1) Teknologien må være stedegen og kretsløpsbasert, fundamentert på permakulturens designprinsipper. Det skal ikke finnes gjennomstrømsteknologi på en gård. Punktum! Energien her på Grythengen skulle kommet fra tre kilder:
A. Solcellepaneler på vestsiden av taket på låven som ikke er, der ville de heller ikke syntes fra tunet.
B. Fra dammen til den første Solhaug trevarefabrikk i Olterudelva.
C. Fra skogen.
2) Tunet er gårdens hjerte og gårdens cellekjerne, et sted dominert av positivt rom, med våningshus, evt. kårbolig, låve, stabbur og evt. uthus/bryggerhus. På tunet skal råde stillhet og tilbaketrukkethet, et sted der sjelen sprudler og de viktigste oppgaver på gården utfolder seg.
3) Gardskoronaen må være intakt, da denne er gårdens cellemembran og ramme. Ramma rundt et maleri er ofte vel så viktig som selve maleriet, og bygger opp om maleriet. Lik i en cellemembran skal det kun være små åpninger, hvor gårdens stoffskifte kan finne sted. Gardskoronaen er et sted for fugler og dyr, hvor fauna og flora er særlig rik. Den danner en buffer og en myk overgang til nabogården.
***
På Grythengen, husmannsplassen vår hvor vi har vært i sju generasjoner, er alle disse punktene smadret. Derfor er det umulig å være stolt kulturbærer på denne gamle elvegården, som er velkomstsportalen for grenda til Totenåsens apostel, selveste bedehusgrenda på Toten. Men hverken slekt, grendefolk eller kommune bryr seg om vårt fedrealters skjebne, hvilket er ufattelig. Dette er grunnen til at jeg kaller meg skyggevokteren, da jeg kun er vokter av skyggene fra den falmende ilden bakenfor, den til mine forfedre, lik i Platons hule.
Fremskritt, det er menneskets trivsel. - Knut Hamsun
Vi må øve opp vår inntrykksømhet. - Knut Hamsun ("Inntrykksømhet" er som ord oppfunnet av Hamsun)
"Avantgarde-nostalgi". - Kate Soper (Hva jeg og Hamsun bedriver/bedrev)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.