Tuesday, September 25, 2018

Our interests

In principle, good group decisions result when we consider our interests rather than just my interests. My instinct is often to go into a conversation, negotiation, or group decision with the goal of satisfying my own interests, of getting what I want. The challenge is to go into a conversation not just looking out for my interests, but looking out for yours too.

It's hard to consider what is in the best interest of two or more people, but the result might be a win for more than just me, perhaps a win for all involved. Failure to consider our interests often results in someone losing.

Practical Tip: Make decisions with multiple interests in mind, not just your own. The first step is to fully understand others' interests, in addition to understanding and honestly sharing your own. Ask, "What about this issue is so important? Why is this important? What are the underlying interests?" Good group decisions start with good listening and shared understanding, and they end with win-win.

- Craig Freshley
Selv har jeg opplevd, etter å ha vært med å sende 20.000 kubikk plank gjennom kløyva, å bli fratatt min bedrift en kveldsstund, uten at noen som helst ville lytte til hva jeg hadde å si. Hverken medaksjonærer, revisor eller banksjef, det var som å ha et kobbel av gale ulver etter seg. Etter å ha mistet hele min sosioøkonomiske plattform for min livsgjerning, fikk jeg høre av hovedarkitekten bak kuppet at jeg hadde fått "alt som jeg ville". Dette var en person som er ute av stand til å lytte til andre, og som tror at når han har fått alt som han vil, da har alle fått det som de vil.

Diggebling snakket om at hun hadde så mange hatter, noe hun hadde lest om i ei bok. Men samme hvor mange hatter hun hadde, eller de hadde, etter 20.000 kubikk hadde de kun en ting å gjøre, nemlig å ta av seg alle hattene sine og i ærbødighet lytte til hva jeg hadde å si, for deretter å sette mine ønsker ut i livet. 20.000 kubikk gjennom kløyva, mouldingen og pressa, dette krever at man legger seg flat i respekt.

Hva vi ser her kan vel være nok til et par hundre kubikk plank, hvilket vil si at jeg var med å sende gjennom maskinene omlag 100 ganger så mye, hvorav mesteparten for egen maskin.

Men hvem bryr seg om slikt flisespikkeri i våre dager?

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...