Saturday, March 23, 2019

Skreia stasjon i Silver Efex

Var hos JapanPhoto på Lillehammer i går og fikk ordnet sensoren, trodde den var ødelagt, men det var den ikke og nå er den så rein som den aldri har vært før. Tør ikke ta av linsa med det første, men heldigvis dekker min Tamron 28-75 mm det meste. Har allikevel hørt at man kan pumpe inn støv når man zoomer, så burde egentlig kjørt med en prime. Nå mangler jeg bare øyemuslingen jeg bestilte, så er min a7III-kamera(t) god som ny igjen:-)

Vil prøve å alltid ha med kameraet, mangler en fotoknagg i vindfanget, men har funnet fram igjen ei gammel, lita fotoveske. Denne har lett for å snurre rundt, så må innarbeide gode rutiner for alltid å lukke den godt.

Derfor hadde jeg med kameraet da vi var nede på Skreia og handlet i stad, og benyttet anledningen til å ta en liten tur opp på Skreia stasjon mens jeg ventet på jentene. Lyset var knallhardt, og fotografiene gjorde seg verken i Capture One, Lightroom CC eller Color Efex i Nik Collection. Men så forsøkte jeg å åpne dem i lovpriste Silver Efex hos Nik Collection, og du verden, du verden, jeg joiner hyllesten av disse pre-settene. Mange mener at preset dreper kreativiteten, men faktum er at Silver Efex reddet bildene mine, ja ikke bare det, de ble knall!

Tror rett og slett ikke jeg klarer meg uten Silver Efex, så når jeg forlater Lr CC og Photoshop tror jeg ikke jeg har annet valg kjøpe til Photoshop Elements, for å kjøre Nik Collections som et plug-in her. Dette er ikke en abonnements-løsning, så slik sett er det en fordel at man eier programvaren selv. Vil da ikke oppgradere C1 til den versjonen som tar alle kamerasystemer, men holde meg til den billigere Sony-versjonen, for så å redigere Canon-filer gjennom Elements og Nik Collection, sammen med Sony-filer som må over i Silver Efex.

-Wikimedia.

Fysj for noen stygge gatelykter. Kanskje tar jeg baufila og knerter dem i natt? Ingen har rett til å drive med slik vandalisme av dette flotte stasjonsområdet!

-Wikimedia.

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...