Wednesday, February 11, 2015

John F. Jacobi om primitivisme

Å leve som primitivist i et land hvor 95 prosent av befolkningen best kan beskrives som vulgærkonsumenter, slaver av handikapprinsippets mørkeste avgrunner, kan kjennes som en prøvelse. Men kanskje kan folk gå litt lei og begynne å praktisere primitivisme som handikappstrategi?

Her følger to flotte essay om temaet av min venn John F. Jacobi:

Primitivism without the Anarcho- (Part I)

Primitivism without the Anarcho- (Part II)

Primitivisme er den eneste form for -isme jeg bekjenner meg til. Naturlig nok ser det ut til at det er i USA primitivismen står sterkest, som en reaksjon på sinnsvak konsumerisme ute av alle proporsjoner. Slik sett kan primitivisme ses som en motpol, lik kristendom-satanisme, kapitalisme-kommunisme etc.

For egen del vil jeg allikevel påstå at jeg ble født som primitivist, da jeg alltid har lengtet etter det enkle. Derfor trives jeg best på min eldgamle sykkel, som jeg har benyttet siden tenårene.

Å være primitivist er dog noe helt annet enn å være primitiv. Personlig tror jeg dagens konsumentmenneske er den mest primitive menneskeart som noensinne har vandret på jorden. At denne parasittiske og halvt hjernedøde mennesketypen nå utgjør størstedelen av våre samfunn, gir dystre utsikter.

Intet vil glede meg mer enn å se disse menneskene måtte vende seg vekk fra sine smarttelefoner og over til enkle steinredskaper i nær framtid.

Som Gail Tverberg svarte meg i en nylig kommentar:
Gail Tverberg says: 
February 6, 2015 at 12:30 pm 
I will try to write more posts explaining exactly what the issues are in developing a new society. Basically, we have to start over either completely, or with bits and pieces of our current system that can somehow survive. This is far different from back in the days of the Roman Empire and other early collapses, where farmers could simply move their location from one place to another. We are instead faced with some number of survivors from the current civilization, each with skills that are not very useful in the new civilization. Instead of knowing how to use a computer on the Internet, people will need to figure out how to get along without grid electricity and our current paved roads. Your ideas of modular reusable tool sets seem “pie in the sky” to me. We haven’t figured out today how to get rid of friction; I doubt we will without grid electricity. Rocks are reusable tools that can be easily replaced. Perhaps we need to think about them.

Den andre steinalderen ligger rett rundt hjørnet! Et paradis for oss primitivister!

West Norwegian greenstone ax, younger stone age. Image: Bjoertvedt

Ønsker du å overleve i vår nære framtid, hvor vi vil se en retur til steinalderen, lær deg steinalderteknologi!
Les mer om primitivist-teori her.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...