en samtale med forsikringsselskapet, så får jeg prøve å få til en best mulig utstyrsforsikring selv, og satse på å kjøpe utstyr der det er billigst, uten lojalitetsbånd.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...