Thursday, September 13, 2018

De fire store og det Ny-Dahlittiske Selskap

Utsyn fra Kraby mot Totenåsen, Torsæterskaret og Øverskreien. Grenda mi, hvor M.J. Dahl holdt til, er den som strekker seg lengst opp mot Totenåsen.

-Flickr.

Da jeg våknet i dag tidlig forstod jeg at det Ny-Dahlittiske Selskap, som jeg håper å danne, må ha fokus på de fire store, dvs. Magnus Johansen Dahl (Totenåsens apostel, asketen over alle asketer og Bedehuslandets fremste representant), Odd Børretzen (helgenen som tok et oppgjør med etterkrigsgenerasjonens herjinger), Knut Hamsun (profeten som forutså etterkrigsgenerasjonens fall og vårt lands nedstigning til Kjøpesenterlandet og en amerikansk suburb, hvilket nå er endelig med ødeleggelsen av Skreia, hvor Hamsun var mye under sin tid som vegarbeider i Skreifjella), samt Sigmund Kvaløy Setreng (av mange regnet som en av verdens fremste filosofer, vår største rurale filosof og mannen som vandret i Øverskreien i sin ungdom).

Alle disse fire er essensielle for å forstå førkrigsgenerasjonens storhet, vårt lands totale forfall til Kjøpesenterlandet, samt ødeleggelsen av grenda mi og engene dens, slik at den ikke lenger kan fly.

Selv kommer jeg mest sannsynlig til å skaffe meg et sted hvor jeg kan bo og ha et galleri nede i bygda, da husmannsplassen min, hvor vi har vært i 7 generasjoner, i praksis har blitt ubeboelig. Samtidig vil jeg forsøke å holde på den, for å frigjøre den, da jeg ser det slik at uten at grenda mi får tilbake engene sine, er Toten og Norge fortapt for all framtid.

Om det er mulig å stable på plass et slikt selskap i vår tid, gjenstår å se?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...