Sunday, March 24, 2019

Fotografiet - en evig kamp

Av de siste minner etter mine forfedres liv og leven her i enga, hvor de står så sorgtunge der kubåsene var i den gamle låven. Ja, ikke mange ser skjønnheten i et slikt bilde, der de nye, kule totningene farer omkring i kulturlandskapet med de flotte bilene sine, hvor alle hyller Totenpark-prosjektet fra hver sin børstekalkunhaug, i hva som var verdens vakreste kulturlandskap.

-Wikimedia.

Å være fotograf er en evig kamp, en kamp mot tiden som renner ut, en kamp mot fotoutstyret, en kamp mot redigeringsprogrammene. Å velge mellom speil og speilløst er som et valg mellom pest eller kolera, hvor speilrefleks er beskyttet mot støv på sensoren, men stadig kan rammes av defokus, mens speilløst alltid har akkurat fokus, men hvor sensoren ligger eksponert for støv.

Da jeg kjøpte mitt a7III var jeg så glad fordi jeg fikk med forsikring inklusive, men det viser seg å være Sony-forsikring, og denne er lite verdt. Jeg hadde ingen anelse om at JapanPhoto solgte kameraer med andre forsikringer enn sine egne, og ble dypt skuffet over at jeg ikke har gratis sensorrens og idiotforsikring. På Sony-forsikringa er det altfor mange forbehold. Da jeg falt i søla ned bakkene på Hovdetoppen, var jeg så glad jeg var superforsikret, men så var jeg ikke det.

Tidligere var det tre fotobutikker bare på Gjøvik, samt både på Skreia og Lena, nå er det kun en igjen i hele Mjøsregionen, på Lillehammer. Tenkte det var best å holde seg til den nærmeste, men vil etter denne forsikringstabben kontakte de få fotobutikkene som er igjen, for å høre om noen kan være interessert i et samarbeide, før jeg går videre med investeringer. For fotografi er ikke akkurat billig!

Kanskje vil Foto.no være interessert? Erik Faarlund, som er primus motor der, har vel sine aner fra Fårlundsgutua på Toten, så kanskje setter han pris på mitt oppdrag med å dokumentere Mjøslandet og det gamle Toten?

I tillegg reiser svigermor i dag, og gamlefar får ikke hjulpet til med kjøringen av jentene med det første. Men jeg får bare legge kameraet og laptop'en i bilen, så får jeg se hva jeg får til? I det minste fikk jeg låne bilen til gamlefar kvelden før ulykken, da han ikke likte tanken på at jeg kunne bli avskiltet med alle jentene i bilen, i vår evinnelige kjøring fram og tilbake til Gjøvik. For langkjøring er bilen hans meget bedre, mens for gutu-kjøring var den gamle Subaru'n langt å foretrekke.



Tenk det, selv ikke fra Canon, som jeg trodde hadde kontroll på kvalitetskontrollen, kan man stole på at ei ny linse er som den skal. Man må visst kjøpe tre eksemplar av alt man skal ha, for så å foreta nitidige kvalitetskontroller selv, hvor man beholder den beste.

At folk flest holder seg til mobilfoto er svært forståelig. Man må minst ha et kall skal man holde ut med alt dette her.


For APS-C må man ha filtre, og Nisi Filters med nye V6 filterholder-system ser ut til å være beste valg.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...