Sunday, September 28, 2014

Privatrettslig: et aldeles grusomt forferdelig ord

Les artikkelen kommentaren er knyttet til her.
Takk for dette intervjuet! Det er tid for å skape vår felles fremtid, "the Commons". Jeg benytter bevisst ordet "commons" fram til vi får en bedre betegnelse på norsk enn allmenningen, da det engelske ordet dekker opp for mer enn det norske, og har sterkere røtter, noe jeg har redegjort for i en annen kommentartråd: http://www.levevei.no/2014/08/...

David Bollier har også utgitt ei annen banebrytende bok, den første innen en ny tematikk, noe som til fulle viser hvilken stor og nytenkende tenker Bollier er.

- "Green Governance: Ecological Survival, Human Rights, and the Law of the Commons": http://commonslawproject.org/

Jeg har ikke lest denne boka, men har ved et par anledninger spurt kommunen om hjelp og råd, og da har jeg fått til svar at "dette er et privatrettslig anliggende som kommunen ikke har noe med".

Ordet "privatrettslig" får det virkelig til å grøsse nedover ryggen på meg, jeg synes det er et aldeles grusomt forferdelig ord. Det leder tankene mot det atomiserte individet og alles kamp mot alle, med røtter i de verste sosialdarwinistiske forestillinger. Den private eiendomsretten er også innbakt her, som bl.a. ble utformet for å rettslig kunne tilrane seg landet fra de opprinnelige amerikanerne: http://leveveg.blogspot.no/201...

Så jeg sitter igjen med en sterk følelse av at Bolliers lovforståelse er av den ytterste betydning for å skape en felles bærekraftig fremtid. Norges lover bør revideres med utgangspunkt i Bolliers verk, slik at hva som nå er privatrettslig blir erstattet med "commons"-lov. Vi er jo alle del av et utvidet fellesskap, det privatrettslige er kun en illusjon og et symptom på et sykt samfunn.

Håper "Green Governance: Ecological Survival, Human Rights, and the Law of the Commons" blir et sentralt verk ved lovfakultetene for framtida. 
Dessuten MÅ Bolliers bøker oversettes til norsk!
Norges lover bør revideres med utgangspunkt i Bolliers verk, slik at hva som nå er privatrettslig blir erstattet med "commons"-lov
Relatert:

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...