Friday, June 14, 2019

Hva er det med Toten, og hva er det med Livoll leirsted?

-Wikimedia.

Fotografiet ovenfor er tatt i hardt dagslys, slik at jeg måtte dempe høylysene kraftig for ikke å miste detaljene i skyene, hvilket selvsagt stjeler litt kraft fra landskapet. Gamle Skreia sentrum finner vi nedenfor vegetasjonen, og Fossenfeltet eter seg oppover i Hveemsåsen til venstre for bildeflaten.

Selv blir jeg helt utslitt av å være på Skreia nå, like utslitt og nedstemt som i Bjørvika, da stedet har tapt enhver urban karakter. Dette er synd, da Skreia skulle vært vår smekre urbane landsby ved Lenaelva for urbant påfyll i hverdagen. At det ikke lenger finnes urban kultur på Toten er et stort savn og et stort tap. Det var fra Skreia jeg skulle nytt utsynet til Totenåsen Skyline, ikke fra Hamar, som vel blir enda på visa.

En fordel med Hamar er de gode tog-forbindelsene, slik at man kan ta toget til kontinentet istedenfor fly, for urbant påfyll. For når sant skal sies er jo heller ikke Hamar noe særlig til by. Videre kan man ta toget til Livoll leirsted i Gudbrandsdalen, et underlig sted. Vi har vært på leir der mange ganger, og jeg får alltid full kontakt med alle, vi snakker om alt mulig, hygger og koser oss.

På Toten er det helt motsatt, her får jeg ikke kjemi med noen, med unntak av enkelte innvandrere. Så jeg har begynt å innse at jeg tilhører en helt annen rase enn de nye totningene. Trolig er jeg den siste av det gamle Toten, da jeg også er den siste husmannstroende.

Men det blir sørgelig å reise fra enga mi, ja, dette blir uendelig trist, og enda sørgeligere blir det å forlate elva mi. Jeg må være den eneste på Toten, ja i hele verden, som elsker Olterudelva.
Kjenner meg godt igjen i din situasjon, har kjent de samme opp og nedturer, på sorg, sinne,oppgitthet og enda mere sorg over ei bygd æ har vokst opp i og flyttet tilbake til da æ fikk familie. Nå er det bare håpløshet og gnisten for å kjæmpe er borte etter en kamp i 14 år😭😥. - Unni Mormor Yttergård, som kommentar til artikkelen nedenfor
-Tryggheten vi fant på Frøya er revet bort

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...